۲۱ آبان ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۰
کد خبر: ۱۴۶۲۵۶
کتابشناسی آیت الله گلپایگانی (18)؛

خورشید آسمان فقاهت و مرجعیت

خبرگزاری رسا ـ سیره اخلاقی و معنوی حضرت آیت‌الله گلپایگانی و اهمیت دادن ایشان به نماز جماعت و سایر عبادات، رواج درس اخلاق در حوزه‌های علمیه و احترام خاص علمای بزرگ حوزه نسبت به ایشان در کتاب خورشید آسمان فقاهت و مرجعیت به تصویر کشیده شده است.
فقيه آگاه به روايت تصوير / حضرت آيت الله سيد محمدرضا گلپايگاني


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب خورشید آسمان فقاهت و مرجعیت مروری بر زندگانی و شخصیت علمی و معنوی حضرت آیت‌الله حاج سید محمدرضا موسوی گلپایگانی از مراجع تقلید معاصر شیعه و خدمات مختلف این مرجع فرزانه به جهان تشیع است.


آیت الله علی کریمی جهرمی در این نوشتار، نخست به ادوار مختلف زندگی ایشان از دوران طفولیت و شروع به تحصیل اشاره کرده و وجود پاکی و طهارت روحی در ایشان از همان ابتدای کودکی و تلاش ایشان برای کسب علوم دینی را توصیف کرده است. آنگاه به ادوار مختلف تحصیل ایشان در حوزه‌های گلپایگان، خوانسار، اراک و قم و تلمذ آن عالم ربانی نزد مراجع بزرگی مانند حضرات آیات خوانساری، حائری یزدی، گلپایگانی (میرزا محمدباقر)، نجفی اصفهانی، غروی اصفهانی، محقق نائینی، طباطبائی بروجردی، آقا ضیاء عراقی و سید ابوالحسن اصفهانی را توصیف کرده و هم بحثی‌های ایشان مانند آیت‌الله روح‌الله کمال‌وند و آیت‌الله سید حسن فرید محسنی اراکی را نیز معرفی کرده است. نویسنده در ادامه به انواع اجازات صادر شده از سوی اساتید آیت‌آلله گلپایگانی به ایشان در زمینه‌های مختلف فقهی و روایی اشاره کرده و شیوه ایشان در تحصیل و تدریس و جدیت فراوان ایشان در این زمینه را منعکس کرده است.


وی در بخش دیگری از کتاب به بحث درباره سیره اخلاقی و معنوی حضرت آیت‌الله گلپایگانی و اهمیت دادن ایشان به نماز جماعت و سایر عبادات و رواج درس اخلاق در حوزه‌های علمیه پرداخته و احترام خاص علمای بزرگ حوزه نسبت به ایشان به جهت ابعاد علمی و معنوی ایشان را به تصویر کشیده است.


در بخش‌های بعدی کتاب خاطراتی از زبان نزدیکان، شاگردان و هم‌بحثی‌های ایشان در مورد برخی از مسافرت‌های ایشان، اخلاق خانوادگی آن مرجع عالیقدر، مبارزات سیاسی ایشان و همراهی کردن ایشان با نهضت امام خمینی، خدمات اجتماعی، علمی و فرهنگی ایشان مانند احداث بیمارستان، تأسیس دارالقرآن الکریم، تأسیس مرکز معجم فقهی، اهتمام به وضعیت معیشتی طلاب و درس و تحصیل و تبلیغ آنها و ذکر برخی از نوآوری‌های فکری آن بزرگمرد جهان شیعه نقل شده است.


در پایان نویسنده برخی از محامد اخلاقی حضرت آیت‌الله گلپایگانی مانند انس عجیب ایشان به قرآن کریم، اهل‌بیت علیهم‌السلام، سوگواری برای امام حسین علیه السلام و تقید شدید ایشان به آداب دینی را توصیف کرده و گزارشی از ارتحال ایشان و آثار برجای مانده از آن مرجع عالیقدر ارائه کرده است.


کتاب خورشید آسمان فقاهت و مرجعیت به قلم علی کریمی جهرمی از سوی دارالقرآن الکریم در 240 صفحه با قطع رقعی منتشر شده است./916/ن603/ق

ارسال نظرات