۱۵ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۷:۵۷
کد خبر: ۱۳۰۱۳۹

کتاب شیوه های تولید دانش منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب شیوه های تولید دانش (درآمدی بر تولید دانش بومی) به قلم داود رحیمی سجاسی به همت دانشگاه باقر العلوم علیه السلام تهیه و از سوی مؤسسه بوستان کتاب منتشر شد.
شيوه هاي توليد دانش
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب شیوه های تولید دانش؛ درآمدی بر تولید دانش بومی، به بررسی و معرفی ویژگی‌های شیوه‌های تولید دانش پرداخته است.

تولید دانش در جهان مدرن چه مکانیزم‌هایی را طی می‌کند؟ در پادایم مدرن و پست مدرن چه نظریاتی در حوزه تولید دانش مطرح می‌باشد؟ دانش بومی چیست؟ تولید دانش شرط ضروری و لازم برای توسعه دانش است و در وضعیت کنونی تولید دانش در ایران نتیجه برای الگوگیری و استفاده از دانش مرسوم جهانی و چه برای نقد و ایراد جرح و تعدیل بر آن گریزی از شناخت فرآیند تولید دانش و جنبه‌های مختلف آن نیست. بدین منظور در این کتاب به بررسی و معرفی ویژگی‌های شیوه‌های تولید دانش پرداخته شده است.

عناوین این کتاب در سه فصل: «کلیات»، «بازخوانی شیوه های تولید دانش» و «کالبد شکافی دانش» سامان یافته است.

در بخشی از این کتاب می‌خوانید: «علم و دانش مدرن در بیشتر کشورهای جهان سوم یا در حال توسعه با انتقال دانش از بیرون شکل گرفته و هنوز نیز دوام آن به این انتقال وابسته است. البته این انتقال بخشی اجتناب‌ناپذیر از فرآیند توسعه دانش است و از طرفی یکی از محور های اساسی توسعه، تولید دانش است و متناسب با برنامه های توسعه دانش، باید بین تولید دانش و انتقال دانش پیوند ایجاد کرد. توسعه دانش با هدف پیشبرد علم در یک جامعه صورت می گیرد و به طور خاص برای توسعه دانش در یک رشته دانشگاهی یا حوزه پژوهشی ویژه باید از یک سو از منابع اطلاعاتی و معرفتی موجود در دنیا استفاده کرد و از سوی دیگر این انتقال را با برنامه هایی برای تولید گره زد.»

کتاب شیوه های تولید دانش به قلم داود رحیمی سجاسی در سال 1390 با شمارگان 1000 نسخه در 224 صفحه با قیمت 3600 تومان به همت مؤسسه بوستان کتاب منتشر شده است./913/ن602/ق
ارسال نظرات