۰۵ تير ۱۳۹۱ - ۱۸:۰۱
کد خبر: ۱۳۱۵۸۷

راه اصلاح اثری از آیت‌الله صافی گلپایگانی منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب «راه اصلاح یا امر به معروف و نهی ازمنکر» از سوی دفتر تنظیم و نشر آثار حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی منتشر شد.
راه اصلاح


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی که سعادت و سلامت جامعه دینی و ارتقای آگاهی‌های دینی همگان به ویژه جوانان، همواره از دغدغه‌های مهم ایشان بوده‌است، این کتاب را در ایام جوانی با هدف بیداری جامعه و مقابله با ریشه‌های فساد به رشته تحریر در آورده است.

کتاب راه اصلاح به مباحث ضرورت امر به معروف و نهی ازمنکر ، راه شناختن معروف و منکر و جایگاه‌ آن در اسلام، وسایل و فواید و ضررهای ترک امر به معروف ونهی از منکر، آداب و خلوص در امر به معروف و نهی از منکر، چه کسی باید امر به معروف و نهی از منکر نماید؟، و چه کسی را باید امر به معروف و نهی از منکر کرد، می‌پردازد.

بزرگان جامعه و امر به معروف و نهی از منکر، اولیای خانواده‌ها و امر به معروف و نهی از منکر، علل بی اعتنایی به امر به معروف و نهی از منکر، احکام شرعی امر به معروف و نهی از منکر، پاره‌ای از اخلاق حسنه و اعمال صالحه، و برخی از انواع معروف و منکر از نظر دین اسلام، برخی از انواع منکر و گناهان و اخلاق ذمیمه و حبّ فییالله و بغضی فی‌الله از دیگر مطالب این کتاب است.

از ضرورت امر به معروف و نهی از منکر می‌توان به این نکته مهم اشاره کرد که این فریضه واجب الهی، محیط را برای تربیت افراد صحیح و لایق، مساعد می‌کند و مادام که بشر به وجود افراد صالح محتاج است، به امر به معروف و نهی از منکر هم محتاج است.

در بخشی از کتاب پیرامون ضررهای ترک امر به معروف و نهی از منکر آمده است که اهل خیر و نیکوکاری کم می‌شوند و در عوض، اشرار و ستمکاران بسیار می‌گردند و همینطور اشخاص نالایق و بدمنش بر جامعه مسلط می‌شوند و در‌های برکت‌های آسمان و زمین مسدود و از معاشرت‌ها و عبادات، خیر و برکت برداشته می‌شود.

یکی از آداب امر به معروف نهی از منکر که در کتاب راه اصلاح، ذکر شده و رعایت آن بسیار لازم می‌باشد این است که جز در مورد ضرورت، عیب کسی را در پیش دیگران نگویید و تا ممکن است عیوب مردم را بپوشانید و آنها را در خلوت به عیبشان آگاه سازید.

در این اثر، تقرب به درگاه الهی و آمرزش گناهان، اجر و ثواب فراوان، نظارت در اجرای حدود و قوانین، حمایت از حقوق ضعفا و بینوایان، نگاهداری بیچارگان و افتادگان، تهذیب اخلاق و بسط و توسعه علم و فرهنگ و پیشرفت صنایع و اختراعات، تأسیس سازمان‌های خیریه و عام المنفعه، عمران بلاد و شهرستان‌ها بخشی از فواید امر به معروف و نهی از منکر برشمرده شده است.

از علل بی اعتنایی به امر به معروف و نهی از منکر بسیار است که در این اثر به اهم آن پرداخته است؛ اول «ضعف ایمان به خدا» که عامل بیشتر بدبختی‌ها است که گریبانگر بشر می‌شود، دوم «طمع» که یکی از نقاط ضعف در انسان است،سوم «ترس نابجا»، چهارم «ناشکیبایی» که نداشتن قوه تحمل و بردباری و مدارا کردن با مردم و استقامت و پشتکار است، پنجم «یأ‌‌‌‌س نومیدی از حصول مقصود» و ششم «شفقت و مهربانی» است.

شایان ذکر است، کتاب راه اصلاح یا امر به معروف و نهی از منکر در اندازه رقعی، شمارگان 3000 نسخه، 128 صفحه و به قیمت هزار و پانصد تومان از سوی دفتر تنظیم نشر و آثار حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی به چاپ رسیده است. /920/ن601/ع

ارسال نظرات