۰۶ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۴
کد خبر: ۱۱۱۶۵۲
احکام روزه‌داری(14)؛

پرداخت زکات فطره، احکام و اهمیت آن

خبرگزاری رسا ـ عضو ستاد ترویج احکام گفت: تکمیل روزه ماه مبارک رمضان به فطریه است و عدم پرداخت آن در صورت توانایی سبب محروم شدن از فضایل این ماه می‌شود.
احکام و مسائل شرعي


حجت‌الاسلام حسین وحیدپور، عضو ستاد ترویج احکام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بیان اهمیت پرداخت زکات فطره و احکام آن گفت: تکمیل روزه ماه مبارک رمضان به فطریه است و عدم پرداخت آن در صورت توانایی سبب محروم شدن از فضایل این ماه شده و معصیت کبیره است.

وی با اشاره به دو نوع زکات مال و بدن، فطریه را از نوع زکات بدن و واجب مالی برشمرد و تصریح کرد: زکات مال همان است که کشاورز یا دامدار پرداخت می‌کند و حد نصاب دارد، اما فطریه زکات بدن است که هرکسی به تعداد نفرات نان‌خور تحت تکفلش آن را پرداخت می‌کند.

این عضو ستاد ترویج احکام با بیان این‌که زکات یک نوع ادای دین و صدقه واجب است که آثار صدقه را دارد، افزود: پرداخت زکات فطره براساس برخی روایات سبب قبولی روزه و عبادات ماه رمضان می‌شود و شخص را تا ماه رمضان آینده بیمه می‌کند.

وی همچنین به آثار اخروی و دنیوی پرداخت زکات فطره اشاره کرد و گفت: اگر زکات فطره با برنامه‌ریزی مناسب و به روش صحیحی جمع‌آوری شود و به دست فقرای واقعی برسد، یکی از راه‌های بزرگ فقرزدایی است.

حجت‌الاسلام وحیدپور در ادامه با بیان این‌که میزان فطریه برای هر نفر معادل سه کیلو مواد غذایی از برنج، خرما، گندم یا امثال آن است، ابراز داشت: پرداخت فطریه مانند کفاره نیست؛ در فطریه هم جنس و هم معادل آن را می‌توان به پول پرداخت کرد، اما در کفاره تنها باید جنس به فقیر پرداخت شود.

وی با اشاره به چگونگی و نوع پرداخت زکات فطره گفت: نان‌آور خانه اگر قصد پرداخت برنج درجه یک ایرانی را دارد باید سه کیلو پرداخت کند و یا معادل آن را بر حسب کیلویی 4 هزار تومان یعنی 12 هزار تومان محاسبه کرده و پرداخت کند.

این استاد حوزه اضافه کرد: اگر هم قصد پرداخت فطریه بر اساس برنج خارجی را دارد معادل هر کیلو برنج خارجی دو هزار تومان و سه کیلوی آن 6 هزار تومان می‌شود که پرداخت می‌کند و اگر هم بخواهد گندم پرداخت کند، هر کیلو گندم در بازار تقریباً 700 تومان است که باید پرداخت شود.

وی با بیان این‌که امسال برای هر نفر سه کیلو گندم معادل دو هزارتومان برآورد شده که این کمترین میزان فطریه‌ای است که پرداخت می‌شود، گفت:‌ بر روزه‌داران مستحب است زکات آن چیزی را که بیشتر مصرف کرده‌اند، پرداخت کنند، اما اگر ارزان‌تر هم پرداخت شود مانعی ندارد.

مسؤول پیشین دفتر استفتائات مرحوم حضرت آیت‌الله شیخ جواد تبریزی توصیه کرد: زکات فطره، صدقه و پرداخت آن سالی یکبار است که به فقیر واقعی می‌رسد؛ بنابراین هرکسی دست بالا را بگیرد و این‌طور نباشد که در سال انواع و اقسام غذاها را استفاده کرده و اکنون که نوبت پرداخت فطریه است، کم‌ترین را محاسبه کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود پرداخت زکات فطره را بر کسانی که فقیر نبوده و از عهده هزینه مخارج خود و افراد تحت تکفلشان برمی‌آیند، واجب دانست و زمان پرداخت زکات فطره را قبل از نماز عید و در صورت عدم پرداخت تا ظهر عنوان کرد.

حجت‌الاسلام وحیدپور با بیان این‌که اگر زکات فطره تا ظهر به تأخیر افتاد، دیگر فوریت ندارد، اما نباید در پرداخت آن سستی شود، اضافه کرد: زکات فطره دِینی بر گردن روزه‌دار است و هرچه زودتر باید پرداخت شود.

وی فقیر عالم، همسایه و فامیل را از اولویت‌های پرداخت زکات فطره برشمرد و اظهار داشت: زکات فطره را می‌توان در صورتی که فقیری در محل سکونت وجود ندارد، به نهاد یا مؤسسه خیریه‌ای که اطمینان می‌رود آن را به فقرای واقعی می‌رسانند پرداخت کرد.

این عضو ستاد ترویج احکام با بیان این‌که نان‌خور بودن در پرداخت زکات فطره ملاک است نه پرداخت حقوق، گفت: میهمان دو سه روزه نان‌خور محسوب می‌شود و دختری که به خانه شوهر رفته، اما ده روزی را میهمان خانه پدر است، نان‌خور محسوب شده و فطریه‌اش را باید پدر پرداخت کند.

وی با اشاره به میهمان روز آخر ماه رمضان گفت:‌ بسیاری از فقها میهمان یک روزه را نان‌خور نمی‌دانند، اما برخی می‌گویند همین‌که میهمان غروب آخر ماه رمضان یعنی شب عید فطر و با رضایت صاحب‌خانه به خانه وی رفته است و غذا می‌خورد، با همان یک وعده، فطریه‌اش از سوی صاحب‌خانه پرداخت شود.

حجت‌الاسلام وحیدپور در بیان آثار عدم پرداخت فطریه تصریح کرد: تکمیل روزه ماه مبارک رمضان به فطریه است و کسی که زکات فطره را پرداخت نکند، از فضایل این ماه شریف محروم می‌شود و حتی کسی که روزه نگرفته و مانند مریض معذور بوده، جبران این نقص به پرداخت فطریه است.

وی با اشاره به روایتی عدم پرداخت زکات فطره در صورت توانایی را سبب محروم شدن از برکات آن دانست و گفت: عدم پرداخت زکات فطره معصیت کبیره است و کسی که زکات پرداخت نکند، زمانی که می‌خواهد رحلت کند، به او گفته می‌شود یا یهودی از دنیا می‌رود یا نصرانی، یعنی دیگر مسلمان نیست.

این عضو ستاد ترویج احکام با بیان این‌که خدای متعال در دو سوره مبارکه اعلی و شمس با اشاره به اهمیت زکات فطره، آن را یکی از عوامل رستگاری انسان برشمرده است، ابراز داشت: رستگاری روزه‌دار در کنار بقیه اعمالی که در ماه مبارک رمضان انجام می‌دهد با مُهری که آخر ماه با پرداخت زکات فطریه و نماز عید بر اعمال او زده ‌شود، رقم خواهد خورد. /920/ت302/ع

ارسال نظرات