۰۳ دی ۱۳۹۰ - ۲۱:۰۱
کد خبر: ۱۱۹۶۰۸

پژوهش راهکار عملی وحدت حوزه و دانشگاه است

خبرگزاری رسا ـ محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: اندیشمندان اسلامی باید ارزش های دینی را برای محقان علوم انسانی تشریح کنند تا آنها به مطالعات تطبیقی و مصداق شناسانه روی بیاورند.
وحدت حوزه و دانشگاه


حجت الاسلام حسن صلواتی، عضو موسسه پژوهشی میثم تمار در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا بیان داشت: پژوهش پاسخ به نیازهای انسانی از طریق مطالعه پدیده‌ها و کسب تجربه‌ها است.

وی با اشاره به تاکید امام خمینی(ره) بر مساله وحدت حوزه و دانشگاه بیان داشت: امروز در عصر حاکمیت دینی در جامعه ایرانی باید مشکلات و خلاءها به خوبی رصد شود و در مرحله بعد ابعاد گوناگون این مسائل به صورت ریز و کاربردی مورد مداقه محققان حوزه و دانشگاه قرار گیرد.

این محقق علوم اسلامی بیان داشت: امروز مساله حجاب، علاوه بر تتبع در منابع دینی برای رسیدن به ارزش، جایگاه، حدود و شرایط ، نیازمند بررسی های جامعه شناختی، روان شناختی، فرهنگ‌شناسی و مطالعات رسانه‌ای است.

وی بیان داشت: اندیشمندان اسلامی باید ارزش‌های دینی را برای محققان علوم انسانی تشریح کنند تا آنها به مطالعات تطبیقی و مصداق شناسانه روی بیاورند.

این پژوهشگر علوم اسلامی بیان داشت: دین در بستر زمان و مکان با سوالات و پرسش ها و شرایط مختلفی روبرو می شود که محققان علوم اسلامی وظیفه دارند در کمند این تغییرات باشند و کارآمدی دین را در عرصه‌های گوناگون به نمایش بگذارند.

وی بیان داشت: تحقیق در علوم دینی نباید ساده انگارانه و صرف نقل حدیث یا اقوال علما باشد، بلکه باید به موقعیت‌های زمانی و شرایط صدوری توجه داشت. پژوهش باید به دنبال یک مساله باشد و محقق باید بتواند در یک جمله کارآمدی تحقیق خود را بیان کند.

وی اظهار داشت: ممکن است فردی دارای قوت های علمی بالایی باشد اما به دلیل ندانستن یا عدم استفاده از قالب های استاندارد روشی، تحقیقی پریشان عرضه کند که دارای ناهمگونی‌های حجمی در ارائه مطالب است.

وی در پایان بیان داشت: محققان علوم اسلامی باید در کنار دقت‌های علمی، روش‌‌شناسی علمی و اهداف شاخه های علمی با قوت‌های نویسندگی و روش نگارش پژوهش آشنا باشند. /909/ت303/ع

ارسال نظرات