۰۳ تير ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۴
کد خبر: ۱۳۱۴۰۵

دشمنی ابن تیمیه با اهل بیت علیهم السلام کتاب شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب دشمنی ابن تیمیه با اهل بیت علیهم السلام به همت حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شد.
دشمني ابن تيميه با اهل بيت


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب دشمنی با اهل بیت علیهم السلام از سلسله کتاب‌های مباحث وهابیت شناسی است که دیدگاه تقی‌الدین احمد بن عبد الحلیم معروف به «ابن تیمیه» را درباره اهل بیت علیه السلام بررسی می‌کند، این کتاب توسط علی اصغر رضوانی تألیف و از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر منتشر شده است.
 
یکی از کسانی که در طول چندین قرن، مورد توجه خاص وهابیان قرار گرفته ابن تیمیه است؛ او کسی است که افکار وهابیان از او سرچشمه می‌گیرد، وهابیان برای او کنگره‌های علمی گرفته و کتاب‌هایی در مدح، منزلت و شخصیت علمی‌اش تأ‌لیف کرده‌اند، و در حقیقت او را مؤسس مذهب خود می‌دانند؛ اگرچه آنان در ظاهر این مطالب را اظهار نکرده و خود را سلفی می‌نامند.
 
این نوشتار به شرح حال این تیمیه، برخی از فتاوا و آرای ابن تیمیه، تناقضات ابن تیمیه، نقد دیدگاه سلفیان درباره مقام علمی ابن تیمیه، دشمنی ابن تیمیه با اهل بیت علیهم‌السلام، دفاع ابن تیمیه از مخالفان اهل بیت علیهم‌السلام و اعتراف بزرگان اهل سنت به ناصبی بودن وی می‌پردازد.
 
در بخشی از این کتاب به برخی از فتاوا و آراء و عقاید ابن تیمیه که برخلاف نظر همه مذاهب اسلام صادر شد و عامل اختلاف بین مسلمانان است اشاره می‌کند، از جمله تحریم نماز و دعا در کنار قبور اولیای الهی که وی در این‌باره می‌گوید: «نماز خواندن در کنار قبور مشروع نیست، همچنین قصد مشاهد کردن به جهت عبادت در کنار آن‌ها؛ از قبیل نماز ، اعتکاف، استغا‌ثه، ابتهال و قرائت قرآن مشروع نیست ، بلکه باطل است.»
 
بخش دیگری از کتاب به بیان نمونه‌هایی از اثبات عداوت و دشمنی ابن تیمیه با اهل بیت علیهم السلام می‌پردازد، برای نمونه هنگا‌می که این آیه نازل شد «فقل تعالوا ندع أبناءنا و أبناءکم»، رسول خدا صلی الله و علیه و آله، علی، فاطمه، حسن و حسین علیهم السلام را خواست و عرض کرد:«بارالها! اینان اهل من هستند» اما ابن تیمیه از جهاتی بانزول آیه مباهله در شأ‌ن اهل بیت علیهم السلام مخالفت کرده و بر فرض نزول، آن را فضیلتی برای اهل بیت نمی‌شمارد.
 
ابن تیمیه کسی بود که نه تنها با اهل بیت علیهم‌ السلام دشمنی داشت بلکه از مخالفان آنان نیز دفاع می‌کرد، وی بر عدم رضایت یزید به قتل امام حسین علیه السلام می گوید:«یزید اظهار رضایت به قتل امام حسین نکرده، بلکه اعلان ناراحتی و دردمندی برقتل او نمود»، در کتاب پاسخ بر این شبهه و شبهات دیگر را می‌خوانید.
 
گفتنی است، کتاب دشمنی ابن تیمیه با اهل بیت علیهم اسلام تأ‌لیف علی اصغر رضوانی از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر و به همت مرکز تحقیقات حج در قطع رقعی، شمارگان 1000 نسخه و 172 صفحه، به قیمت هزار و هشتصد تومان وارد بازار نشر شده است./920/ن602/ی

ارسال نظرات