۲۵ شهريور ۱۳۹۰ - ۲۱:۳۷
کد خبر: ۱۱۲۸۵۶

انتقاد شدید رهبر شیعیان بحرین از دوگانگی مواضع اتحادیه عرب نسبت به قیام های عربی

خبرگزاری رسا ـ خطیب جمعه شهر دراز بحرین از مواضع دوگانه اتحادیه عرب نسبت به قیام ملت های عربی به شدت انتقاد کرد.
شيخ عيسي قاسم رهبر شيعيان بحرين
به گزارش خبرگزاری رسا، آیت الله شیخ عیسی قاسم، رهبر شیعیان بحرین در خطبه های نماز جمعه این هفته شهر دراز که در مسجد امام صادق (ع) برگزار شد با اشاره به نشست وزاری خارجه کشورهای عربی در قاهره گفت: نشست وزرای خارجه کشورهای عربی که از سوی اتحادیه عرب در قاهره برگزار شد و به بررسی اوضاع سوریه اختصاص داشت با محکومیت خشونت در این کشور، لزوم تعددگرایی سیاسی، احترام به حقوق ملت، برقراری امنیت، آزادی و کرامت، تضمین حقوق کامل شهروندی، از بین رفتن فساد و توقف سریع خشونت در این کشور به پایان رسید.

وی افزود: ما از حق ملت ها دفاع می کنیم و برقراری ثبات و آزادی و رفاه را برای آنان خواستاریم، ما از ظلم علیه مردم بیزاریم و بر لزوم اجرای عدالت در سراسر جهان تاکید می کنیم و طرفدار اصلاحات هستیم.

آیت الله شیخ عیسی قاسم از دوگانگی مواضع اتحادیه عرب در قبال قیام ملت های عربی به شدت انتقاد کرد و اظهار داشت: شگفت آور اینست که اتحادیه عرب به پایان خشونت، عقب نشینی نظامیان از خیابان ها، تعدد احزاب سیاسی و اصلاحات ریشه ای را در سوریه خواستار است، ولی از پرداختن به موضوع بحرین طفره می رود. آیا این با حقوق بشر سازگار است؟ آیا حقوق بشر برای یکی از ملت ها ضروری و برای ملتی دیگر ممنوع است.

رهبر شیعیان بحرین اظهار داشت: نقش دولت های عربی در سوریه به شدت پررنگ است و برخی از این دولت ها که نیروهای نظامی به بحرین ارسال کرده اند از حقوق ملت سوریه سخن می گویند. حتی اگر ملت بحرین را غیر عرب و غیرمسلمان فرض کنند باید نسبت به انسانیت و حقوق بشر این ملت نیز اهتمام داشته باشند.

وی درباره قیام ملت های عربی خاطر نشان ساخت: کشورهای عربی در پاییزی سوزان که همه چیز را در آستانه از بین رفتن قرار داده بود حضور داشت و زندگی در این کشورها را غیرممکن ساخته بود، اما زمین های عربی از بهار استقبال کرده و در حال پشت سر گذاشتن پاییز هستند.

شیخ عیسی قاسم ادامه داد: نظام های عربی در برابر بهار عربی ایستادگی کرده و می خواهند از زلزله ای که این کشورها را فراگرفته است جان سالم بدر برند. آینده از آن اصلاحات و بهار عربی است که قدرت، عزت و پیشگامی امت را در پی دارد و پاییز عربی مطمئنا به جایی نخواهد رسید.

خطیب جمعه شهر دراز اوضاع بحرین را همچنان بحرانی عنوان کرد و بیان داشت: تاکید بر اشتباهات، ظلم و تنش های سیاسی همچنان حرف اول را در جامعه، وزارتخانه ها، تجارت و سازمان های کشور می زند و زندگی بر اساس این اوضاع اداره می شود، مردم باید علیه خود و کرامت و شهر و روستا و مذهب خود و فریادهای آزادی، کرامت، حقوق و اصلاح طلبی بایستند.

وی تاکید کرد: حتی اگر به این امور پایبند باشیم نمی توانیم از غضب های کشنده و رانده شدن شنیع به دور باشیم و با توجه به اینکه از قشری هستیم که حکم نهایی علیه آنان از گذشته صادر شده است به درجه اعتماد نمی رسیم.

آیت الله عیسی قاسم از وضع علمی دانشگاه های عربی به شدت انتقاد کرد و گفت: هیچکدام از دانشگاه های عربی بر اساس آمار منتشر شده، نتوانسته اند به رتبه ای زیر 200 بدست آورند و دانشگاه های بحرین که در رتبه های پایانی قرار گرفته اند. این آمار نشاندهنده پسرفت علم در کشورهای عربی است و با توجه به وضعیت موجود نمی توان به آینده علمی کشور امیدوار بود./980/ب901/گ
ارسال نظرات