۱۴ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۵
کد خبر: ۱۰۱۱۸۳
استاد دانشگاه گامبیا در گفت و گو با رسا:

بیداری اسلامی آینده ای درخشان را برای جهان اسلام رقم خواهد زد

خبرگزاری رسا ـ دکتر عمر جاه با اشاره به فقدان هویت اسلامی، بازیابی این هویت از دست رفته را نیازمند تحقق دوباره امت اسلام دانست و با اشاره به آینده درخشان جهان اسلام در پرتو بیداری اسلامی، نسبت به مصادره انقلاب های مردمی هشدار داد.
دکتر عمر جاه، استاد دانشگاه گامبيا
دکتر عمر جاه، استاد و معاون اجرایی دانشگاه گامبیا در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، بحران ها و مشکلاتی که گریبانگیر جهان اسلام است را خاطرنشان ساخت و گفت: تاکنون جهان اسلام اختیار خود را به دست دیگری سپرده بود در حالی که اسلام، دین عزت است و خواری را برنمی تابد، همانگونه که پیامبر گرامی اسلام(ص) نیز با هجرت به مدینه و تشکیل حکومت اسلامی، عزت اسلام را پایه گذاری کرد.

وی با اشاره به انقلاب های مردمی در سرتاسر جهان اسلام، ابراز امیدواری کرد که مشکلات جهان اسلام به زودی حل خواهد شد و افزود: متاسفانه اکنون در وضعیتی به سر می بریم که حتی سخن گفتن از "جهان اسلام" دشوار است؛ چراکه تنها با کشورهایی با اکثریت مسلمان روبرو هستیم، بدون آنکه هویتی واحد و یکپارچه داشته باشند، گرچه در حال دستیابی به این هویت هستند.

دکتر عمر جاه با ابراز این که غربی ها هنگامی که با پیشروی اسلام در غرب مواجه می شوند، هویت یکپارچه خود را با خطر مواجه می بینند و همه با هم به مبارزه با این پیشروی می پردازند، افزود: کشورهای مسلمان فاقد چنین وحدتی هستند و هنگامی که یکی از این کشورها با بحران مواجه است، دیگران سکوت اختیار می کنند؛ چراکه وحدت اسلامی دچار مشکل است.

وی از دست رفتن و گمگشتگی هویت اسلامی را برآمده از گسست ها و جدایی های تحمیل شده به جهان اسلام و از دست رفتن چشم انداز وجودی لازم برای این هویت دانست و گفت: هویت اسلامی متلازم با مفهوم امت اسلامی است و تا زمانی که این مفهوم تحقق خارجی نیافته است و مسلمانان خود را بخشی از یک امت واحد ندانسته اند، فاقد این هویت هستند.

این استاد دانشگاه گامبیا با اشاره به بیداری اسلامی کنونی، آینده جهان اسلام را درخشان توصیف کرد و نسبت به مصادره این بیداری اسلامی و انقلاب های مردمی در کشورهای اسلامی هشدار داد و گفت: در صورتی که این انقلاب ها در راستای درستی قرار نگیرند و جوانان انقلابی رویکرد شایانی در پیش نگیرند، با نتیجه ای عکس روبرو خواهیم شد.

وی خواستار تقویت روابط دوستانه میان کشورهای اسلامی و به ویژه میان جمهوری اسلامی ایران و ترکیه شد و گفت: ایران کشوری است که عزم خود را جزم کرده و ترکیه نیز به این مسیر آمده است و نزدیکی این دو کشور، تقویت جهان اسلام را در پی خواهد داشت و این انقلاب های مردمی، نشان داد که بسیاری از دیگر کشورها نیز عزم خود را جزم کرده اند و تصمیم خود را گرفته اند.

وی جمهوری اسلامی ایران را دارای نقشی مهم در تحولات جهان اسلام دانست و تاکید کرد: انقلاب اسلامی ایران موجب بیداری بسیاری از کشورها شد و این آگاهی و اطمینان را به آنها داد که تغییر برای آنها نیز امکان پذیر است. امام خمینی(ره) علیرغم تمام دسیسه های بین المللی و جنجال آفرینی های فتنه انگیزانه، انقلابی مردمی را رهبری کرد که همچنان پیروزمندانه به مسیر خود ادامه می دهد تا به عنوان الگویی موفق به دیگر کشورها نشان دهد که انقلاب و ایستادگی در برابر ستمگران و مستبدان شدنی است./981/گ
ارسال نظرات