۲۶ مهر ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۵
کد خبر: ۱۱۵۱۱۴
استاد حوزه علمیه تاکید کرد:

درس خارج حوزه‌های علمیه، زمان و مکان مناسب برای پژوهش

خبرگزاری رسا ـ مدیر مدرسه عالی تفسیر حوزه علمیه قم گفت: اعتقادی به دیر شروع شدن فعالیت‌های پژوهشی طلاب در حوزه‌های علمیه ندارم.
پژوهش


حجت الاسلام محمد ابراهیمی ورکیانی، مدیر مدرسه عالی تفسیر حوزه علمیه قم در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا بیان داشت: با توجه به اینکه سبک آموزشی در حوزه‌های علمیه سنتی است، طلاب در سطح دو و سه کمتر مجال پژوهش دارند.

وی اظهار داشت: در حوزه های علمیه تلاش بر این است که در سالهای نخست تحصیلی، شخصیت، شاکله و پایه های علمی و اخلاقی طلاب شکل گیرد و در عرصه عمل، طلاب در درس خارج با فرایند تحقیق دست و پنجه نرم می‌کنند.

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: طلاب در سطوح نخست تحصیل با مباحثه، بستری مناسب برای نقد و ابرام و تحلیل آماده می‌سازند و با مطالعات فزاینده، مقدمات جوشش علمی و بستر آماده برای نظریه پردازی در درس خارج را مهیا می‌کنند.

وی با بیان اینکه طلاب در سطح یک و دوم، علوم پایه را می‌آموزند، گفت: اعتقاد ندارم که فرآیند پژوهش در حوزه‌های علمیه دیر شروع می‌شود و مقطع درس خارج را محل مناسب بروز پژوهش حوزوی می‌دانم.

وی گفت: در درس خارج اگر اساتید مجال کافی به طلاب برای ارائه نظریات و تحقیقات خود بدهند و به صورت موضوعی از طلاب کار علمی طلب کنند، شاهد شکوفایی پژوهش حوزوی خواهیم بود.

این استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: نباید پژوهش‌های حوزوی با تحقیقات دانشگاهی مقایسه شود، زیرا تحقیقات حوزویان، محققانه، نظریه پردازانه و بر اساس نظریه‌ها و سلایق گوناگون شکل می‌گیرد و کمتر شاهد کپی برداری و کارهای تلفیقی هستیم.

این استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه با شیوه و آموزش‌های رایج نمی توان توقع خلق آثار ارزنده را داشت، افزود: طلاب باید متد تحقیق و پژوهش را بیامورند و با شیوه فیش برداری از منابع اسلامی آشنا شوند.

این استاد معارف دانشگاه علوم پزشکی بیان داشت: سالها پیش شیخ عباس قمی کتاب سفینه البحار را نوشته است و یا علامه طباطبایی که معاصر ما است کتاب تفسیر المیزان را به رشته تحریر درآورده است و هنوز این کتاب ها مورد استناد قرار می‌گیرد اما در این سالها شاهد آثاری چنان ارزشمند نبوده‌ایم.

وی بیان داشت: امروز همت محققان صرف استفاده از منابع اصلی و استخراج در قالبی نو می‌شود که اثردهی بالایی ندارد زیرا محققان دغدغه رجوع به منابع اصلی دارند.

استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: باید فرایند پژوهش در حوزه‌های علمیه ارگانیزه و قانونمند شود و به طلاب بهای لازم داده شود تا خلاقیت‌ها بروز و ظهور پیدا کند. /909/ت302/ع

ارسال نظرات