۰۶ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۶
کد خبر: ۱۲۳۹۱۱

مسطر ویژه آیت‌الله سیدمحمدباقر صدر منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ جدیدترین شماره مسطر به بررسی ابعاد شخصیتی شهید آیت‌الله سیدمحمدباقر صدر پرداخته است.
مسطر ويژه آيت‌الله سيدمحمدباقر صدر


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب مسطر که از سوی معاونت فرهنگی و تربیتی جامعةالمصطفی العالمیه در قطع رقعی و 98 صفحه منتشر شده است، به بررسی سیره تربیتی علمای اسلام می‌پردازد و در جدیدترین شماره خود ابعاد شخصیتی شهید آیت‌الله سیدمحمدباقر صدر را مورد بررسی قرار می‌دهد.

سطر اول، زیر طاق‌های ضربی بغداد، اخلاق در اقتصاد، گفت‌وشنود، برداشت‌هایی از یک زندگی و سطر آخر از مهم‌ترین بخش‌های جدیدترین شماره مسطر است که فضیلت‌های فراموش شده، برجسته‌هایی از زندگی آیت‌الله صدر، بررسی آراء و نظرات آیت‌الله صدر در باب اقتصاد، بررسی اندیشه علمی و سیاسی آیت‌الله صدر، گزیده‌هایی از زندگی آیت‌الله‌ صدر، شهیده بنت الهدی و سفارش‌های اخلاقی آیت‌الله صدر مهم‌ترین عنوان‌های آن را تشکیل می‌دهد.

بخش فضیلت‌های فراموش شده به قلم مهدی علمی دانشور با اشاره به این‌که عصر حاضر به دوران تکنیک و انفجار اطلاعات تعبیر شده است و سبک زندگی در دوران فعلی مغایرت اساسی با روزگاران پیشین دارد،‌ می‌خوانیم: «مردم در طول تاریخ روحانیت را به عنوان سمبل و نماد علم، معرفت، تقوا و پرهیزکاری می‌شناسند. در توصیف کمال روحانی و نفسانی و پیروی طریق عرفان و معرفت اهل علم، سخن‌ها و کتاب‌های بسیار نگاشته شده است».

این نوشتار با بیان نقش‌آفرینی عالمان بزرگ و خودساخته‌ای چون حضرت امام خمینی‌(ره) رهبری نظام جمهوری اسلامی و پس از ایشان رهبری هوشمندانه مقام معظم رهبری، آورده است: «پای در عرصه سیاست گذاشتن، اصول خود را می‌طلبد و اگر انتظار عامه از روحانیت را برای ماندن در مقام مرجعیت معنوی طلب می‌کنیم، باید به همان نکته مهم در اشاره اولین به درخواست حضرت حجت‌(عج)، از آن روحانی طالب معرفت؛ که مسلمان واقعی بودن است، برسیم».

زیر طاق‌های ضربی بغداد به بررسی برجسته‌هایی از زندگی آیت‌الله شهید محمدباقر صدر اختصاص دارد که در آن گوشه‌ای از آغاز تحصیلات، تحصیل علوم حوزوی، زمان هجرت، تحقیق و تدریس، مجاهدت‌های علمی، عمل به وظیفه، تداوم بر انجام وظیفه، اخلاص و شجاعت، رشادت و ایستادگی و چگونگی شهادت وی را به قلم آورده است و تصریح دارد که شهید آیت‌الله صدر از همان ابتدا طلبه‌ای نبود که فقط بیاموزد و صرفا بر محفوظات خود بیفزاید بلکه ذهن کنجکاوش اجازه نمی‌داد که از کنار مسائل علمی به راحتی بگذارد.

اخلاق در اقتصاد بخش دیگری از مسطر است که به بررسی آراء و نظرات سیدمحمدباقر صدر در باب اقتصاد می‌پردازد و در بخشی از آن به نقل از شهید آمده است: «اگر اقتصاد ملتی متزلزل باشد، اساس دینداری جامعه دچار مشکل خواهد شد؛ از این‌جا معلوم می‌شود که وظیفه مکتب اقتصادی، ارائه راه‌حل‌هایی است که با مفاهیم عدالت‌خواهانه سازگار باشد. توجه به عدالت، قناعت، دوری از حرام‌خواهری و به دست آوردن اموال شبهه‌ناک در مسائل اقتصادی از مهم‌ترین مباحث اقتصاد اسلامی است».

برداشت‌هایی از یک زندگی، عنوان مطلبی است که در آن به زندگی خانوادگی، رابطه با مادر، رابطه با خواهر، رابطه با همسر، رابطه با فرزندان، رابطه با شاگردان، عبادت و توجه به اهل بیت‌(ع)، ارادت به امام حسین‌(ع)، زیارت اربعین، رابطه با امام زمان‌(عج)،‌توسل به ائمه، تواضع و فروتنی، شهید آیت‌الله سیدمحمدباقر صدر پرداخته شده است.

در بخش رابطه با خواهر می‌خوانیم: «شهید صدر برای خواهرش دوست و برادری رفیق بود، ساعت‌های زیادی را با او می‌گذراند، به حرف‌هایش گوش می‌داد و در درس‌ها به او کمک می‌کرد. هرگاه جلسه خانوادگی تشکیل می‌شد، او را در بهترین نقطه مجلس می‌نشاند و با دقت و توجه به سخنانش گوش می‌داد و در مراجعه به نوشته‌ها و مقالات او، وقت زیادی صرف می‌کرد».

سطر آخر نیز به بیان آخرین سفارش‌های آیت‌الله صدر در آخرین درس‌های ایشان است که در آخرین درس اخلاق، ریشه همه گناهان را در زندگی بشر، دنیاپرستی دانسته و با نگاهی تیز و روان‌شناسانه در جان مخاطب نفوذ می‌کند و حقیقت دنیا را که به تعبیر قرآن «متاع قلیل» است، برای کمال جویان مجسم می‌کند و دل‌های ملکوتی را به تفرج در ملکوت وا می‌دارد.

گفتنی است، مسطر نام وسیله‌ای است که خطاط‌ها با آن خطی محو در صفحه کاغذ ایجاد می‌کردند؛ در حقیقت مسطر راهنماست و قلم را از منحرف شدن حفظ می‌کند و سطر را نشان می‌دهد. /920/ن601/ع

ارسال نظرات