۱۸ دی ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۷
کد خبر: ۱۲۰۷۱۸

همایش کاروان‌های راهیان نور در اهواز برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ همایش ملی کاروان‌های راهیان نور با حضور جمعی از مسؤولان سپاه و نیروی انتظامی کشور و نماینده ولی فقیه درخوزستان برگزار شد.
راهيان نور
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، همایش ملی راهیان نور با هدف ساماندهی کیفیت و کمیت کاروان های راهیان نور سراسر کشور روز گذشته با حضور سردارعلی فضلی فرمانده قرارگاه مرکزی راهیان نور، سردار تشکری معاون هماهنگ کننده ناجا و نماینده ناجا در ستاد راهیان نور، سردار یعقوب سلیمانی مسؤول سازمان اردویی راهیان نور و گردشگری، سردار محمد باقرزاده رییس بنیاد کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس و آیت الله موسوی جزایری نماینده ولی فقیه درخوزستان در محل استانداری خوزستان برگزار شد.

حضور جوانان در مناطق عملیاتی دفاع مقدس تجدید میثاقی با امام زمان است

در بخش نخست این همایش، آیت الله سید محمد علی موسوی جزایری نماینده ولی فقیه در استان خوزستان، حضور در مناطق عملیاتی دفاع مقدس با توجه به این که سال‌ها از پایان جنگ می‌گذرد و این که این رسم در هیچ جای دنیا وجود ندارد را امری شایسته و ارزشی دانست.

وی با تأکید بر این که حضور جوانان و نوجوانان در مناطق عملیاتی دفاع مقدس، تجدید میثاقی با امام زمان(عج) است، خاطر نشان ساخت: خدمت به این زائران افتخاری است چرا که متحول شدن جوانان در مناطق عملیاتی تجدید حیاتی برای ملت ایران محسوب می‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد:‌ شهدا در راه ولایت و به امر ولایت جان خود را در راه دفاع از کشورمان فدا کردند از این رو خوزستان از این مناطق عملیاتی دفاع مقدس هم عطر شهادت و هم عطر ولایت را دارد.

آیت الله موسوی جزایری با تأکید بر این که علما، فضلا و مراجع تقلید همواره به این مناطق بازدید کرده اند، اظهار داشت: امیدواریم این حضور نیز تداوم پیدا کند.

نماینده ولی فقیه در استان خوزستان در پایان با بیان این که برخی از کاروان‌های راهیان نور مایحتاج خود را از شهرهای مبدا خریداری می‌کنند، بیان داشت: کاوران ها می‌توانند با خرید این مایحتاج از مناطق مورد بازدیدشان به اقتصاد منطقه هم کمک کنند.

حضوردر کاروان های راهیان نور، حج بصیرت است

در ادامه این همایش، سردارعلی فضلی فرمانده قرارگاه مرکزی راهیان نور و جانشین رییس سازمان بسیج مستضعفین، با بیان این که فعالیت کاروان های راهیان نور تکلیف سنگین تری برای بسترسازی عملیات اثرگذار فرهنگی بر دوش ما گذاشته است، گفت: امروزه با هجمه تبلیغاتی و فرهنگی دشمن علیه انقلاب و جنگ نرم امکان دفاع مقدس دیگری برای ما فراهم شده است.

وی اعزام و حضور دراین کاروانها را شرکت در حج بصیرتی عنوان کرد و افزود: با برنامه ریزی می توان سالانه ده درصد از جمعیت کشور را دراین حج شرکت داد که برای هجوم، دفاع و عملیات تغذیه شوند.

سردار فضلی به سیاستگذاری ستاد مرکزی و شورای راهبردی راهیان نور در سه حوزه زیرساخت زیارتگاه ها و یادمانها، اداره آنها و اعزام کاروان ها پرداخت و گفت: قیمومیت هر سه حوزه مشخص است و سیاست گذاری در حوزه نخست درستاد مرکزی راهیان نور صورت می گیرد.

وی با بیان این که وظایف اداره زیارتگاه ها و یادمان ها نیز میان سپاه و ارتش و بسیج و نیروی انتظامی توزیع شده است، اضافه کرد: در حوزه اعزام هم شش فرآیند ثبت نام، مدیریت کاروان ها، تغذیه آنها، حمل و نقل و ترابری، زیرساخت اردوگاه ها و اسکان، روایتگری فتوحات و فضاسازی فرهنگی صورت می گیرد.

فرمانده قرارگاه مرکزی راهیان نور ادامه داد: در حوزه اعزام هم 32 سپاه و رؤسای ستادهای پشتیبانی اعزام استانداران هستند که با بهره گیری از تمام امکانات استان خود کار را هدایت می کنند.

وی از افزایش حوزه استان های هدف ورود کاروان های راهیان نور از پنج استان به هفت استان سخن گفت و افزود: اشتیاق مردم به حضور درکاروان ها و بازدید از مناطق عملیاتی دفاع مقدس زیاد است که باید با تقویت زیرساخت ها و توسعه آنها امکان این بازدید را برای مردم فراهم کنیم.

سردار فضلی از دایر شدن32 اردوگاه استانی در خوزستان خبرداد و گفت: افزایش ظرفیت اردوگاه شهید باکری خرمشهر به دو تا سه برابر و ساخت یک اردوگاه 24هزار نفری را دراستان از دیگر کارهای در دست اقدام می باشد.

