۰۹ آبان ۱۳۹۱ - ۲۲:۰۸
کد خبر: ۱۴۴۹۳۱

پنجمین اجلاس سالانه بزرگداشت غدیر برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ دبیر علمی اجلاس سالانه بزرگداشت غدیر اظهار داشت: غدیر آیینه تمام‌نمای هویت اعتقادی ما، درجات غدیر و مراتب عدل، معارف توحیدی در خطابه غدیر و مظلومیت حدیث غدیر از موضوعات پنجمین اجلاس سالانه بزرگداشت غدیر است که در اجلاس امسال به آن پرداخته می‌شود.
عيد غدير، غدير

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، دکتر هادی وکیلی، دبیر علمی اجلاس سالانه بزرگداشت غدیر، شامگاه 9 آبان در نشست خبری پیش از اجلاس امسال، گفت: پنجمین اجلاس سالانه بزرگداشت غدیر طبق روال سال‌های گذشته با حضور علمای اسلام و محققین برجسته از 11 تا 15 آبان برگزار می‌شود.

 

وی در خصوص اهداف این اجلاس گفت: هدف اصلی تبیین و احیای امر ولایت اهل بیت با تمرکز بر غدیر خم است، در باور مذهبی تشیع، روز غدیر روز بزرگ خداست و در ادبیات دینی اسلام، روز خدا بی‌جهت نامگذاری نشده و نص صریح قرآن در خصوص آن تعبیر روز اتمام نعمت و اکمال دین را دارد.

 

وی تصریح کرد: بشر این شرافت و افتخار را یافته که خداوند امام و اسوه‌ای چون علی(ع) را به او اعطا کند و هیچ نعمتی بعد از رسول خدا(ص) به عظمت شخصیت علی(ع) از جانب خدا بر بندگان جاری نشد که خود پیامبر گرامی(ص) نیز در خطبه خود به نسل زمان خود و آیندگان فرمودند که باید پیام غدیر را تا روز قیامت به یکدیگر برسانید.

 

این کارشناس مسائل غدیر تأکید کرد: اگر پیام‌رسانی درست انجام شود، بخش‌های زیادی از وظیفه یک مسلمان و یک انسان آزاده انجام خواهد شد و انبیا نیز آمده بودند که پیام خداوند را به بشر برسانند، اصحاب رسانه باید به جایگاه ویژه خود توجه کنند زیرا مرحله ابلاغ پیام کاری است که از آنان برمی‌آید و می‌توانند در سطوح داخل و خارج امر رسول خدا را ابلاغ کنند.

 

وی افزود: ابلاغ این پیام با منتقل کردن اوج خطبه که «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» است، کافی نیست هرچند بسیار ضرورت دارد، از قرن اول تا کنون در قلمرو مسائل ولایت و خلافت گفت‌وگوهای فراوانی تا امروز انجام شده است، اما زمانی که در شأن و حدود گفت‌وگوهای علمی باشد، سازنده و به دور از ناهنجاری‌های اخلاقی، گفتاری و رفتاری به فهم بیشتر پیام می‌رسد.

 

وی تأکید کرد: سعی شده در این اجلاس در سطح علمی و در کنار جشن‌های خوبی که در کلیه بلاد اسلامی برگزار می‌شود، به مسأله پیام غدیر پرداخته شود و تمرکز بر طرح مسائل از منظر علمی و تخصصی است که با نظارت علمی آیت‌الله سیدان انجام شده و دوستان زیادی نیز به عنوان کمیته علمی فعالیت دارند.

 

دکتر وکیلی با اشاره به این‌که هر شب یک سخنرانی و دو ارائه مقاله در کنار مدیحه‌ثرایی انجام خواهد شد، گفت: شب اول حجت‌الاسلام میرباقری به موضوع «غدیر آیینه تمام نمای هویت اعتقادی ما» پرداخته و مقاله «بازنگاشت کتاب النقض» از سوی دکتر سید علی موسوی ارائه می‌گردد.

 

وی افزود: شب دوم که شب عید غدیر است، حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین قزوینی به طرح و پاسخ تازه‌ترین شبهات پیرامون غدیر پرداخته و دکتر سیدمحمد بنی‌هاشمی، مقاله «نسبت غدیر و حضرت ولی عصر به عنوان امام زنده» را ارائه می‌دهند، همچنین شب سوم آیت‌الله شیخ محمد سند از علمای نامی شیعه و کشور عراق با موضوع «درجات غدیر و مراتب عدل» سخنرانی کرده و دکتر سیدحمید خوئی مقاله «غدیر در کلمات امیر مؤمنان» را ارائه می‌کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: چهارمین شب با سخنرانی آیت‌الله سیدجعفر سیدان در موضوع معارف توحیدی در خطابه غدیر و حجت الاسلام والمسلمین کاردان با موضوع «حدیث ثقلین در غدیر» ادامه یافته و شب آخر نیز به سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین میلانی در موضوع «مظلومیت حدیث غدیر» و ارائه مقاله «هویت مکتب شیعی در فضای غدیر» از سوی حجت‌الاسلام اسکندری اختصاص می‌یابد.

 

دبیر علمی این همایش در پایان به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد و گفت: مخاطب این همایش جامعه علمی، حوزویان و دانشگاهیان هستند که برای آنها دعوتنامه ارسال شده، اما جلسه عمومی است و علاقه‌مندان با هر نوع گرایشی می‌توانند در آن حضور یابند که محصول نهایی نیز مورد نیاز جامعه است؛ سی‌دی و جزوات بحث‌های سال گذشته نیز آماده شده و در شب‌های اجلاس توزیع می‌شود.

 

وی با اشاره به این‌که این اجلاس همزمان به طور آنلاین از شبکه‌های ماهواره‌ای و اینترنت پخش می‌شود، گفت: این اجلاس در فضای علمی داخل و خارج کشور موج خوبی ایجاد کرده و هزاران نفر در خارج کشور از این برنامه‌ها استفاده کرده‌اند، از طرفی نیز برخی پاسخ‌ها به شبهات مطرح شده در شبکه‌های خارجی نیز مورد استفاده قرار گرفته است./932/پ202/ب

ارسال نظرات