۰۳ آبان ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۰
کد خبر: ۱۴۴۲۲۷

دو فصلنامه پژوهشی فقهی تحریر منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ مسوؤل واحد نشر مدرسه علمیه عالی نواب از انتشار دو فصلنامه پژوهشی تخصصی «تحریر» شماره‌های 9 و 10 ویژه بهار و تابستان 91 خبر داد.
فصلنامه تحرير

مهدی زاهدی زاده، مسوؤل واحد نشر مدرسه علمیه عالی نواب، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، گفت: شماره‌های 9 و 10 دو فصلنامه پژوهشی تخصصی «تحریر» ویژه دانش پژوهان رشته تخصصی فقه و اصول مدرسه علمیه عالی نواب در بهار و تابستان 91 منتشر شد.

وی با بیان این که این فصلنامه تخصصی به مباحث فقهی حقوقی و مبانی اصول فقهی پرداخته است، خاطرنشان کرد: این دو شماره از فصلنامه تحریر به تحلیل و بررسی موضوعات تحول در کتب درسی حوزه علمیه، جریان استصحاب کلی، ربا در قرآن، مرگ مغزی، حکم فقهی مواد روان گردان، در آمدی بر فلسفه فقه، فقیه بصیر (اشاره‌ای به سلوک علمی مقام معظم رهبری)، اصطلاح اصولی «مقام اثبات و مقام ثبوت»، تارخچه حوزه علمیه مشهد در دوران محمد رضا پهلوی، ولایت فقیه (نشست علمی با حضور استاد محمد جواد ارسطا)، سیری در مجلات فقهی و گزارش پایان نامه‌ها پرداخته است.

مسوؤل واحد نشر مدرسه علمیه عالی نواب با اشاره به این که در موضوع «تحول در کتب درسی حوزه علمیه» با حجج اسلام محمدرضا کاظمی، سید موسی صدر، واسطی و قدیلی مصاحبه و نظرخواهی شده است، بیان داشت: در موضوع جریان استصحاب کلی، یکی از قواعد اصولی و یکی از زیر شاخه‌های آن بررسی شده است.

وی در ادامه به موضوع ربا در قرآن اشاره و تصریح کرد: یکی از مسائل مهم در عرصه اقتصادی و فرهنگ جامعه اسلامی مسأله ربا است. در بخشی از این نشریه، مقاله‌ای با عنوان ربا در قرآن منعکس شده که پس از تحلیل لغوی و اصطلاحی ربا ‌به بررسی مساله و حکم ربا از منظر قرآن پرداخته است.

زاهدی زاده از «مرگ مغزی» به عنوان مسأله‌ای از مسائل مستحدثه تعبیر کرد و توضیح داد: مسأله مرگ مغزی از مسایل جدید عصر حاضر است که با کمک دانش و تکنولوژی می‌توان آن‌ را مدیریت کرد؛ امروزه می‌توان شخص دچار مرگ مغزی را درمان کرد یا از اعضای وی برای پیوند به افراد دیگر و در نتیجه، ادامه حیات وی استفاده کرد، از این‌رو سؤال این است که آیا به شخص دچار مرگ مغزی، مرده می‌گویند یا خیر؟ و این نوشتار، کاوشی در این بحث است. نگارنده در بخش نخست، به تعریف مرگ از نگاه دینی و پزشکی اشاره ‌کرده و در بخش دیگر به نشانه‌های مرگ مغزی از لحاظ دینی و پزشکی پرداخته است.

وی خاطرنشان کرد: حکم فقهی مواد روان گردان از دیگر موضوعاتی است که در این نشریه تخصصی به آن پرداخته شده است. در این کاوش بیان شده است که مصرف تمامی مواد روان‌گردان و سکرآور نظیر انواع نوشابه‌های الکلی و قرص‌های اکستازی، خمر، حرام و در صورتی که بالاصاله مایع باشند، نجس نیز هستند و مخلوط‌کردن آن‌ها با آب و از بین‌بردن حالت اسکار نیز موجب پاک‌شدن و حلال‌گشتن آنها نمی‌شود.

مسوؤل واحد نشر مدرسه علمیه عالی نواب ادامه داد: همچنین خرید و فروش این مواد، اگر به نیت صحیحی چون تداوی نباشد، حرام است. بر این حکم، شیعه و اهل‌سنت اتفاق دارند، گرچه برخی در نجاست این مواد خدشه کرده‌اند که پاسخ آن آمده است. بر این حکم به چهار دلیل قرآن، روایت، اجماع و عقل استناد می‌شود.

وی به تشریح در آمدی بر فلسفه فقه که از دیگر موضوعات این فصلنامه تخصصی است پرداخت و گفت: فلسفه فقه، علمی ‌است که از زاویه بیرون به فقه می‌نگرد و مبانی آن‌ را نقد و بررسی می‌کند. در این دانش، سخن از پیش‌فرض‌هایی است که از علوم دیگر در علم فقه اتخاذ می‌شوند. این نوشتار در دو قسمت مبادی که دربردارنده تعریف‌ها و رابطه فلسفه فقه با دیگر علوم و نیز مسایل آن که شامل اهداف فقه و جایگاه آن در میان علوم دینی و رابطه‌اش با دیگر علوم و رابطۀ فقه و زمان سامان یافته است.

وی با بیان این که سیری در مجلات فقهی از موضوعات مهم پرداخته شده در این فصلنامه است، تشریح کرد:
امروزه یکی از منابع مطالعاتی پژوهش‌گران، مجلات علمی‌تخصصی است. بی‌تردید این‌گونه مجلات، جزو منابع به روز و کارآمد محسوب می‌شوند؛ چه آن‌که زاویه نگاه آن‌ها غالباً به نیازها و دغدغه‌های روز اجتماع است. این مجلات می‌تواند محلی برای پاسخ به سؤالات و نیازهای روز جامعه قلمداد شود و افکار دانشمندان نیز با واقعیات جامعه سنجیده شود و محک زده شود.

زاهدی زاده ادامه داد: یکی از عرصه‌های علمی، مباحث فقهی و اصولی است. این‌بخش نشریه در پی معرفی این مجلات است تا مخاطب پس از آشنایی با موضوعات یادشده، نیاز جامعه پیرامون را بشناسد و سپس با توجه به اطلاعات یادشده، طرحی نو در اندازد و کاری تازه کند و گره فروبسته‌ای را باز گشاید. در انتخاب این مجلات سعی شده که اعتبار علمی و تنوع موضوعی لحاظ شود و نیز فهرست و چکیده یکی از موضوعات برگزیده، آورده شود.

وی در پایان گفت: سردبیر این فصلنامه را حجت الاسلام مهدی محمدی نسب، استاد حوزه علمیه مشهد و هیات تحریریه آن را مصطفی امیری، عی بنکدار، مصطفی رنجبر، محمدرضا هادی، بلال شاکری، مصطفی رفسنجانی، رضا میهن دوست و حسین محمد دوست برعهده دارند./932/ت302/ی

ارسال نظرات