۱۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۷:۵۰
کد خبر: ۱۳۴۶۰۸
آیت الله آل هاشم:

صلح امام حسن نقطه عطف تاریخ تشیع است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت تبریز با اشاره به صفت امام دوم شیعیان به کریم اهل بیت، گفت: امام حسن(ع) ملجأ درماندگان، آرام بخش دل‏های دردمندان و امید تهی دستان بود.
آيت الله آل هاشم

 

آیت الله محمدتقی آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز اظهار داشت: توجه ویژه حضرت رسول اکرم(ص) و مولای متقیان نسبت به وجود مبارک اما حسن مجتبی(ع) بهترین گواه بر اوج شخصیت آن امام همام دارد.

 

وی خاطرنشان کرد: در روایات معتبر تاریخی آمده که انس بن مالک نقل می‏کند پیامبر گرامی اسلام درباره‏ امام حسن(ع) به من فرمود؛ ای انس! حسن فرزند و میوه‏ دل من است، اگر کسی او را اذیت کند، مرا اذیت کرده و هر کس مرا بیازارد، خدا را اذیت کرده است. که نشان از محبت ویژه رسول خدا به نوه گرامی ایشان دارد.

 

امام جمعه موقت تبریز ادامه داد: امام حسن (ع) در طول زندگی پر برکتش همواره در راه هدایت و ارشاد مردم گام بر می‏داشت و شیوه‏ برخورد با عموم مردم حتی دشمنان چنان جالب و زیبا بود که همه را به خود جذب می‏کرد که همگان نسبت به روایت معروف مرد شامی آگاهی دارند.

 

آیت الله آل هاشم افزود: یکی دیگر از صفات برجسته‏ امام مجتبی انفاق و بخشش ‏ اوست، چنانکه در تاریخ آمد؛ امام حسن دوبار تمام ثروت خود را در راه خدا خرج کرد و سه بار دارایی‏اش را به دو نصف کرده، نیمی را برای خود گذاشت و نصف دیگر را در راه خدا انفاق کرد.

 

وی با تاکید بر این‌که امام حسن ملجأ درماندگان، آرام بخش دل‏های دردمندان و امید تهی دستان بود، گفت: هرگاه سخن از آن امام همام به میان می‌آید، ناگزیر صلح آن حضرت با معاویه در سال 41 هجری قمری در اذهان تداعی می یابد، چراکه آن واقعه یکی از نقاط عطف تاریخ تشیع به شمار می رود.

 

امام جمعه موقت تبریز با تأکید بر عبرت آموزی از حوادث تاریخی خاطر‌نشان کرد: اگر امروز شاهد لجاجت و مخالفت عده‌ای مغرض با رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب هستیم، باید دانست که در طول تاریخ چنین افرادی همواره وجود داشته چنانکه در دوران امام حسن(ع) نیز بسیاری از اصحاب از درک حقیقت صلح عاجز ماندند.

 

آیت الله آل هاشم برخورد جامعه اسلامی با صلح امام حسن(ع) را مورد توجه قرار داد و ابراز داشت: مهم‌ترین درس صلح امام حسن(ع) ولایت مداری در هر شرایط بدون توجه به وضعیت مکانی و زمانی است، امروز دوران کسب بصیرت و حرکت در صراط مستقیم ولایت است.

 

وی با بیان این‌که تبلیغات سوء دشمنان اسلام مانع از درک اهمیت صلح امام حسن مجتبی(ع) در آن دوران حساس تاریخی شد، اظهار داشت: غفلت از اهداف اصلی و ابعاد مهم صلح امام حسن(ع) با معاویه تبعات جبران ناپذیری برای جامعه اسلامی در پی داشت، صلح امام حسن مجتبی(ع) نشان از تدبیر و سیاستمداری این امام همام بود که باعث شد زمینه ای برای افزایش آگاهی مردم شود./935/ت302/ب

ارسال نظرات