۰۷ دی ۱۳۹۰ - ۲۳:۴۶
کد خبر: ۱۱۹۹۴۵
از سوی آیت الله مصباح یزدی صورت می پذیرد؛

طرح نظریه جدیدی در علم اخلاق بر اساس مبانی اسلامی

خبرگزاری رسا - رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) در جلسه درس اخلاق هفتگی خود با بیان اینکه تا کنون در اخلاق اسلامی نظریه مستقلی نسبت به نظریه اخلاق ارسطو ارائه نشده است،‌ از ارائه نظریه جدیدی بر اساس مبانی اسلامی در هفته آتی جلسه خود خبر داد.
آيت الله مصباح يزدي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) شب گذشته در درس اخلاق خود با موضوع راه رویش به جمع بندی مباحث گذشته پرداخت و گفت: نظریات مختلفی از گذشته تا امروز در خصوص اخلاق وجود دارد که هرکدام اشکالاتی اساسی دارند.

وی با مطرح کردن نظریات مشهور و بیان اشکالات هر کدام افزود: علمای اسلام که درباره علم اخلاق اظهار نظر کرده اند همه به نحوی نظریه ارسطو را تکمیل و اسلامی سازی کرده اند.

این استاد اخلاق با اشاره به اینکه تا کنون نظریه مستقلی در علم اخلاق نسبت به نظریه ارسطو از سوی علمای اخلاق اسلامی ارائه نشده است اذعان داشت: در جلسه آینده نظریه جدیدی بر اساس مبانی اسلامی ارائه خواهم داد.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه ارسطو برقراری اعتدال در قوه شهوت، قوه غضبیه و قوه عقل را اخلاق می داند، گفت: اشکال این نظریه این است که در پیش فرض ناگفته خود این سه قوه را در عرض هم قرار داده است حال آنکه قوه شهوت و غضب با قوه عاقله در یک سطح ارزشی قرار ندارند؛ زهد و پارسایی در این نظریه جایگاهی ندارد.

آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: این به آن معنا نیست که نظریه سقراط مورد قبول ماست چرا که مراد او از علم گرایی محض در اخلاق، علم حصولی است و شامل علم حضوری نمی شود در صورتی که علم شناخت خداوند و مسائل ماوراء دنیا همگی در این شاخه از علم هستند و قطعا از ارزش بیشتری برخوردارند و هیچگاه لذت مناجات شبانه با قوه عاقله قابل توجیه نخواهد بود.

وی همچنین نظریات کسانی را که لذت و زیبایی رفتاری را ملاک اخلاق انسانی می دانند تبیین و نقد کرد و اظهار داشت: برخی هم بالاترین ارزش اخلاقی را در دیگر خواهی می دانند و اینکه در خدمت مردم باشند؛ که در اینجا رابطه انسان با خداوند بی نیاز، جزو اخلاق محسوب نمی شود./928/پ202/ج
ارسال نظرات