۱۸ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۲
کد خبر: ۱۳۷۸۶۵
اخلاق، گمشده عصر ارتباطات (42)؛

لقمه حرام باعث ناکامی در موفقیت ها و عبادات است

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: غذا‌ها، هم تاثیر مادی بر وجود ما می گذارند و هم تأثیر معنوی،به طور مثال لقمه حرام توفیق را از ما سلب می کند، ما را در موفقیت ها و عبادات و رشد اخلاقی ناکام می گذارد، همچنین لقمه حرام بر اهل و عیال انسان تأثیر می گذارد.
اخلاق

 حجت الاسلام والمسلمین علی نکونام، استاد اخلاق حوزه علمیه در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: در نظام هستی همه چیز از دیگری اثر می‌پذیرد، این قاعده در مسائل معنوی هم جاری است و معنویت ما انسان ها از رفتار و کردار ما به‌طور مستقیم اثر می پذیرد.

وی درباره تأثیر غذای حرام در وجود ما ابراز داشت: غذا‌ها، هم تاثیر مادی بر وجود ما می گذارند و هم تأثیر معنوی،به طور مثال لقمه حرام توفیق را از ما سلب می کند، ما را در موفقیت ها و عبادات و رشد اخلاقی ناکام می گذارد، همچنین لقمه حرام بر اهل و عیال انسان تأثیر می گذارد.

وی با اشاره به حدیثی از رسول گرامی اسلام(ص) ابراز داشت: به طور کلی مال به سه صورت حلال روشن، حرام روشن و شبهات بین این دو تقسیم می‌شود.

این استاد اخلاق حوزه ادامه داد: دزدی، رشوه، ربا و ظلم از مصادیق حرام است و شبهات در کسب مال نیز به دو گونه است، یکی شبهه به صورت گسترده، بدین صورت که ما اجمالا می دانیم که یک مالی در اموال شهر حرام است در این صورت اجتناب از اموال شهر لازم نیست و یکی شبهه‌ به اصطلاح فقهی«محصوره»، که آن مال حرام در بین دو یا سه مال مشتبه شده است؛ در این صورت فقها می فرمایند که از این اموال باید اجتناب کرد.

این استاد اخلاق حوزه علمیه اظهار داشت: باید دقت کنیم از چه راهی کسب در آمد می کنیم؛ در حدیثی از رسول گرامی اسلام(ص) در کتاب تاریخ مدینه دمشق آمده است که در روز قیامت از چهار چیز سوال می شود که یکی از آنها این است که«مال هایت را از کجا بدست آوردی و کجا صرف کردی».

وی خاطر نشان کرد: برای جبران اشتباهاتی که در کسب مال از انسان رخ داده است در درجه اول باید آن مال را به صاحبان آن مال برگرداند و اگر خمس یا زکات است پرداخت کند و اگر صاحبان آن را نمی شناسد به نیت آن‌ها صدقه بدهد./919/ت303/ن

ارسال نظرات