۰۹ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۶
کد خبر: ۱۴۴۸۲۳
آیت‌‌الله خاتمی:

رسانه‌ها و خبرگزاری‌های دینی حکم زبان نظام اسلامی را دارند

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که رسانه‌ها و خبرگزاری‌های دینی حکم زبان نظام اسلامی را دارند و هرچه زیباتر، رساترو گویاتر باشند تأثیرگذاری بیشتری خواهند داشت.
آيت الله سيد احمد خاتمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله سیداحمد خاتمی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم شب گذشته، هشتم آبان‌ماه در حاشیه بازدید یک ساعته خود از بخش‌های مختلف نمایشگاه «محراب اندیشه» که نخستین نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد استان قم است، گفت: فعالیت در فضای سایبری به‌ویژه در بخش پاسخ‌گویی به سؤالات شرعی و شبهات باید مورد کارشناسی دقیق و آسیب‌شناسی قرار گیرد و به‌گونه‌ای باشد که تبلیغ چهره به چهره کم‌رنگ نشود.

آیت الله خاتمی با حضور در  نمایشگاه محراب اندیشه از بخش های مختلف نمایشگاه همچون سنگرنت، حلقه های معرفت، سالن نشست های تخصصی، غرفه پرسمان جوان و بخش بین الملل بازدید کرد و فعالیت های انجام شده را قابل تقدیر عنوان کرد.

وی بر لزوم ترویج تشیع و معارف ناب اهل بیت(ع) تأکید کرد و افزود: ترویج تشیع بدون حمایت از نظام اسلامی محقق نمی‌شود و اگر فعالیت تبلیغی و پاسخ‌گویی دینی در فضای مجازی به شکلی باشد که تبلیغ چهره به چهره، ارتباط افراد با ائمه مساجد و کارشناسان مذهبی کم‌رنگ شود اهداف تبلیغی و تربیتی محقق نمی‌شود.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به پرداختن کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد به بحث ایثار و شهدا بیان کرد: فعالیت در این عرصه باید با روانشناسی دقیق، در نظر گرفتن بازخوردها و شناخت مخاطب صورت گیرد.

آیت الله خاتمی اظهار داشت: در جبهه‌ها مسائل زیادی وجود داشت که پرداختن به همه ابعاد آن ضرورت ندارد و گاهی ممکن است دامن زدن به مسائل کم اهمیت اثرات منفی داشته باشد و باید سعی شود قداست و عظمت روحیه ایثار رزمندگان تبیین شود.

وی با تأکید بر این‌که برای فعالیت در زمینه تهذیب باید شاخص‌ها مشخص شود، عنوان کرد: افراد نخبه و موفق مسجدی در زمینه‌های مختلف نباید مانند دیگران تجلیل شوند و باید به شکل مسجدی از آن‌ها تقدیر به‌عمل بیاید.

امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: برای تجلیل از افراد برتر در زمینه تهذیب نیز باید بر شاخصه‌های رفتار جمعی، خدمت به دیگران و موارد محسوس دقت داشت و مراقب بود که فضا به سمت پروراندن افراد ریاکار نرود که این کار ضد تهذیب است.

وی گفت: در عرصه فرهنگ‌سازی مطالعه و کتابخوانی باید سعی شود از منابع غنی اسلامی بهره‌گیری شود و برای این کار بهتر است با استفاده از اتاق فکر و شناخت مخاطب، کتاب‌ها، اندیشه‌ها و محتوا ارائه شود.

آیت الله خاتمی تأکید کرد: ما در همه زمینه‌های محتوایی منابع غنی اسلامی داریم و باید از انتشار و انعکاس تفکرات برخی اندیشمندان غربی بپرهیزیم، در زمینه ایجاد خلاقیت باید به‌گونه‌ای عمل کرد که انجام تحقیق‌ها و کارهای عملی تأثیر مثبتی بر تحصیل نوجوانان و جوانان داشته باشد.

وی در بازدید از غرفه امر به معروف و نهی از منکر نمایشگاه محراب اندیشه ابراز کرد: تأثیرگذارترین شیوه فریضه امر به معروف و نهی از منکر با همت خود مردم و به شکل مردمی است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این‌که واحدهای نظارتی بر سالم‌سازی فضای مجموعه‌ها بسیار مؤثر هستند، اظهار کرد: در بخش نظارت و بازرسی باید مراقب و نگران نگاه‌ها و برداشت‌های نادرستی باشیم که گاهی با حُسن فاعلی صورت می‌گیرد و حُسن فعلی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: آنچه برای ما مهم است این است که نسل آینده کشور متدین باشند و انجام فعالیت‌های فرهنگی و هنری در مسجد برای ترویج و تبلیغ معارف الهی در مسیر این هدف قرار دارد.

آیت‌الله خاتمی همچنین در بازدید از بخش بین‌الملل نمایشگاه تصریح کرد: در بخش بین‌الملل انتظار می‌رود در برخی کشورها همچون آذربایجان که دین‌ستیزی با سرعت بالایی در آن پیش می‌رود نهادهایی مانند جامعه المصطفی(ص) با پرورش طلاب و اعزام مبلغ مانع این امر شوند.

وی با اشاره به این‌که جهان آماده پذیرش معارف اهل بیت(ع) است، افزود: ما باید بتوانیم معارف اهل بیت(ع) را به شکل درست در جهان منتشر کنیم و نهادهای تبلیغی که در عرصه بین‌الملل فعالیت می‌کنند نقش مهمی در این عرصه دارند.

امام جمعه موقت تهران در ادامه به نقش تأثیرگذار رسانه‌های دینی اشاره کرد و گفت: رسانه‌ها و خبرگزاری‌های دینی حکم زبان نظام اسلامی را دارند و هرچه زیباتر، رساترو گویاتر باشند تأثیرگذاری بیشتری خواهند داشت.

وی خاطرنشان کرد: در عرصه ترویج معارف اسلامی و اهل بیت(ع) نیز هرچه محتوا و شکل خبرگزاری‌ها غنی‌تر و هنری‌تر باشد در امر تبلیغ موفق‌تر خواهند بود.

آیت‌الله خاتمی در بازدید از بخش بین‌الملل نمایشگاه محراب اندیشه عنوان کرد: پاکستان در عرصه غیرت دینی پیشتاز و از کشورهای اسلامی دیگر جلوتر است و این را در مقابله با سلمان رشدی و اعتراض به اهانت به حضرت نبی اکرم(ص) نشان داده و سنگ تمام گذاشته است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به وضعیت دردناک میانمار و نسل‌کشی مسلمان ابراز کرد: امیدواریم همه مسلمانان جهان اسلام به پا خیزند و در برابر جنایاتی که در میانمار در حال وقوع است ایستادگی کنند.

وی در پایان اظهارداشت: جنایات در میانمار به حدی رسیده است که سازمان ملل که تاکنون وارد این موضوع نشده بود، اعلام خطر کرد و نسبت به این جنایات هشدار داد. /907/پ202/ن

ارسال نظرات