۰۳ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۷
کد خبر: ۱۱۱۴۷۷
آیت الله سبحانی:

برای همکاری با همه مسلمانان در راهپیمایی الهی روز قدس شرکت کنید

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله سبحانی ضمن یاد آوری فرا رسیدن روز قدس گفت: برای همکاری با همه مسلمانان فردا در این برنامه الهی شرکت کنید.
درس تفسير قرآن کريم توسط آيت الله سبحاني در مدرسه حجتيه قم درس تفسير قرآن کريم توسط آيت الله سبحاني در مدرسه حجتيه قمبه گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی ظهر امروز در مدرسه علمیه حجتیه به ادامه تفسیر سوره منافقون پرداخت و اظهار داشت: تاریخ نشان می دهد ضربه هایی را که منافقین به اسلام زده اند، با دشمنی کافران قابل قیاس نیست.

وی کافران را دشمنان نشانه دار معرفی کرد و افزود: اما منافق، دشمن دوست نماست و انسان را غافگیر می کند و حتی عده ای از دوستان را می فریبد و با خود همراه می کند و از این طریق ضربه ای محکم تر و موثرتر را وارد می سازد.

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم بزرگترین منافقان تاریخ اسلام را بنی امیه دانست و گفت: آنها تقریبا 115 سال بر کشورهای اسلامی حکومت کردند و بزرگترین ضربه را به اسلام زدند و دیگر حکام و حتی بنی عباس نیز در دشمنی با اسلام به پای آنها نمی رسد.

این مرجع تقلید یکی از اسناد نفاق بنی امیه را اینطور بیان کرد: سیوطی در تاریخ خلفا می نویسد بعد از بیعت مردم با خلیفه سوم، در جلسه ای که تنها اُمَویان بودند، ابوسفیان با وجود کهولت سن و نابینایی حضور داشت و توصیه کرد که حکومت را مانند توپ دست به دست کنید و نگذارید از خانواده بنی امیه بیرون رود مطمئن باشید که آخرت و آتش جهنم و بهشت وجود ندارد.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان آیه « اتَّخَذُوا أَیْمَانَهُمْ جُنَّةً فَصَدُّوا عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ إِنَّهُمْ سَاءَ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ‌ » گفت : خداوند می فرماید منافقان قسم های خود را همچون سپری مقابل خود گرفته اند تا شما باور کنید مومن اند. بارها مومنین خبر کارهای آنها را به پیامبر رساندند و هنگامی که پیامبر از آنها توضیح می خواست قسم می خوردند و انکار می کردند.

وی ادامه داد: منافقان نه تنها خودشان از راه خدا باز می مانند بلکه دیگران را هم گمراه می کنند و خداوند می فرماید این از بدترین اعمال است. چرا که آنها سعادت دیگران را به خطر می اندازند.

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم با استناد به آیه سوم سوره منافقون دلیل اینکه منافقان گمراه کننده اند را مُهری که خداوند به قلبشان زده است، دانست و گفت: آنها ابتدا تحت تاثیر دیگران ایمان آوردند و سپس کافر شدند و به همین دلیل به قلب هایشان مُهر زده شد، یعنی خدا کاری کرد که دیگر ایمان به دلهایشان وارد نشود و چیزی نفهمند.

حضرت آیت الله سبحانی بر خلاف نظر برخی مفسران که ایمان ابتدایی منافقان را نمایشی توصیف کرده اند گفت: اینکه خداوند در این آیه عبارت « ثُمَّ کَفَرُوا » را آورده است نشان می دهد ایمان اولیه آنها واقعی بوده است و سپس کافر شدند.

وی ویژگی های منافقان را با توجه به آیه چهارم این سوره چنین بیان کرد: آنها ظاهری آراسته دارند طوری که انسان خوشش می آید، فصیح و جذاب سخن می گویند و مانند چوب هایی که به دیوار تکیه می دهند هرچه با آنها صحبت کنی هیچ اثری در آنها نمی گذارد و حرکتی انجام نمی دهند.

این مرجع تقلید انسان خائن را ترسو توصیف کرد و گفت: به همین دلیل خداوند می فرماید آنها هرحرف و عملی را به ضرر خود می پندارند و می ترسند علیه آنها قیام شود.

حضرت آیت الله سبحانی در پایان سخنان خود ضمن یاد آوری فرا رسیدن روز قدس گفت: برای همکاری با همه مسلمانان فردا در این برنامه الهی شرکت کنید./928/پ202/ج
ارسال نظرات