۲۶ آبان ۱۳۹۰ - ۱۷:۲۹
کد خبر: ۱۱۷۰۲۳
یکی از علمای نجف:

تاسیس اقلیم در عراق به ضعف نظام سیاسی منجر می شود

خبرگزاری رسا ـ یکی از علمای شهر نجف اشرف، تاسیس اقلیم در عراق را عامل تضعیف نظام سیاسی در این کشور عنوان کرد.
شيخ محمد يعقوبي از علماي نجف
به گزارش خبرگزاری رسا، آیت الله شیخ محمد الیعقوبی از علمای نجف اشرف در پیامی نسبت به اعلام اقلیم شدن استان صلاح الدین از سوی مسوولان این استان به شدت ابراز نگرانی کرد.

در این پیام آمده است: درخواست مسوولان استان صلاح الدین برای اقلیم شدن این استان ما را به شدت نسبت به وحدت ملت و کشور عراق نگران کرد، دشمنان عراق تلاش های فراوانی می کنند تا به بهانه هایی مانند طایفه گری و تاسیس اقلیم، شکاف را میان ملت ایجاد کنند. بارها نسبت به خطرات تشکیل اقلیم هشدار و حتی به قانون اساسی به دلیل وجود این بند، رای مثبت ندادم.

آیت الله یعقوبی افزود: هنگامی که گروه های مسلط بر پارلمان تصمیم به تصویب قانون تشکیل اقالیم در سال 2008 گرفتند با شدت به مخالفت با آنها پرداخته و بهانه های آنان را باطل ساختیم، بارها تاکید کردیم که دولت مرکزی باید صلاحیت های بیشتری به استان ها دهد تا حکومت های محلی بتواند با شناسایی اولویت ها به برنامه ریزی برای استان های خود بپردازند.

وی با اشاره به لزوم اجرای اصلاحات در قانون اساسی تصریح کرد: برنامه ریزی نادرست، نداشتن چشم اندازی صحیح و دقیق، غلبه مصالح خصوصی بر مصالح عمومی، عدم استفاده کردن از نصیحت ها و از بین رفتن روحیه شهروندی نزد گروه های سیاسی سبب شد تا اوضاع به گونه ای پیش رود که اجرای اصلاحات به زمانی طولانی نیازمند باشد، برخی از سیاستمداران هم اکنون از هوس سلطه و جمع غنائم کوتاه آمده و بر ضرورت تعدیل قانون اساسی و اجرای اصلاحات سیاسی تاکید می ورزند.

شیخ محمد یعقوبی از مواضع عشایر عراق در قبال اقلیم شدن استان ها تقدیر کرد و اظهار داشت: عشایر غیور استان صلاح الدین در همایش عمومی عشایر که چندی پیش برگزار شد نسبت به خطرات اقلیم شدن استان بر آینده و وحدت ملت عراق هشدار دادند که جای تشکر و تقدیر دارد. ما از دردهای استان ها و عدم تحقق وعده های داده شده به آنها آگاهیم، ولی به برادرانمان گوشزد می کنیم که دوری شهروندان از یکدیگر و مستقل بودن استان ها نمی تواند به این مشکلات پایان دهد و گسترش صلاحیت های حکومت های محلی می تواند این مشکلات را مرتفع سازد.

این عالم عراقی حمایت کامل از حکومت مرکزی را خواستار شد و ادامه داد: قدرت دولت و عزت و کرامت ملت منوط به وجود نظام سیاسی قوی در پایتخت است و مسوولان استان ها را از درخواست تاسیس اقلیم که به تضعیف عراق و از هم گسیختگی ملت منجر می شود برحذر می دارم.

وی در پایان پیام خود تاکید کرد: بنده تلاش های بسیاری برای تقریب دیدگاه های مسوولان دولت با مسوولان استان ها انجام دادم و از مقامات خواستم تا به خواسته های استان ها توجه بیشتری داشته باشند و حرکت های مطلوبی را در روزهای گذشته در این مورد مشاهده کردم. امیدوارم که ثمرات این تلاش ها در آینده ای نزدیک محقق شود.

گفتنی است پس از آنکه بیش از 1000 تن از عناصر حزب بعث از سوی ماموران امنیتی عراق دستگیر شدند، مقامات استان صلاح الدین که زادگاه صدام حسین مقبور به شمار می آید بلافاصله واکنش نشان داده و اقلیم شدن این استان را تصویب کردند.

این امر با مخالفت شدید علما، سیاستمداران و شخصیت های مختلف عراق مواجه شده و کارشناسان معتقدند که این اقدام با هدف استقلال استان صلاح الدین و تبدیل شدن این استان به جایگاهی امن برای بعثی ها انجام می گیرد./980/ب902/گ
ارسال نظرات