حاکمیت تفکر بسیجی بر حوزه های مختلف کشور به منزله حفظ انقلاب اسلامی است

در این مراسم نیز، سردار تشکری معاون هماهنگ کننده ناجا و نماینده ناجا در ستاد راهیان نور، از سهم ناجا در تامین امنیت و کنترل تردد کاروانهای راهیان نور و سایر خدمات و مشارکت های نیرویی انتظامی دراین زمینه اشاره کرد و افزود: کسانی که امروز به این مناطق می آیند باید پیام دفاع مقدس را بگیرند وآگاه شوند که در دوران دفاع مقدس ما هم شعور داشتیم هم حماسه هم منطق، همانگونه که در بحث مهندسی و بهداشت فعالیت داشتیم در زمینه پدافند هوایی و عملیات روانی همزمان برنامه داشتیم یعنی کار در دفاع مقدس همه جانبه و چند بعدی بود.

وی اضافه کرد: راویان باید در بیانات خود به این امور مهم توجه کنند و ابعاد مختلف حماسه آفرینی شهدا را تبیین کنند و به هر قشر از مخاطبان خود پیام در خور آن قشر را برسانند.

وی همچنین با اشاره به تقدیم سالانه یکصد شهید از کارکنان نیروی انتظامی کشور در نبرد با اشرار درغرب و شرق کشور، عنوان داشت: اگر تفکر و فرهنگ بسیجی در حوزه های مختلف کشور حاکم شود می توانیم به حفظ انقلاب در مسیر درست خود امیدوار باشیم.

گزارشی از کاروان های راهیان نور

در بخش دیگری در این مراسم، سردار یعقوب سلیمانی مسؤول سازمان اردویی راهیان نور و گردشگری بسیج، نیز با ارائه گزارشی از کاروان های راهیان نور، گفت: تعداد بازدید کنندگان در قالب این کاروان ها از 400هزار نفر در سال 83 و 84 به بیش از دو میلیون نفر در سال 89 و 90 رسیده و برنامه های مختلف نیز در این مدت از لحاظ کمی و کیفی رشد خوبی داشته است.

این مقام مسؤول افزود: فعالیت 17هزار و 480 نفر راوی در زمینه ارائه توضیحات و روایتگری دفاع مقدس و وجود 12هزار و 896 روحانی نیز برای انجام برنامه های معنوی کاروان ها نشان از توسعه این حرکت الهی است.

ارتقای روحی و معنوی هدف از اصلی اعزام کاروان های راهیان نور است

در ادامه این همایش سردار محمد باقر زاده رییس بنیاد کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس، خاطر نشان ساخت: باید در برنامه های کاروان های راهیان نور با توجه به بعد فرهنگی و معنوی امر سعی کنیم از اصل منحرف نشویم.

وی افزود: ارتقای روحی و معنوی هدف اصلی از اعزام کاروان های راهیان نور به مناطق عملیاتی دفاع مقدس است و این کار باید با نشاط معنوی استمرار یابد تا آسیب ها به حداقل برسد و جوانان درس دین و شرافت و مردانگی و اخوت را در این مناطق فراگیرند.

باقر زاده اضافه کرد: کاروان های راهیان نور با سه هدف آشنایی با معارف جنگ و مبانی دفاع مقدس، آشنایی با اسوه ها و الگوهای این حماسه و آشنایی با رخدادها و وقایع تاریخی به عنوان بستر لازم برای عبرت گیری بازدید کنندگان اعزام می شوند.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین هدف از اعزام این کاروان ها در مجموع ارتقای روحی و معنوی است نه پرکردن اوقات فراغت و ایجاد سرگرمی وتحقق این مهم می طلبد که همه دستگاهها به نحو شایسته در این عرصه ورود کنند و اهتمام کنند که نشاط معنوی راهیان نورآسیب نبیند.

حماسه دفاع مقدس ثروت جاودانه خوزستان است

در پایان این برنامه، همچنین سید جعفر حجازی استاندار خوزستان، ابراز داشت: از پاییز امسال ورود 400هزار دانش آموز پایه دوم دبیرستان از سراسر کشور درقالب طرح آمادگی دفاعی به این مناطق آغاز شده است که این طرح ابتکار جالب و شایسته ای برای آشنایی نسل جوان با ابعاد حماسه دفاع مقدس است.

وی حماسه دفاع مقدس را ثروت جاودانه استان معرفی کرد و گفت: این ثروت معنوی به خاطر شهادت و حماسه آفرینی حدود 70 درصد از شهدای دفاع مقدس در این خطه است که 30 سال است مانع رخنه دشمن در کشور شده است.

حجازی اظهار داشت: هدف گذاری برای پذیرایی از سالانه هفت و نیم میلیون نفر از مناطق جنگی است که سهم خوزستان از این رقم پنج میلیون نفر است اما هنوز برای تامین زیر ساخت های لازم برای این کار50 درصد از راه را هم نرفته ایم.

استاندار خوزستان خاطرنشان کرد: استان های دیگر نیز باید دراین عرصه دخیل شوند و شهرداری ها و کلانشهرها می توانند با حضور و استقرار واحدهایی درمناطق عملیاتی و یادمان ها بخشی از کار را برعهده بگیرند./9463/پ201/ص
ارسال نظرات