۰۲ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۴
کد خبر: ۱۴۴۱۲۶

فهرست محصولات نور منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ معاونت بازرگانی و خدمات فرهنگی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، فهرستی از نرم‌افزارهای تولید شده از سوی این مرکز را در قطع خشتی منتشر کرد.
فهرست محصولات نور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی که در سال 68 با عنایت رهبر معظم انقلاب و با هدف به کارگیری فناوری ارتباطات و اطلاعات در نشر و اشاعه فرهنگ غنی اسلامی تأسیس شده است، فهرستی از نرم‌افزارهای علوم اسلامی خود را که تاکنون تولید و عرضه شده، در کتابی به قطع خشتی منتشر کرد.

 
این مرکز تاکنون توانسته است، با استفاده از کادری مجرب و متخصص در زمینه علوم اسلامی و دانش رایانه، نرم‌افزارهای متعددی را در موضوعات مختلف اسلامی تولید و در اختیار جامعه علمی و پژوهشی داخل و خارج از کشور قرار دهد که اثر منتشر شده فهرست محصولات نور، به معرفی اجمالی این نرم‌افزارها می‌پردازد.
 
راه‌اندازی پایگاه اینترنتی به منظور انتشار اطلاعات و منابع گرانسنگ اسلامی با قابلیت‌های متنوع، تأسیس بانک‌های اطلاعات منابع اسلامی در مراکز حساس علمی و فرهنگی، برپایی نمایشگاه‌های اطلاع‌رسانی سراسری و شرکت و حضور پیوسته در مجامع اطلاع‌رسانی جهانی جهت عرضه منابع اسلامی دیجیتالی از دیگر خدمات این مرکز در عرضه و تبلیغ علوم و معارف حقه اهل بیت‌(ع) به شمار می‌آید.
 
مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی تاکنون ده‌ها عنوان نرم‌افزار در زمینه‌های مختلف علوم اسلامی شامل قرآن، تفسیر، عقاید، حدیث، فقه، اصول، فلسفه، اخلاق، عرفان، منطق، رجال، تاریخ، شعر و ادب، جغرافیای اسلامی، تراجم و کتاب‌شناسی تولید کرده و با ارائه مجموعه آثار مراکز، نهادها و بزرگان و فضلای حوزوی و دانشگاهی در قالب نرم‌افزاری «کتابخانه نور»، تألیفات آنان را به صورت اکترونیکی منتشر کرده است.
 
آنچه در مجموعه فهرست محصولات نور به چشم می‌خورد، نگاهی اجمالی به قابلیت‌های مشترک نرم‌افزاهای تولیدی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، فهرست الفبایی و موضوعی محصولات نور، نرم‌افزارهای ویژه تلفن همراه و نیز معرفی کوتاه مهم‌ترین امکانات محتوایی و فنی برنامه‌های نور است.
 
در بخش قابلیت‌های مشترک نرم‌افزارهای نور آمده است: «نرم‌افزارهای مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی با بهره‌مندی از قابلیت‌های متنوع پژوهشی و امکانات ارزشمند در حوزه تحقیق در متون اسلامی، راه پژوهشگران و کاربران را در این مسیر به خوبی هموار کرده است و شماری از این قابلیت‌ها، در تمام برنامه‌های نور ارائه شده و جزو امکانات مشترک نرم‌افزارهای آن به شمار می‌روند».
 
«جستجوی ساده و پیشرفته در متن و فهرست، نمایش متن، دامنه تحقیق، فهرست درختی و گزینشی، محیط‌های مستقل کاربری، لغت‌نامه، یادداشت‌برداری، چاپ، حاشیه‌نویسی، رنگی کردن و رابط کاربری سه‌زبانه از جمله امکانات مشترک برنامه‌های نور است که شناخت این قابلیت‌ها سبب بهره‌برداری بهتر از آن می‌شود».
 
دانشنامه نبوی عنوان یکی از نرم‌افزارهای معرفی شده در این اثر است که نمایش آیات و کلمات قرآنی مرتبط با پیامبر اعظم(ص) همراه با اتصال به تفسیر و بیان شأن نزول آن‌ها، تدوین درختواره‌ای با بیش از 15 هزار مدخل و 35 هزار فیش از 19 عنوان کتاب در 53 جلد درباره سیره فردی و اجتماعی رسول اکرم‌(ص) بخشی از قابلیت‌های آن است.
 
گفتنی است، کتاب فهرست محصولات نور که به معرفی نرم‌افزارهای تولید شده مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی می‌پردازد، در قطع خشتی، 132 صفحه تمام رنگی به همت معاونت بازرگانی و خدمات فرهنگی این مرکز منتشر شده است. /920/ن602/ی
ارسال نظرات