۰۲ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۴
کد خبر: ۱۳۶۲۷۰
معاون اول قوه قضاییه:

هیچ کس بهتر از مقام معظم رهبری خط امام را نمی‌شناسد

خبرگزاری رسا ـ معاون اول قوه قضاییه در مراسم بزرگداشت شهدای شهریورماه دو عامل «رهبری» و « بصیرت مردم» را مانع از انحراف و پیروزی فتنه ها دانست و گفت:‌ هیچ کس بهتر از مقام معظم رهبری خط امام را نمی‌شناسد
حجت الاسلام رييسي معاون اول رييس قوه  قضاييه

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی معاون اول قوه قضاییه روز گذشته در مراسم بزرگداشت شهدای شهریورماه در محل دفتر حزب جمهوری، گفت: مفهوم حق در مفاهیم قرآنی و روایی معنای بلندی دارد.

 

وی با بیان این‌که حق به دو گونه حق مطلق و قرار عالم هستی تقسیم می‌شود، گفت: حق مطلق، ذات پروردگار متعال است که در برابر او عدم است و حق به معنای قرار عالم هستی جلوه پروردگار است که در کتاب کامل و انسان کامل برای هدایت انسان آمده و در برابر او باطل است.

 

وی با اشاره به حدیث «إن للحق دولة و للباطل جولة» گفت: هدف غایی عالم، سیر و صیرورت الی الحق است و اگر به هر دلیلی چند صباحی فکر باطل، عمل باطل یا اخلاق باطل در جامعه یا فرد یا در جوامع بشری رخنه کند بنای ماندگاری برای آن نیست.

 

حجت الاسلام والمسلمین رییسی با بیان این‌که این عالم به هیچ عنوان برای باطل و معصیت خلق نشده و انسان فطرتا حق خواه است، گفت: بعضی ها فطرت را در خودشان می‌کشند و دیگر نه حق را می‌بینند و نه حق را می‌یابند 

 

وی در ادامه افزود: ممتازانی در جامعه بشری هستند که حق خواهی آن ها فقط برای خودشان نیست و می‌خواهند جامعه را به سمت حق گرایش دهند و شهدای شهریورماه از این جنس هستند.

 

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به قانون غایة و ذوالغایة گفت: در نگاه اومانیستی این قانون در انسان متوقف می‌شود و همه چیز فدای انسان می‌گردد اما در نگاه الهی می‌گویند انسان حق توقف ندارد و باید فنای فی الله شود.

 

نسل امروز نیازمند الگویی مانند شهدای شهریور است

 

وی با اشاره به حدیثی که عبادت را به سه گونه عبادت بردگان، تجار و آزادگان تقسیم می‌کند، گفت: جهاد نیز در این نوع نگاه به سه نوع جهاد هراس ناکانه، جهاد آزمندانه و جهاد شاهدانه و شاکرانه و آزادانه تقسیم می‌شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان این که شهیدان اندرزگو، عراقی و لاجوردی مصداق جهاد آزادانه و شاهدانه و شاکرانه هستند، اظهار داشت: این ها کسانی هستند که انصافا باید گفت عبادت و جهادشان به عشق خدا بود نه از ترس دوزخ یا به شوق بهشت.

 

وی افزود: وقتی انسان به چهره مصمم لاجوردی و زندگی تابناک عراقی و 14 سال مجاهدت شهید اندرزگو می‌پردازد می‌بیند که نمی‌شود این ها را برای کسی ترسیم کرد بلکه فقط باید خواند.

 

معاون اول قوه قضاییه با تاکید بر این‌که امروز نسل ما بسیار نیازمند الگوی شهیدان اندرزگو، لاجوردی و عراقی است گفت: باید نحوه زندگی این شهدا را برای مردم ترسیم کرد.

 

وی با بیان این‌که اخلاص، جوانمردی و حق مداری از خصوصیات برجسته این شهدا است گفت: این خصوصیاتی است که نسل امروز ما و مسؤولان کشور به آن نیازمند هستند و باید از این شهدا الگو بگیرند.

 

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به حدیث «العالم بزمانه لاتلبس علیه اللوابس» گفت: این شهدا چهره های عالم به زمان هستند.

 

وی با اظهار این‌که برخی ممکن است در انقلاب ها دچار لغزش شوند گفت: این شهدا نمونه کسانی هستند که هیچ گاه دچار لغزش نشدند چون زمان، راه، راهبر، دوست و دشمن را به خوبی شناخته بودند.

