۰۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۹:۴۱
کد خبر: ۱۳۳۷۳۹
حجت‌الاسلام والمسلمین بطحائی:

مستی ریاست بیش از مستی شراب است

خبرگزاری رسا ـ استاد خارج فقه حوزه علمیه حفظ و تقویت تقوای سیاسی را در گرو ارتباط دائمی با علما دانست و گفت: مسؤولان و مدیران کشور نباید خود را بی نیاز از موعظه علما بدانند.
حجت الاسلام والمسلمين بطحايي، استاد حوزه و دانشگاه

 

حجت الاسلام والمسلمین سیدهاشم بطحائی استاد خارج فقه حوزه علمیه قم، در گفت‌گو با خبرنگارخبرگزاری رسا، ارتباط مستمر مسؤولان و سیاست مداران با علما را برای تقویت و حفظ تقوای سیاسی لازم دانست و اظهارداشت: پیامبر(ص) که در بالاترین جایگاه است به جبرئیل می فرماید مرا موعظه کن؛ پس برای موعظه جایگاه و منسب ملاک نیست؛ آنهایی که در رأس امورند بیش از همه نیاز به ارتباط با علمای راستین دارند.

 

وی با بیان این‌که انسان در محاصره شیطان و نفس اماره است،گفت: برای پیروز شدن بر این دشمنان درونی و بیرونی نیاز به واعظ درونی داریم و وجود آن نیز بدون واعظ بیرونی غیر ممکن است؛ البته باید به کسی مراجعه شود که اهل عمل است و به شعار دادن بسنده نمی کند.

 

 استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم، تقوای سیاسی را پرهیز از آلودگی‌های سیاسی معنا کرد و اظهارداشت: تقوا در همه شؤون زندگی از جمله مسائل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی لازم است و باید کاری کنیم که در انجام وظایف خود هر روز نسبت به روز قبل بهتر باشیم.

 

سیاست در دیدگاه غربی ها به معنای حقه بازی و زد و بند است

 

وی مدیریت و سیاست را به معنای تدبیر امور دانست و گفت: سیاست در فرهنگ اسلامی مقدس است؛ ما در زیارت جامعه کبیره خطاب به معصومان(ع) می گوییم شما سیاست مداران مردم هستید، اما غربی ها فریب، حقه بازی و زد و بند را سیاست می دانند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه، خدا ترسی و تقوای الهی را از الزمات تقوای سیاسی عنوان کرد و تصریح کرد: هر مسؤولی باید سعی کند در دوران مسؤولیت خود این امانت را سالم به مقصد برساند و بداند که این پست ها موقتی است؛ خدا را در همه حال شاهد اعمال خود بداند و تلاش کند تا هیچ نقطه سیاهی در کارنامه اش ثبت نشود.

 

حجت الاسلام والمسلمین بطحائی، خیانت، دروغ گویی، منفعت طلبی را ناشی از عدم رعایت تقوای سیاسی دانست و گفت: سیاست مداران دنیا باید از سرنوشت قذافی، صدام، استالین و سایر سیاست مداران خائن عبرت بگیرند و سعی کنند در پیشگاه خدا و خلقش شرمنده نشوند.

 

وی با بیان این که شغل ‌های مدیریتی اگر درست انجام شوند نوعی عبادت خدا است، افزود: همان گونه که در نماز و روزه  فقط خدا و رضایت او را در نظر می گیریم، باید در انجام مسؤولیت های محوله نیز این طور عمل کنیم.

 

این استاد سطح عالی حوزه علمیه قم ادامه داد: اگر مدیران جامعه بدانند که چه مسؤولیت سنگینی در پیشگاه خدا دارند از این که این کار به عهده آنان گذاشته شده است غصه خورده و نگران می شوند و به هیچ وجه به جایگاه خود غره نمی شوند، همان گونه که امام(ره) خود را خدمت گذار مردم می دانست و می گفت رهبری تحفه نیست.

 

حجت الاسلام والمسلمین بطحائی، مستی ریاست را بیش از شراب توصیف کرد و گفت: آفت بزرگ این پست ها این است که ممکن است انسان را نسبت به پیرامون خود و وظیفه اصلی اش غافل کند و برخلاف مسکرات که انسان را موقتی مست می کند، برای برخی رؤسا این حالت تا زمانی که روی کار هستند ادامه دارد./928/ت302/ج

 

ارسال نظرات