۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۳
کد خبر: ۱۲۷۰۴۴
آیت الله مصباح یزدی مطرح کرد:

از محبت اهل بیت تا رسیدن به قرب الهی و پاک شدن گناهان

خبرگزاری رسا ـ رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) عاشورا و فاطمیه را زمان کاشتن بذر محبت اهل بیت علیهم السلام در دل دانست و افزود: وقتی محبت به آثار یک چیز زیاد شد جوهر محبت به ذات آن شیء تعلق پیدا می کند و این محبت ها ما را به خدا می‌رساند.
آيت الله مصباح يزدي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در شام شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها در دفتر مقام معظم رهبری در قم در توضیح اینکه چه کنیم تا روز به روز نسبت به ائمه اطهار(ع) ارادتمان بیشتر شود گفت: استمرار توجه به خوبی های اهل بیت علیهم السلام موجب رشد محبت می شود.

وی اقامه عزا در مصیبت اهل بیت علیهم السلام و شاد بودن در زمان شادی‌هایشان را موجب تقویت محبت دانست و تصریح کرد: باید در فاطمیه و عاشورا بذر محبت به این خاندان کاشته شود و در طول سال این توجه تداوم پیدا کند نه اینکه سالی یک بار به یاد حضرت زهرا سلام الله علیها بیفتیم؛ در گفتارها و نوشتارها، با شعر گفتن و مرثیه سرایی همواره آنها را یاد کنیم.

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) شرکت در مجالس عزا، اطعام ها، نذورات، خدمت به دوستداران اهل بیت(ع) را نوعی ابراز عشق و علاقه به خاندان نبوت دانست و گفت: وقتی محبت به آثار یک چیز زیاد شد جوهر محبت به ذات آن شیء تعلق پیدا می کند؛ این محبت ها ما را به خدا می رساند.

استاد اخلاق حوزه با تاکید بر اینکه محکم کردن ارتباط با اهل بیت علیهم السلام موجب سرعت رشد در معنویت می شود اظهار داشت: کسانی که در صدد تهذیب نفس هستند و می خواهند به قرب الهی برسند هرچه بیشتر عوامل دخیل در آن را بشناسند بیشتر به خدا نزدیک می شوند، مهم ترین عامل در این راستا محبت اهل بیت(ع) است.

آیت الله مصباح یزدی در توضیح این روایت که « حضرت زهرا سلام الله علیها هنگام ورود به بهشت از خداوند می خواهد تا زمانی که تمامی محبینش را به بهشت نبرده خود نیز وارد نشود » گفت: اینطور نیست که خداوند بدون حساب و قانون و با پارتی‌بازی و بدون هیچ دلیلی عده ای را وارد بهشت کند بلکه این اثر محبت به اهل بیت علیهم السلام است.

وی افزود: کارهای ما روی یکدیگر اثر می گذارد همانطور که در قرآن می فرماید « حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ » گاهی انسان یک عمر عبادت و اطاعت خدا می کند ولی بخاطر عمل خاصی تمام آنها مردود می شود و گاهی « فَأُولٰئِکَ یُبَدِّلُ اللَّهُ سَیِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ » می شود ؛ محبت اهل بیت علیهم السلام نورانیتی در انسان پدید می آورد که تمام گناهانش را پاک می کند.

عضو مجلس خبرگان با اشاره به اینکه آنهایی که اهل معرفت نیستند شفاعت را چیزی شبیه پارتی بازی می دانند گفت: در دنیا کسانی بر خلاف حق خود و با پایمال کردن حقوق دیگران به امتیازی می‌رسند ولی شفاعت ائمه اطهار علیهم السلام اینطور نیست؛ مشرکین نسبت به معبود خود چنین تصوری دارند، نظر وهابیت نسبت به عقاید شیعه نیز اینطور است ولی این درست نیست.

این استاد علوم عقلی حوزه علمیه گفت: شفاعت با آیه «فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیْراً یَرَهُ‌ وَ مَنْ یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرّاً یَرَهُ‌ » منافاتی ندارد، آن کسانی وارد بهشت می شوند که محبت حضرت زهرا سلام الله علیها را بالفعل داشته باشند، پس هرکس محبتی دارد نمی تواند بهشتی شود، شرطش این است که تا آن روز بتوانند این محبت را حفظ کنند.

رییس موسسه امام خمینی (ره) با بیان اینکه برخی محبین در هنگام قبض روح و بعضی در عالم برزخ با سختی هایی که می بینند گناهانشان پاک می شود اذعان داشت: همانطور که طلا را حرارت می‌دهند تا ناخالصی‌هایش جدا شود برخی محبین اهل بیت علیهم السلام نیز اینطور پاک می شوند؛ هیچ ناپاکی وارد بهشت نمی شود.

آیت الله مصباح یزدی محبت را نوعی جاذبه دانست و تصریح کرد: در اثر محبت یک رابطه روحی بین محب و محبوب پدید می آید، محبت به خبیث و شیاطین انسان را به خباثت می کشاند و سقوط می کند و جهنمی می شود و اگر به کسانی که روح پاک و الهی دارند عشق بورزد بالا می‌رود و عروج می کند « إِلَیْهِ یَصْعَدُ الْکَلِمُ الطَّیِّبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ یَرْفَعُهُ ».

وی عروج و سقوط انسان را در گرو اعمال ارادی دانست و گفت: انسان تنها در مورد اعمال ارادی بازخواست می شود؛ محبت به اهل بیت کیمیا است و از جمله اعمال ارادی است که عامل قوی و سرنوشت سازی است.

این استاد اخلاق صرف نظر کردن خداوند از گناهان را بی حساب ندانست و افزود: همانطور که در روایات داریم هرکس نماز پنج گانه را درست انجام دهد گناهانش آمرزیده می شود،  محبت به اهل بیت(ع) نیز موجب پاک شدن آلودگی های انسان می شود، شاید کار کوچکی به نظر آید ولی اثر بسیار زیادی دارد./928/ پ201/ع

ارسال نظرات