۱۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۳۰۱

هرمس و حکمت هرمسی منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب «هرمس و حکمت هرمسی» نوشته رضا امیری از سوی انتشارات دانشگاه مفید منتشر شد.
هرمس و حکمت هرمسي

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی دانشگاه مفید، این نوشتار، با به چالش کشاندن این نظریه که یونان مهد تمدن و فلسفه است، پیشینه و زمینه‌های شرقی تفکر یونانی را نیز مورد بررسی قرار می‌دهد.

 

عزت و عظمت هر ملتی بر پایه پیشینه فرهنگی و دست‌آوردهای علمی و معنوی آن است، از این رو، متفکران و دانشمندان می‌کوشند تا سابقه فرهنگ ملت خود را درخشان و از پشتوانه تاریخی برخوردار کنند.

 
این امر در مناسبات میان ملت‌ها و دولت‌ها نیز اهمیت فراوانی یافته است. قرن‌ها دانشمندان غرب تلاش کردند تا به برتری غرب بر شرق استدلال نمایند و این جریان تا آنجا پیش رفت که بسیاری از متفکران شرقی هم به این باور رسیدند که شرق فاقد تمدن و فرهنگ است و باید در خدمت پیشرفت فرهنگ غرب قرار بگیرند.
 
بیشتر متفکران غرب، و شاید شرق، معتقدند که آغاز فرهنگ، علم، هنر و فلسفه با یونان آغاز می‌شود و غایت آن تمدن جدید غرب و مدرنیته است. اینان برای تمدن‌های دیگر ارزشی قائل نیستند و سرزمین‌های شرق را ما قبل فرهنگی می‌انگارند. در مقابل، اقلیتی رو به گسترش از دانشمندان شرق و غرب، فرهنگ، علم و فلسفه یونان را وام‌دار تمدن شرق می‌دانند و معتقدند قرن‌ها پیش از فلاسفه یونان، متفکرانی در ایران، مصر و دیگر سرزمین‌ها در علوم عقلی، علمی، ریاضی و فلسفه به دست‌آوردهای والاتری رسیده بودند و تفکر یونانی زاییده آن تفکر الاهی و بشری است.
 
به عقیده بسیاری، حکمت منشأی الاهی دارد که به واسطه انبیا و اولیا، بشر نیز از آن بهره‌مند گردیده است. از این رو دین و حکمت، نبی و فیلسوف قرین هم‌اند و به عبارتی نبی و فیلسوف هر دو می‌توانند رئیس مدینه فاضله شوند.
 
این نوشتار، با به چالش کشاندن این نظریه که یونان مهد تمدن و فلسفه است، پیشینه و زمینه‌های شرقی تفکر یونانی را نیز مورد بررسی قرار می‌دهد. در مکتوب حاضر، هرمس پیشگام حکمت معرفی گردیده و با بیان برخی آرای او شگفتی و عمق تفکر هرمس بر فلاسفه یونان نشان داده شده است.
 
در این نوشتار تفکر هرمسی، به معنایی وسیع به کار رفته است و از آنجا که این تفکر آسمانی، معنوی و قدسی است هر مکان و زمانی را در بر می‌گیرد. تفکر هرمسی تنها به عقل انسانی و استدلال منطقی و گرایش زمینی نمی‌پردازد، بلکه وحی، شهود و امور ربّانی را در سیر نظری و عملی انسان سزاوارتر می‌داند. از این رو تفکر یونانی، ایرانی و گرایش‌هایی که در بستر دین و سنت معنوی و تفکر نبوی اندیشه ورزی می‌کنند را شامل می‌شود. /920/102/ق
ارسال نظرات