۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۸
کد خبر: ۱۰۴۹۱۷

جلد چهارم برگزیده فرهنگ قرآن منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ چهارمین جلد کتاب برگزیده فرهنگ قرآن به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و مرکز فرهنگ و معارف قرآن تهیه و از سوی مؤسسه بوستان کتاب منتشر شد.
جلد چهارم کتاب برگزيده فرهنگ قرآن


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب فرهنگ قرآن که در 33 جلد به چاپ رسیده، با هدف آسان‌ سازی بهره‌ گیری و امکان حمل این اثر برای مبلغان و استادانی که ناچارند در سفر یا هنگام تدریس از آن بهره گیرند، در چهار جلد تلخیص شده است.

فرهنگ قرآن، معجم معنایی جامعی از قرآن کریم است که در بیشتر از دو هزار موضوع اصلی و هزاران موضوع فرعی سامان یافته است.

در تلخیص این اثر برداشت ها، متن آیات و توضیحات مربوط به برداشت ها حذف شده و فقط به شناسه ها و نمایه ها و آدرس آیات اکتفا شده است.

در بخشی از این کتاب درباره معاد می خوانید: «معاد، از (عاد، یعود) در اصل (مَعوَد) بوده و به مکانی که بازگشت و عود در آن اتفاق می افتد، گفته شده و بر عالم آخرت نیز اطلاق می شود، زیرا بازگشت مردم به آنجاست، و در اصطلاح به معنای بازگشت دوباره انسانها برای حضور در قیامت است و در حقیقت آن اختلاف است. متکلمان و فقیهان اهل سنت و اهل حدیث معتقدند که معاد جسمانی است؛ زیرا آنان روح را جسمی می دانند که در بدن جریان دارد همانند جریان آتش در زغال و آب در گل و روغن در زیتون. معظم فلاسفه و پیروان مشائین معتقدند که معاد فقط روحانی است. بسیاری از بزرگان حکما و عرفا و عده ای از متکلمان و بسیاری از عالمان شیعه همانند شیخ مفید، شیخ طوسی، سید مرتضی علامه طوسی و ... معتقدند معاد جسمانی و روحانی است؛ زیرا روح امری است مجرد به بدن باز می‌گردد.

در این مدخل تنها اطلاعات مربوط به حیات مجدد انسانها جمع آوری شده و مباحث مربوط به آخرت، برزخ، بهشت، پاداش، جهنم،حسابرسی،حشر، عذاب، قیامت، لقاءالله و مرگ در جایگاه خود آمده است و از واژه های(عود)، (مصیر)، ( احیی)، (بعث)، (رجع) و مشتقات و آیات دارای معنای مشابه استفاده شده است.»

جلد چهارم کتاب برگزیده فرهنگ قرآن به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و مرکز فرهنگ و معارف قرآن تهیه و در سال1390 با شمارگان 1500 نسخه در 605 صفحه با قیمت 12000 تومان از سوی مؤسسه بوستان کتاب منتشر شده است./913/ن602/ع

ارسال نظرات