۲۳ دی ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۳
کد خبر: ۱۲۱۰۹۴
نماینده آیت الله سیستانی:

معنویت ایام عزاداری باید در طول سال حفظ شود

خبرگزاری رسا ـ خطیب جمعه کربلا از عزاداران حسینی خواست تا معنویت ایام عزاداری را در طول سال حفظ کنند.
شيخ عبدالمهدي کربلايي نماينده آيت الله سيستاني
به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام شیخ عبدالمهدی کربلایی، نماینده آیت الله سیستانی در خطبه های نماز جمعه این هفته شهر کربلا که و با حضور خیل عزاداران اربعین حسینی در حرم مطهر امام حسین (ع) برگزار شد از جانفشانی دو نظامی سنی که در راه حمایت از عزاداران حسینی به شهادت رسیدند، تجلیل کرد و گفت: به شهادت رسیدن قهرمانانه نزهان الجبوری و علی احمد المقدمی که اوج روحیه ملی گرایی را به نمایش گذاشته و در اقدامی قهرمانانه جان خود را برای حمایت از زائران حسینی از دست دادند، تسلیت عرض می کنم. فداکاری این دو شهید، الگویی است که باید از سوی گروه های سیاسی و مسوولان مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: روحیه ملی که در از بین رفتن روحیه وابستگی به منطقه و مذهب خاصی به نمایش گذاشته می شود باید به عنوان چهارچوب فعالیت های گروه های سیاسی قرار گیرد، مردم نیز باید به این جانفشانی که فردی از خود و خانواده اش بگذرد تا جان شهروندانی از مناطق مختلف را نجات دهد توجه ویژه ای کرده و از تعصب های افراطی خودداری کنند.

حجت الاسلام کربلایی از حضور باشکوه هیئت های عزاداری در کربلا ابراز خرسندی کرد و اظهار داشت: ارتباط عاطفی با امام حسین (ع) امر بسیار مهمی است، اما عزاداران باید توجه کنند که اهتمام به شعائر حسینی نباید با موازین شرعی مغایرت داشته باشد و با تفقه در دین، اقامه نماز، امر به معروف و نهی از منکر، دوری از گناه، خودداری از غیبت، تهذیب نفس با اخلاق فاضله، صداقت، امانت داری و وفای به عهد به عنوان الگوی نمونه ای از اسلام راستین معرفی شوند.

نماینده آیت الله سیستانی بر لزوم ادامه حفظ معنویت ایام عزاداری در طول سال تاکید کرد و ادامه داد: عزاداران باید رفتارهای خود را مطابق رضایت خداوند متعال، پیامبر اکرم (ص)، امام حسین (ع) و امام مهدی (عج) قرار دهند و در طول سال از گناه و معصیت خودداری کنند، نه اینکه صدها کیلومتر را در ایام اربعین برای برگزاری اربعین حسینی پیاده روی کرده و اموال خود را در راه خدمت به عزاداران خرج کنند، اما در سایر روزها به گناه، بی توجهی به نماز، همراه شدن با افراد ناباب و تجاوز به حقوق مردم روی آورند.

وی از عملکرد دستگاه های امنیتی برای حفظ جان زائران تقدیر کرد و بیان داشت: از نیروهای امنیتی به دلیل تلاش های فراوانی که برای حفظ امنیت و جان عزاداران حسینی انجام می دهند، تقدیر و تشکر می کنم. گرچه بروز انفجارهای تروریستی منجر به شهادت جمعی از عزادران شد، اما باید توجه داشته باشیم که حفظ کامل امنیت بیش از هزار کیلومتر و بیش از 10 میلیون زائر به شدت سخت است و این امر نمی تواند از خدمت گزاری نیروهای امنیتی بکاهد.

شیخ عبدالمهدی کربلایی تاکید کرد: دستگاه های اطلاعاتی از اهمیت فراوانی برای جلوگیری از بروز ناامنی برخوردار است و اگر این دستگاه ها بتوانند وظیفه خود را به درستی انجام دهند دیگر شاهد چنین جنایت هایی نخواهیم بود.

خطیب جمعه کربلا گروه های سیاسی را به حل فوری اختلافات فراخواند و گفت: ادامه بحران سیاسی پیامدهای خطرناکی را برای کشور در برخواهد داشت و آینده کشور را در معرض خطرهای بزرگی قرار می دهد، بنابراین از گروههای سیاسی می خواهم تا اختلافات را کنار بگذارند و به فکر خدمت به کشور باشند.

وی برگزاری جلسات مذاکره را کافی ندانست و افزود: برگزاری جلسات صوری برای پایان دادن اختلافات نمی تواند گره گشا باشد و تنها در صورتی که این گروه ها با نیتی صادقانه و اراده واقعی به میز مذاکره بروند می توان نسبت به حل ریشه ای مشکلات امیدوار بود.

این عالم عراقی از رابطه برخی از گروه های سیاسی با کشورهای منطقه برای حل این بحران انتقاد کرد و اظهار داشت: برخی از کشورهای منطقه برای بدست آوردن اهداف خود به ایجاد مشکلات در عراق روی آورده اند و متاسفانه برخی از گروه های سیاسی نیز از این کشورها انتظار دارند تا در حل این بحران ها نقش داشته باشند، اما باید بدانند که حل این بحران تنها در داخل کشور ممکن است و نباید دست خود را به سوی بیگانگان دراز کنند./980/ب901/گ
ارسال نظرات