۱۹ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۹:۵۱
کد خبر: ۱۰۰۱۶۱
در نشریه خبری تحلیلی موج چهارم؛

ویژه نامه دانشگاه اسلامی منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ نشریه خبری تحلیلی موج چهارم، ویژه نامه دانشگاه اسلامی به همت بسیج دانشجویی دانشگاه‌های خوزستان منتشر شد.
ويژه نامه دانشگاه اسلامي در اهواز
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، بسیج دانشجویی دانشگاه های خوزستان در ویژه نامه دانشگاه اسلامی، به بررسی مسائل، آسیب ها و کارکردهای دانشجویان و دانشگاه ها همت گماشته است.

سه فصل «اسلامی سازی متون علوم انسانی»، «وحدت حوزه و دانشگاه» و «کرسی های آزاد اندیشی» نگاهی به بُعد علمی، اعتقادی دانشگاه اسلامی داشته است و فصل «دانشگاه اسلامی و مقوله عفاف و حجاب» به بُعد اخلاقی دانشگاه اسلامی نگاه کرده است که همگی از منویات مقام معظم رهبری است.

اسلامی سازی متون علوم انسانی

محققان و صاحب نظران کشور در زمینه های مختلف علوم دستاوردهای چشم گیری را با ایده و نظر جدید کسب کرده اند، در این بین حوزه ای که مظلوم واقع شده است، حوزه علوم انسانی است که عدم وجود منبع و زمینه ای درست برای دستیابی به علوم انسانی مورد نیاز جامعه اسلامی و نیز نبودن شناخت و نقد آن در بین صاحب نظران متأسفانه موجبات عقب ماندگی از رشد در این زمینه ی پر اهمیت را مهیا نموده است.

اسلامی کردن متون علوم انسانی به معنی حذف علوم نیست بلکه به معنای اصلاح علوم است؛ از این رو نویسندگان با چاپ این موضوع بر آن داشتند به شایعات موجود در جامعه خاتمه داده و اطلاعات و آگاهی های مردم را نسبت به این مسأله افزایش دهد.

وحدت حوزه ودانشگاه

در این ویژه نامه به معانی و بیان برخی از مطالب نسبت به این موضوع اشاره میشود که نویسنده نگارش می کند: «بر اساس بیانات مقام معظم رهبری، وحدت حوزه و دانشگاه یعنی وحدت در هدف و ایشان نیز تأکید ویژه ای بر حدت حوزه و دانشگاه دارند و همواره ضرورت این نکته را یادآوری می کنند که ایشان می گویند: ارتباط مجموعه عظیم دانشجویی کشور با علمای دین، با جوانان شاغل در راه معرفت دینی و تبلیغ دینی، وحدت حوزه و دانشگاه یعنی این.».

کرسی های آزاد اندیشی

هیئت تحریریه ویژه نامه دانشگاه اسلامی بر اساس تأکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب مبنی بر تشکیل کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه‌ ها، مبحث کرسی های آزاد اندیشی را در این ویژه نامه تدوین کرده اند.

برگزاری کرسی های آزاد اندیشی زمینه ای است برای طرح بدون مانع اندیشه های صاحب نظران در همه حوزه های علوم با رویکرد ایجاد تولید علم در کشور است که انتظار می‌رود روند این ویژه نامه کمکی به این مهم در کشور باشد.

همچنین «فقدان بحث، مناظره و انتقاد منجر به رکود می شود»، «نباید از آزادی ترسید و از مناظره گریخت»، «آزادی ره آورد و دستاوردهای حق پرستی است»، «اندیشیدن آزاد است خیانت آزاد نیست»، «چالش های فراوان کرسی های آزاد اندیشی»، «واکاوی ابعاد گوناگون کرسی های آزاد اندیشی»، «هو کردن کسی که حرف تازه ای می آورد، یکی از بزرگترین خطاهاست»، «چرا استادها خارج می زند»، «پله پله تا اسلامی کردن دانشگاه»، «اغلب مسؤولان در مسیر برگزاری کرسی های آزاد اندیشی سنگ اندازی می کنند» و «سیاسی کاری برخی احزاب، مانع تشکیل کرسی های آزاد اندیشی»، از موضوع های فصل کرسی های آزاد اندیشی است.


دانشگاه اسلامی ومقوله عفاف وحجاب

در این ویژه نامه آمده است: استعمارگران فرهنگ ستیز، در جوامع اسلامی برای زدودن ارزش های اسلامی تلاش شگرف بکار گرفته اند تا در بینش افراد، دگر اندیشی ایجاد کنند. آنان به زنان القا می کنند که شخصیت و ارزش زن در عرضه وجود و زیبایی های به نمایش گذاشته اوست.

زن مربی جامعه است و انسان ها از دامن او پیدا می شوند، اگر او دامن خود را در پناه پوشش حفظ کند سعادت انسان های آینده را پایه گزاری کرده است.

همچنین مسؤول شورای سیاست گذاری ویژه نامه دانشگاه اسلامی، محسن نظر پور، مودیر مسؤولی رامین شمسایی نیا، سردبیری عادل نوروزیان و هیئت تحریریه حسین اسکندری، مهدی نظری، محمدجواد مهدوی، محمد خورشیدی فر، مصطف سبحانی، آرزو محمدی، یسری موری، مرضیه یوسفی و مریم قاسمی است.

گفتنی است این ویژه نامه با همکاری حوزه مقاومت بسیج تند گویان، سازمان بسیج دانشجویی و بسیج اساتید خوزستان، در شمارگان هزار نسخه 66 صفحه ای چاپ و منتشر شد./945/ن602/ع
ارسال نظرات