۱۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۲
کد خبر: ۱۳۴۹۹۲

بررسی مصادیق توحید و شرک عبادی در کتاب «وهابیت و توحید»

خبرگزاری رسا ـ کتاب وهابیت و توحید از سلسله مباحث وهابیت‌شناسی از سوی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شده است.
وهابيت و توحيد

 

 

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، وهابیت و توحید عنوان کتابی از سلسله مباحث وهابیت‌شناسی است که به قلم علی اصغر رضوانی با تدوین مرکز تحقیقات حج و از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر در سه بخش توحید نظری، توحید عملی و بررسی آیات متشابهات منتشر شده است.

 

تاریخ اندیشه اسلامی همراه فراز و فرودها و آکنده از تحول و دگرگونی‌ها و تنوع برداشت‌ها و نظریه‌ها است؛ در این تاریخ پرتحول، فرقه‌ها و مذاهب گوناگون و با انگیزه‌ها و مبانی مختلفی ظهور کرده و برخی از آنان پس از چندی به فراموشی سپرده شده‌اند و برخی نیز با سیر تحول همچنان در جوامع اسلامی نقش آفرینند.

 

فرقه وهابیت با این‌که از اندیشه استواری در میان صاحب‌نظران اسلامی برخوردار نیست، اما بر آن است تا اندیشه‌های نااستوار و متحجرانه خویش را به سایر مسلمانان تحمیل کرده و خود را تنها میدان‌دار اندیشه و تفکر اسلامی بقبولاند، از این‌رو شناخت راز و رمزها و سیرتحول و اندیشه‌های این فرقه کاری بایسته تحقیق است.

 

یکی از مباحث اصلی و زیربنایی با وهابیان بحث از توحید و شرک و اقسام و مصادیق آن دو است؛ آنان گرچه در معنا و مفهوم توحید و حکم آن با دیگران اختلاف چندانی ندارند، اما به تقسیم خاصی در این‌باره قائلند و برخی از مصادیق توحید نزد دیگران را از مصادیق شرک عبادی می‌دانند.

 

توحید ذاتی، توحید صفاتی و توحید افعالی و اقسام توحید افعالی همچون توحید در ربوبیت، توحید در خالقیت، توحید در ولایت و حاکمیت، توحید در قانون‌گذاری و توحید در مالکیت از عنوان‌های اصلی بخش نخست این کتاب با عنوان توحید نظری است.

 

بخش دوم کتاب با عنوان توحید عملی به بررسی مفهوم عبادت، توحید در عبادت از دیدگاه قرآن و مصداق عبادت می‌پردازد و با پس از تبیین عنوان‌های دعا به معنای عبادت و پرستش، دعا به معنای طلب و خواستن و استغاثه، دعوت به هدایت یا ضلالت و دعا به معنای ادعا به شبهات مطرح شده در این حوزه پاسخ می‌دهد.

 

در بخش سوم کتاب با یادآوری این مطلب که وهابیان در ردّ استغاثه به ارواح اولیا به آیاتی استدلال می‌کنند که قرائن موجود در آیه دلالت دارد که مربوط به دعای عبادت است که مخصوص خداوند متعال است و ربطی به مورد بحث و دعای طلب یعنی استغاثه ندارد، به برخی از آیات متشابهات اشاره شده و پاسخ هفده شبهه در این حوزه آمده است.

 

گفتنی است، کتاب وهابیت و توحید به قلم علی اصغر رضوانی در قطع رقعی، 192 صفحه، شمارگان 1000 نسخه و به قیمت دو هزار و دویست تومان از سوی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شده است. /920/ن602/ق

ارسال نظرات