 

تاکید شهید لاجوردی بر مبارزه با نفاق

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به وصیت نامه شهید لاجوردی گفت: شهید لاجوردی در وصیتنامه اش برای امروز ما هشدار داده است که جریان نفاق را فقط جریان نفاق تابلودار ندانیم.

 

وی با تاکید بر این‌که ضربه ای که جامعه اسلامی از نفاق خورده از کفر نخورده گفت: اولین شهید مبارزه با نفاق وجود نازنین حضرت زهرا(س) است.

 

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با بیان این‌که شهید لاجوردی همچون شهید بهشتی و شهید هاشمی ن‍ژاد جریان منافقین را وقتی شناخته بود که هنوز وارد فاز نظامی نشده بودند، گفت: لاجوردی در رابطه با فتنه و نفاق جدید نیز هشدار داده بود که ما جلوه آن را در فتنه 88 دیدیم.

 

وی با اظهار این‌که از مبارزه با استعمار، استثمار و استحمار در فرهنگ الهی با فرهنگ غرب برداشت متفاوتی می‌شود گفت: ممکن است گفته شود خیلی ها در دنیا با استعمار مبارزه می‌کنند اما آن مبارزه با جهاد برگرفته از معارفی که صلاة را ستون دین می‌داند خیلی متفاوت است.

 

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در ادامه با بیان این‌که نظریه ولایت فقیه در جای جای تاریخ فقه ما بوده است، گفت: امام خمینی (ره) در نظریه حکومت اسلامی آغاز کننده بود و ساختار سازی آن توسط شهید بهشتی انجام شد. 

 

وی در ادامه دهه نخست انقلاب را دهه تاسیس نامید و گفت: در این دهه دشمنان بسیار تلاش کردند که انقلاب پانگیرد و هشت سال جنگ تحمیلی و جریان منافقین در این راستا بود.

 

معاون اول قوه قضاییه همچنین دهه دوم انقلاب را دهه تثبیت نامید و افزود: تمام تلاش دشمنان در این دهه معطوف به این بود که نظام اسلامی را ناکارآمد نشان دهند و ناکارآمدی آن را تبلیغ کنند.

 

وی در ادامه با بیان این‌که در دهه سوم انقلاب دشمنان تلاش بسیار کردند که انقلاب در درون مرزها بماند گفت: خبرهایی که از بیرون مرزها می‌آمد حاکی از صدور انقلاب اسلامی بود و نشان می‌داد امت اسلامی راه خود را خواهند یافت.

 

رهبری و بصیرت مردم مانع انحراف انقلاب شدند

 

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به این که همزمان با دهه چهارم انقلاب شاهد وقایع مهمی در جهان هستیم، گفت: وجه مشترک خیزش های بیداری اسلامی مبارزه با استبداد داخلی و استعمار خارجی مبتنی بر قرآن و اسلام خواهی است.

 

وی با بیان این‌که دشمنان در حال تلاش برای انحراف بیداری اسلامی هستند، ابراز داشت: در کشور ما نیز برای انحراف انقلاب بسیار تلاش کردند اما دو عامل «رهبری» و « بصیرت مردم» مانع از انحراف و پیروزی فتنه ها شد.

 

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی افزود: عامل مهم پیروزی و ماندگاری انقلاب اسلامی جایگاه عالی رهبری بود که با بصیرت و تیزبینی همه زوایا را خوب دیده و مردم را از موضع قیادت بسیج می‌کردند.

 

وی با بیان این‌که مقام معظم رهبری در مشی خود نشان داده که بهترین مفسر و مبین خط امام است، افزود: هیچ کس بهتر از مقام معظم رهبری خط امام را نمی‌شناسد و هیچ کس بهتر از ایشان بر استواری بر راه امام تاکید ندارد.

 

معاون اول قوه قضاییه در پایان با تاکید بر این‌که بعضی از روحیات و فرازهای زندگی شهدای شهریور ماه اعجاب آور است خطاب به مسؤولان نهادهای آموزشی، گفت: زندگی شهید حجت الاسلام سید علی اندرزگو و شهدای شهریورماه باید در کتب درسی مقاطع مختلف برای فرزندان ما به عنوان الگو ارائه شود./959/پ202/ج

ارسال نظرات