۲۴ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۷
کد خبر: ۱۳۰۶۶۷
28 خردادماه؛

مجموعه 12 جلدی سیره صحیح پیامبر اعظم‌ رونمایی می‌شود

خبرگزاری رسا ـ آیین رونمایی از مجموعه 12 جلدی سیره صحیح پیامبر اعظم‌ صلی‌الله‌علیه‌وآله از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار می‌شود.
سيره صحيح پيامبر اعظم مراسم رونمايي


سیدغلامرضا حسینی، مدیرعامل سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اعلام این خبر گفت: مجموعه 12 جلدی سیره صحیح پیامبر اعظم‌ صلی‌الله‌علیه‌وآله ترجمه کامل «الصحیح من سیرة النبی الاعظم» اثر علامه سید جعفر مرتضی عاملی است که عرضه آن در نمایشگاه کتاب با استقبال بسیار خوبی مواجه شد.

وی افزود: در مراسم رونمایی این اثر ارزشمند که از ساعت 17:30 تا 19 در تالار علامه جعفری (رحمة‌الله‌علیه) پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار می‌شود، حجت‌الاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدهادی یوسفی غروی، محمدصادق آئینه‌وند و مترجم اثر، محمد سپهری درباره «سیره صحیح پیامبر اعظم صلی‌الله‌علیه‌وآله» سخنرانی می‌کنند.

مدیر عامل سازمان انتشارات پژوهشگاه با بیان این‌که مجموعه 12 جلدی سیره صحیح پیامبر اعظم‌ صلی‌الله‌علیه‌وآله در هفت هزار صفحه و با قیمت یک دوره کامل 190 هزار تومان از سوی سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است، افزود: این اثر ارزشمند در روز مراسم رونمایی با تخفیف ویژه به قیمت 140 هزار تومان عرضه می‌شود.

شایان ذکر است، سیره صحیح پیامبر اعظم صلی‌الله‌علیه‌وآله ترجمه کتابی است با عنوانِ «الصحیح من سیرة النبی الاعظم» نوشته سید جعفر مرتضی عاملی نویسنده لبنانی تبار و دانش آموخته حوزه‌های علمیه نجف و قم که مطالعه و تحقیق در تاریخ اسلام و سیره نبوی را از پنج دهه قبل آغاز کرد و نتیجه مطالعات خود را به تدریج منتشر ساخت.

در مقدمه این کتاب که در دوازده جلد به بررسی زندگی و سیره پیامبر اعظم صلی‌الله‌علیه‌وآله در مقاطع مختلف می‌پردازد، می‌خوانیم: «کتاب الصحیح من سیره النبی الاعظم، تبیین کننده سیره رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله، به مثابه یک منبع ذی قیمت معرفت شناختی، که مسلمانان می‌توانند همه اعمال، رفتار و گفتار خود را از آن الگو برداری کنند، به نقد و ارزیابی عالمانه حدیث در حوزه تاریخ و سیره می‌پردازد.»

نویسنده دانشمند این کتاب آثار قابل تقدیر دیگری نیز در همین حوزه دارد، و بی‌تردید این کتاب را به جهاتی کامل‌ترین، مفصل‌ترین و محوری‌ترین پژوهش خویش در قلمرو نقد و ارزیابی حدیث قرار داده که زندگانی و سیره رسول اکرم  صلی‌الله‌علیه‌وآله را از تولد تا ارتحال آن حضرت دربرمی‌گیرد.

نویسنده در مباحث مقدماتی ضمن تبیین سیمای رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله در کتب و روایات مکتب خلافت به بررسی پدیده شوم منع حدیث و نقش آن در تحریف حقایق تاریخی و رواج احادیث جعلی می‌پردازد و از نقش نومسلمانان اهل کتاب و قصه گویان مورد حمایت خلفای جور در این زمینه سخن می‌گوید.

مؤلف پس از تشریح اصول و معیارهای آشفته در تدوین تاریخ اسلام و سیره نبوی، اصول، ضوابط و معیارهای صحیح پژوهش‌های علمی را به بحث می‌گذارد. سپس با مراجعه به متون عمده سنی و شیعه (بیش از 2700 منبع قدیم و جدید) در حوزه‌های تفسیر، حدیث و تاریخ می‌کوشد با تکیه‌ برآموزه‌های‌ دینی‌ خصوصاً پای‌ بندی‌ استوار به‌ بینش‌های‌ کلامی ‌شیعه‌، تصویری از سیره و زندگانی رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله ترسیم کند که به گمان وی درست‌ترین است.

پس از مباحث مقدماتی، جغرافیای عربستان، عقاید، آداب و رسوم فردی و اجتماعی دوره جاهلی را به اجمال بررسی می­کند؛ روایات آغاز وحی، نخستین مسلمانان، دوره‌های دعوت، مسلمانی یثربیان، هجرت به مدینه، تشکیل حکومت، اقدامات تمدنی رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله در دولت شهر مدینه، سیاست دفاعی و نبردهای سرنوشت ساز بدر، احد، احزاب، حنین و تبوک، پیمان‌های حسن همجواری و نبردهای کوبنده با یهودیان پیمان شکن، سیاست فرهنگی و گسترش دعوت در داخل و خارج جزیرةالعرب، صلح حدیبیه، فتح خیبر، اعزام علی علیه‌السلام به یمن، گسیل سفرا به کشورهای جهان و دعوت پادشاهان، فتح مکه، حجةالوداع، حادثه غدیر، اعزام سپاه اسامه و حوادث روزهای آخر زندگی حضرت خصوصاً موضوع وصیت ناتمام از مباحث تحقیقی و جالب توجه این کتاب است.

نویسنده کتاب را با موضوع سقیفه به پایان می‌برد که آن را کودتای مسلح بر ضدّ تدابیر رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله می‌داند. دیدگاه‌های علامه سیدجعفر مرتضی عاملی در خصوص سقیفه و مواضع قبائل و طوایف مختلف خصوصاً انصار و مهاجران ابتکاری و بی‌نظیر است. عزم‌ خستگی‌ناپذیر نویسنده‌ برای‌ پیرایش‌ اخبار و متون‌ تاریخی‌ و نمایاندن‌ حقایق‌ پنهان‌ برای ‌حق‌‌جویان‌ ستودنی‌ و مثال­زدنی‌ است.

پس از آنکه متن کامل و نهایی مجموعه الصحیح من سیرةالنبی الاعظم صلی‌الله‌علیه‌وآله، در 35 جلد منتشر شد، در راستای اهداف علمی - پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، ترجمه کامل آن، در دستور کار قرار گرفت و محمد سپهری که تاکنون شماری از آثار علامه مرتضی را به فارسی ترجمه کرده و با سبک نگارش و اندیشه­های استاد آشنا و خود نیز در حوزه تاریخ و تمدن اسلامی، دارای مطالعات تخصصی است، این مهم را بر عهده گرفت.

گفتنی است، آیین رونمایی از مجموعه 12 جلدی سیره صحیح پیامبر اعظم‌ صلی‌الله‌علیه‌وآله، یکشنبه 28 خردادماه از ساعت 17:30 تا 19 در تالار علامه جعفری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به نشانی تهران ـ خیابان شهید احمد قصیر برگزار می‌شود. /920/ت302/ق

ارسال نظرات