۱۳ تير ۱۳۹۱ - ۲۳:۰۵
کد خبر: ۱۳۲۰۸۰
آیت‌الله مکارم شیرازی:

وظیفه حوزه‌های علمیه تأمین هسته اصلی قیام مهدی موعود است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: وظیفه انسان‌ها در زمان غیبت این است که هسته اصلی انقلاب و قیام حضرت مهدی(عج) را تشکیل دهند و این کار بیش از همه بر دوش روحانیان و حوزه‌های علمیه است.
ديدار نمايندگان مجمع طلاب و فضلاي حوزه علميه قم با آيت الله مکارم شيرازي در مشهد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، نمایندگان مجمع طلاب و فضلای حوزه علمیه قم و خانواده‌های شان، شب گذشته 13 تیر، در آخرین برنامه اردوی زیارتی‌ آموزشی بصائر که در مشهد برگزار شده بود، به دیدار حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی رفته و از بیانات این مرجع تقلید بهره‌مند شدند.

 

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در ابتدای این دیدار با تبریک سالروز میلاد امام عصر(عج) گفت: قرآن مجید آیاتی دارد که با صراحت اشاره به قیام حضرت مهدی دارد و آیاتی نیز آمده است که به صورت صریح نبوده بلکه با تفسیر روایات ائمه دلالت بر این امر دارد. آیه «و لقد کتبنا فی الزبور من بعد الذکر ان الارض یرثها عبادی الصالحون» از جمله آیاتی است که خیلی خوب  بر مساله قیام حضرت مهدی دلالت دارد؛ خداوند می‌فرماید زمین در دست ظالمان نخواهد ماند و عباد صالح خداوند حاکمان زمین خواهند شد.

 

وی افزود: این آیه جواب مخالفینی است که می‌گویند طبق روایات باید زمین پر از ظلم و جور شود بنابراین نباید دست به اصلاحات بزنیم و اگر کمک به پر شدن زمین از ظلم و جور نمی‌کنیم، نباید مانع آن بشویم. آیه شریفه می‌گوید درست است که زمین پر از ظلم و جور می‌شود اما باید گروهی قیام کنند و باید عباد صالحون باشند که ظلم و جور را برچینند و زمین را پر از عدل و داد کنند.

 

این مرجع تقلید جهان تشیع تصریح کرد: بنابراین وظیفه انسان‌ها در زمان غیبت این است که زمینه زیاد شدن بندگان صالح خداوند را فراهم کرده و بتوانند هسته اصلی انقلاب و قیام حضرت مهدی(عج) را تشکیل دهند و این کار بیش از همه بر دوش روحانیان و حوزه‌های علمیه است.

 

وی با تأکید بر این که امروز ظلم و جور فراوان شده است و باید عباد صالحون که هسته اصلی انقلاب هستند وارد میدان شوند، گفت: تشبیه روشن آن با زمان قیام امام خمینی(ره) این است که کشور ما پر از ظلم و جور شده بود اما امام قیام و هسته اصلی انقلاب تشکیل شد، عباد صالحین روی کار آمدند، شروع به تبلیغات کردند، هر روز تبلیغات گسترده‌تر شد و انقلاب سرانجام پیروز شد.

 

وظایف مجمع طلاب و فضلای حوزه علمیه قم

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نمایندگان طلاب سه وظیفه بر عهده دارند که باید به اندازه توان خود انجام دهند و فلسفه تشکیل مجمع نمایندگان طلاب که بانی آن امام راحل بودند این اهداف است که در بین آن اولویت‌هایی نیز وجود دارد.

 

وی افزود: نخست این که در برنامه‌های درسی طلاب مثل درس خواندن طلبه، حاضر شدن سر درس، استفاده نکردن از سی‌دی به جای حضور در جلسه درس استاد و گرفتن امتحان، نظارت شود و در صورت امکان به بهترین‌ها جایزه اهدا شده و به کسانی که درس نمی‌خوانند، اخطار داده شود. دوم مسائل اخلاقی است که متأسفانه امروز اسباب فساد اخلاق دنیا را پر کرده است.

 

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: هیچ زمانی به اندازه زمان ما اسباب فساد اخلاقی وجود نداشته است و نمی‌توان گفت طلاب تحت تأثیر هجمه فساد جهان واقع نمی‌شوند، بنابراین باید نظارت اخلاقی بر طلابی که زیر نظر مجمع هستند وجود داشته باشد.

 

وی اولویت سوم مجمع نمایندگان را مسائل رفاهی و زندگی مادی دانست و گفت: اگر زندگی طلبه تأمین نباشد نمی‌تواند درس بخواند، پیامبران نیز نیاز جسمانی و مادی داشتند، البته زندگی طلبگی همیشه آمیخته به مشکلاتی بوده است و طلاب الان نسبت به زمان گذشته وضعیت بهتری دارند.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزود: حل مشکلات گاهی به صورت عمومی مثل پرداخت شهریه است اما باید گاهی به صورت خاص برای طلابی باشد که گرفتاری خاص مثل بیماری خانواده، مساله مسکن، بزرگ کردن فرزندان و دیگر مشکلات را دارند و اینگونه نباشد که مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه فقط جلسه بگیرد.

 

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در پایان تأکید کرد: این مجمع اول خادم طلاب و مسؤول خانواده‌های آنان است و باید به خانواده خود برسد، در خصوص راهکار حل مشکلات فکر کرده و آن را به مراجع منتقل کند زیرا تجربه نشان داده است که هیچ بن‌بستی در مسائل وجود ندارد بنابراین اگر مشکلی بود با مشورت حل خواهد شد./932/پ202/ج

 

ارسال نظرات