۲۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۹
کد خبر: ۱۳۰۴۷۱

شماره جدید پژوهش نامه فقهی منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ فصلنامه تخصصی فقه با عنوان پژوهش نامه فقهی که مشتمل بر هفت مقاله تخصصی در زمینه فقه است به همت مجتمع آموزش عالی فقه منتشر شد.
پژوهشنامه فقهي-2


یه گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، شماره جدید فصلنامه تخصصی فقه با عنوان پژوهش نامه فقهی از سوی مجتمع آموزش عالی فقه منتشر شد.

مقاله های نشانه های پیوند میان قرآن کریم و فقه امامیه، مدیریت خمس در عصر غیبت، اخذ اعتراف از متهم با به کار گیری روش ها و ابزارهای نوین علمی، ارتداد و حقوق بشر، شرط عدم مسئولیت در فقه امامیه، در آمدی بر حمایت از محیط زیست در مخاصمات مسلحانه از دیدگاه اسلام و مبانی فقه نفوذ حکم قاضی در این شماره از فصلنامه به چاپ رسیده است.

نشانه های پیوند میان قرآن کریم و فقه امامیه

در این مقاله به ارتباط میان قرآن کریم و فقه امامیه و تحلیل و بررسی ویژگی ها و نشانه های این ارتباط به صورت مبسوط همراه با شرح و تفصیل اشاره شده است که از طریق پپیگیری برخی امور انجام می پذیرد که از آن جمله می توان به مبانی اصلی و عقایدی امامیه، مصادر و منابع اصلی و مورد اعتماد فقه امامیه و منایع معتبر حدیثی امامیه اشاره کرد.

مدیریت خمس در عصر غیبت
 
در این مقاله با تبیین مسأله غیبت و خمس نویسنده اظهار می کند: غیبت کبری در تاریخ تشیع مرحله ای است که علاوه بر تأثیر در رفتارهای سیاسی شیعیان در ساحت اندیشه نیز تحولاتی را رقم زد که یک نمونه ان به باب خمس مربوط می گردد مهمترین مسأله ای که در این میان فراروی فقیهان قرار گرفت مدیریت خمس در عصر غیبت بود.

اخذ اعتراف از متهم با به کارگیری روشها و ابزارهای نوین علمی

در مقاله مذکور نویسنده یکی از موضوعات مهم و قابل طرح راجع به اقرار و اعتراف را استفاده از روشها و ابزارهای مدرن علمی به منظور تحصیل و اخذ اعتراف از متهم می داند و اینکه آیا اقاریر و اعترافات حاصل از طریق چنین روشهایی واجد اعتبار و آثار فقهی و حقوقی است یا خیر؟ 

ارتداد و حقوق بشر

یکی از شبهاتی که در دهه های اخیر در مورد حقوق جزای اسلامی مطرح شده است این است که اسلام با تاسیس نهاد ارتداد و در نظر گرفتن مجازات سنگین اعدام برای آن با حق آزادی انسان به مخالفت پرداخته است. نویسنده این مقاله کوشیده است پاسخ این شبهه را با بررسی آیات و روایات این باب ارائه دهد.


شرط عدم مسئولیت در فقه امامیه

شرط عدم مسئولیت یکی از نهاد های حقوقی است که صحت و اعتبار آن از دیر باز مورد گفت و گو و مناقشه حقوق دانان مغرب زمین بوده است و برخی حتی شرط مزبور را مخالف نظم عمومی انگاشته اند و به بطلان آن معتقد شده اند که نویسنده این مقاله به بررسی این شرط می پردازد.

در آمدی بر حمایت از محیط زیست در مخاصمات مسلحانه از دیدگاه اسلام

در این مقاله نویسنده تحقق سلامت، امنیت و عدالت توسط جوامع بشری و رشد نسلهای آینده و حفظ حیات و کرامت انسانی و رسیدن بشریت به سعادت را در رابطه نزدیکی به محیط زیست می داند و بیان می کند که هرگونه تخریب و آلودگی محیط زیست که منجر به فساد در زمین گردد بر زندگی موجودات زنده تأثیر می گذارد. 

 مبانی فقهی نفوذ حکم قاضی مأذون

مقاله پایانی این فصلنامه به مبانی فقهی نفوذ حکم قاضی ماذون پرداخته است. نویسنده در این مقاله قاضی مأذون را اینگونه تعریف می کند: قاضی مأذون شخصی است که مجتهد نیست ولی از طرف قاضی اذن و اجازه قضاوت یافته است.

 

فصلنلمه پژوهش نامه فقهی با مدیر مسؤولی مصطفی محامی و سردبیری سید حسن وحدتی شبیری در 260 صفحه چاپ و منتشر شده است./پ905/پ203/ع

ارسال نظرات