۲۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۸
کد خبر: ۱۳۰۳۹۶
به همت مؤسسه فرهنگی دارالهدی منتشر شد؛

بیست‌ و نهمین شماره نشریه تربیتی اخلاقی خُلُق

خبرگزاری رسا ـ شماره بیست و نهم نشریه تربیتی اخلاقی خُلُق به همت مؤسسه فرهنگی دارالهدی منتشر شد.
خلق
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از ایکنا، مؤسسه فرهنگی دارالهدی با توجه به ضرورت خودسازی و تشنگی روزافزون جوانان نسبت به معنویت و اخلاق و وجود بدل‌های دروغین آن در قالب عرفان‌های کاذب و نوظهور و خلأ پاسخگویی صحیح و مستمر به این نیاز، اقدام به انتشار دوماهنامه تربیتی اخلاقی خُلُق کرده و تاکنون 29 شماره آن به چاپ رسیده است.

با توجه به این‌که انتشار شماره بیست و نهم این نشریه مصادف با ماه رجب و شعبان است، ویژه‌نامه‌ای تحت عنوان «توشه اعتکاف» نیز در پایان این شماره آمده است.

سخن نخست، وظایف و کارکردهای مربی اخلاق، استعمار و عرفان‌های کاذب، راهبرد تحول اخلاقی و معنوی، حواریون ‌اهل‌بیت علیهم‌السلام، تحفه قدسی، زیست‌نامه آیت‌الله سیدزین‌العابدین طباطبایی ابرقویی، پرسش و پاسخ (راه سحرخیزی)، نشست علمی، شرح حدیث جنود عقل و جهل برخی از عناوین چاپ شده در این شماره نشریه است.

همچنین اعتکاف در آیینه کلام مقام معظم رهبری، ضرورت اعتکاف، حقیقت و آثار اعتکاف، در خلوت اعتکاف، بایسته‌های اعتکاف و کتاب‌شناسی اعتکاف عناوین برخی مطالب منتشر شده در بخش توشه اعتکاف است.

بنا بر این گزارش، در سخن نخست با عنوان «دَریاب و دُر یاب» ضمن مروری بر فرازهایی از دعاهای ماه رجب و شعبان آمده است: به دلیل تقارن با سالگرد ارتحال فقیه عارف، حضرت امام خمینی رحمةالله‌علیه، ستون حکیمانه نشریه به سخنان ژرف آن بزرگ‌مرد در زمینه تهذیب و اخلاق آراسته شده است.

در مقاله «راهبرد تحول اخلاقی و معنوی» نگارنده به بحث نیاز تربیت به تمرکز ذهنی و روانی اشاره می‌کند و می‌نویسد: اگر بخواهیم کسی را تحول بخشیم نباید یک فهرست بلند بالا از خوبی‌ها و بدی‌ها پیش روی او قرار دهیم و ذهن او را به همه آن فضایل و رذایل معطوف سازیم؛ بلکه باید هم و غم او را روی یک موضوع تمرکز بخشیم.

حال این سؤال مطرح می‌شود که این نقطه کانونی و مرکز ثقل فعالیت‌های تربیتی کجاست؟ که در این مقاله نگارنده درصدد است به این پرسش پاسخ دهد.

در مقاله «استعمار و عرفان‌های کاذب» آمده است: «عوامل متعددی موجب شده است تا عرفان‌های کاذب و آیین‌های نوظهور به اصطلاح معنوی، حربه‌ای فرهنگی در دست استعمار جهانی قرار گیرد تا با آن فرهنگ حقیقی و معنویت راستین را تحت‌الشعاع قرار دهد. و اهداف سلطه جویانه و دین ستیزانه خود را در قالب عرفان و معنویت به اجرا گذارد. در این مقاله اهداف سیاست‌بازان استعمارگر در ترویج این آیین‌های نوظهور را بررسی می‌کنیم.»

در قسمت «توشه اعتکاف» در مقاله‌ای با عنوان «اعتکاف در آیینه کلام مقام معظم رهبری» گزیده‌ای از سخنان معظم‌له آمده است که در فرازی از آن می‌خوانیم: اعتکاف را ملت ما خیلی قدر بدانند. من همین‌جا به مسئولین اعتکاف‌ها یک سفارشی بکنم. اگرچه که اجتماع هزاران نفر در جاهای مختلف یک فرصت خوبی است و شنیده‌ایم بعضی از مسئولین مساجد در این فرصت‌ها برنامه‌های جمعی‌ای می‌گذارند که مثلاً افراد بیشتر استفاده بکنند؛ لکن من می‌خواهم عرض بکنم این برنامه‌های جنبی مراکز اعتکاف جوری نباشد که با خلوت هر کدام از معتکفین منافات پیدا کند این اعتکافی که جوان‌ها انجام می‌دهند در واقع دارند با خدا خلوت می‌کنند. اعتکاف بیشتر یک کار فردی است. ایجاد یک ارتباط با خداست. جوری نشود که برنامه‌های جمعی این مراکز اعتکاف، حال خلوت و حال ارتباط فردی و قلبی با خدا را در افراد ضعیف بکند یا بگیرد. مجال بدهند، وقت بگذارند، بگذارند این جوان‌ها قرآن بخوانند، نهج‏البلاغه بخوانند، صحیفه سجادیّه بخوانند؛ به خصوص من در این ایام اعتکاف، صحیفه سجادیه را توصیه می‌کنم.

در مقاله «حقیقت و آثار اعتکاف» بعد از تبیین حقیقت اعتکاف، به بیان آثار اعتکاف می‌پردازد و در ذیل آیه شریف «فَلَمَّا اعْتَزَلَهُمْ وَ ما یَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللهِ وَهَبْنا لَهُ إِسْحاقَ وَ یَعْقُوبَ» آورده است: با توجه به این آیه و آیات دیگر در این موضوع، اعتزال و خلوت‌گزینی با دو شرط و دو نگرش تأثیر به سزایی دارد؛ یکى کناره گیری از «جسم مردم» و دیگری دوری از «فکر مردم» که ثمره‌اش توحید است و به انسان حیات مى‌دهد. به تعبیر دیگر باید اعتزال انسان را از گرفتارى‌های جامعه مثل آداب و رسوم و اعتقادات غیر صحیح جامعه بیرون بیاورد تا استحقاق «وَهَبْنَا لَهُ إِسْحَاقَ وَ یَعْقُوبَ» را پیدا کند؛ نه‌ این‌که ما از جسم مردم فاصله بگیریم؛ ولی مثل مردم فکر باطل و اعتقادات باطل داشته باشیم.

یادآوری می‌شود، نشریه خُلُق، هر دو ماه یکبار، در حوزه اخلاق و تربیت از سوی مؤسسه فرهنگی دارالهدی تحت اشراف آیت‌الله ناصری منتشر می‌شود.

اعضای هیأت‌تحریریه نشریه حجج‌اسلام آذربایجانی، خسروپناه، عمومی، سلطانی، شمس، مختاری و یحیایی هستند و محسن ملاکاظمی سردبیر نشریه است.

گفتنی است، علاقه‌مندان به استفاده از شماره‌های قبلی نشریه خُلُق می‌توانند به پایگاه اطلاع رسانی مؤسسه فرهنگی دارالهدی، به نشانی اینترنتی
http://www.daralhoda.com/ مراجعه کنند و برای خرید یا اشتراک نشریه با شماره تلفن02517737429 تماس بگیرند. /907/د102/ق
ارسال نظرات