۰۳ آبان ۱۳۹۱ - ۱۹:۵۰
کد خبر: ۱۴۴۳۰۸

آمریکا برنده واقعی بمب گذاری در لبنان

خبرگزاری رسا ـ با کمی تامل در ماجرای بمب گذاری های اخیر در لبنان می توان دریافت که آمریکا و همدستانش برنده این اتفاقات و درگیری و ناامنی ها هستند.
آمريکا اسراييل

به گزارش خبرگزاری رسا، بمب گذاری اخیر در لبنان و کشته شدن وسام الحسن رییس بخش اطلاعات امنیتی داخلی لبنان، این کشور را آبستن حوادث بسیاری کرد.

 

رابطه نزدیک وسام الحسن با سعد حریری و پیگیری‌های وی درباره عاملان قتل رفیق حریری از سویی و اتهام زنی‌های برخی گروه‌ها به بشار اسد و دولت متبوعش درباره این قتل، به شائبه دست داشتن دولت سوریه در بمب گذاری‌های اخیر دامن زده و روابط مسالمت آمیز دو کشور را طی چند روز اخیر تیره و تار کرده است.

 

احزابی که تاکنون در قبال حمایت‌های لبنان از سوریه سکوت کرده بودند امروز علناً پرچم مخالفت برافراشته‌اند و موافقانی چون حزب الله که از حامیان دولت بشار اسد در منطقه محسوب می‌شوند شدیداً تحت فشار قرار گرفته‌اند.


از طرفی با طرح ادعای دست داشتن شیعیان در کشته شدن وسام الحسن که یک سنی مذهب است، شائبه ایجاد جنگ‌های مذهبی در لبنان شدت یافته و این به معنای از دست رفتن وحدت ملی لبنان و تزلزل در اقتدار ملی این کشور است.


این بمب گذاری دو ثمره مهم داشته است اول اینکه بشار اسد یکی از حامیان مهم و استراتژیک خود در منطقه را از دست می‌دهدو دوم این‌که تنش‌های مذهبی در لبنان، این کشور را در موضع ضعف قرار داده و به آمریکا اجازه دست اندازی و دخالت در امور این کشور را می دهد.


چنانچه تنش بین مذاهب در لبنان، به جنگ کشیده شود هیچ کس جز سران رژیم جعلی و غاصب اسرائیل و نیز سردامداران کاخ سفید سود نخواهند برد.


حال سؤال این‌جاست؟ برنده و بازنده واقعی این غائله کیست؟ آنچه کاملاً عیان است بازنده واقعی این جریان دو کشور سوریه و لبنان هستند که اولی یکی از هم‌پیمانان استراتژیک خویش در منطقه را از دست می‌دهد و دومی دچار چالش‌های شدید داخلی خواهدشد که این چالش ها در مناسبت‌های بین المللی بسیار تأثیر گذار و البته مضر خواهد بود.


اما برنده واقعی این غائله، آمریکا ، اسرائیل و هم‌پیمانان آنان هستند که در ابتدا لبنان را نیز چون ترکیه علیه سوریه با خویش همراه کرده و عرصه را بر دولت بشار اسد تنگ‌تر کرده‌اند و دیگر آن‌که با تضعیف لبنان، اسرائیل راحت‌تر نفس خواهد کشید.


همه آن‌چه که گفته شد، باعث تقویت نظر آن دسته از تحلیل گرانی می‌شود که آمریکا و هم‌دستانش را عامل اصلی بمب گذاری در لبنان دانسته و می‌گویند که آمریکا هوشمندانه و با انتشار سریع شایعه دست داشتن دولت سوریه در بمب گذاری لبنان ، از آب گل آلود فضای سیاسی این کشور، ماهی درشتی صید کرده است./9161/ب903/ک

 

ارسال نظرات