۰۶ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۸:۵۰
کد خبر: ۱۳۶۶۳۱
علما و اندیشمندان تونس:

وهابیت خطر بزرگی برای کشور است

خبرگزاری رسا ـ علما، اندیشمندان و شخصیت های برجسته تونس از فعالیت های تخربی جریان های وهابی در این کشور به شدت ابراز نگرانی کرده و نسبت به سرقت اهداف انقلاب توسط این جریان هشدار دادند.
وهابيت در تونس

 

 

به گزارش خبرگزاری رسا، علما، اندیشمندان، حقوقدانان، مورخان و فرهنگیان تونس نگرانی شدید خود را نسبت به افزایش فعالیت های تخریبکارانه وهابیت در این کشور را اعلام کرده و این آشوب ها را پروژه ای سعودی برای لغو حاکمیت در این کشور و تسلط وهابیت بر آن خواندند.
 
شیخ عبدالفتاح مورو، نائب رییس جنبش نهضت که از افکار معتدلی بهره مند است نسبت به تسلط افکار وهابیت در این کشور به شدت هشدار داد و گفت: برخی از جریان ها امروزه به شدت می کوشند تا جوانانی که آگاهی چندانی نسبت به دین ندارند را بر اساس احکام و اعتقادات وهابیت آموزش داده تا وهابیت جایگزین مذهب مالکی و به عنوان مذهب اصلی تونس معرفی شود.
 
وی افزود: کشور تونس به عنوان کشوری که از مذهب مالکی پیروی می کند، شناخته می شد، لیکن هم اکنون مدرسه ای که هیچ سند معلومی ندارد در حال گسترش در کشور است. اطلاعات دقیقی دارم که نشان می دهد تعدادی از جوانان به مدت سه ماه در دوره هایی شرکت می کنند تا اندیشه های وهابیت را منتشر سازند.
 
کمال الساکری از پژوهشگران تونس نیز ملت این کشور را از اندیشه های وهابیت برحذر داشت و تصریح کرد: تونس در آستانه فتنه ای واقعی قرار دارد و بنده به عنوان یک پژوهشگر به خوبی می دانم وهابیت با دلارهای عربستان و قطر و جریان وهابیت در کویت به تونس پا گذاشته است و علمای این گروه در حال برگزاری دوره های آموزشی اندیشه های وهابیت به جوانان هستند.
 
وی تاکید کرد: وهابیت از زمانی که به ظهور رسید کشورهای منطقه خصوصا عراق را ویران ساخت و هم اکنون به برنامه ریزی گسترده برای گسترش فتنه مذهبی می پردازد. مسأله ای که وهابیت را خطرناک ساخته است اینست که ایدئولوژی کاملا بسته ای را دنبال می کند و عقل را به هیچ عنوان به رسمیت نمی شناسد.
 
صلاح الدین الجورشی، فعال حقوقی و رسانه ای و کارشناس جریان های اسلامی نیز خاطر نشان ساخت: نقشه و اموال فوق العاده فراوانی جهت خدمت به پروژه بازگشت جنگ به تونس اختصاص یافته است که همگان باید نسبت به آن هوشیار باشند.
 
این فعال حقوقی ادامه داد: برخی جریان ها می خواهند دور انقلاب را گرفته و آن را از اهدافش دور سازند، برخی نیز درصدد انتقام گرفتن از نظام نوین هستند و مدارکی برای اثبات این مدعا دارم.
 
راضی دغفوس، رییس پژوهشگاه العالم العربی الاسلامی الوسیط هم با تاکید بر این که بسیاری از شهروندان تونسی از وهابیت بیزار هستند، اظهار داشت: وهابیت جریانی است که نماینده اکثر مردم به شمار نمی آید و تنها گروه اندکی از تونسی ها از آن پیروی می کنند، جامعه تونس نشان داد افراطی گری راست و چپ را به رسمیت نمی شناسد.
 
گفتنی است جریان سلفی گرا در تونس در روزهای گذشته بارها به مراسم های مختلفی که در این کشور برگزار می شود، یورش برده و حتی به راهپیمایی روز جهانی قدس که در آخرین جمعه از ماه مبارک رمضان برگزار شد، حمله و پرچم فلسطین و عکس مسجد الاقصی را پاره کردند./980/ب902/ک
ارسال نظرات