۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۱
کد خبر: ۴۳۲۰۸۹
آیت الله دری نجف آبادی:

قرآن کریم حدیث حکیمانه و انسان ساز است

آیت الله دری نجف آبادی گفت: قرآن کریم حدیث حکیمانه، انسان ساز و حدیث نورافشانی کننده درخشان است که دل انسان ها را نورانی و درخشان می سازد.
آیت الله دری نجف آبادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در استان مرکزی، آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و امام جمعه اراک لحظاتی پیش در جلسه تفسیر قرآن کریم که همزمان با ششمین روز از ماه مبارک رمضان در مصلی بیت المقدس اراک برگزار شد، بیان کرد: قرآن کریم حدیث حکیمانه، انسان ساز و حدیث نورافشانی کننده درخشان است که دل انسان ها را نورانی و درخشان می سازد.

 

نماز و روزه دریچه ای تازه بر روی قلب انسان ها

آیت الله دری نجف آبادی بیان کرد: کلمه حدیث در سوره مبارکه کهف خطاب به انسان ها است که خداوند متعال دریچه های جدیدی را بواسطه آن بر روی قلب انسان ها می گشاید.

 

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی ابراز کرد: نماز، روزه و عبادت، عفاف و حجاب از جمله دریچه هایی هستند که خداوند بواسطه آیات قرآن کریم بر روی قلب انسان ها باز می کند.

 

امام جمعه اراک ادامه داد: وقتی بحث نماز و یا روزه مطرح می شود یقینا دریچه ای تازه بر روی قلب انسان باز شده است، چرا که انسان اصولا در حال غفلت است و فقط به فکر خواب، خوراک، مادیات و کسب و کار است.

 

آیت الله دری نجف آبادی خاطر نشان کرد: وقتی یک ماه در سال به ماه مبارک رمضان تعلق می گیرد، انسانی که 11 ماه فقط به فکر کار و زندگی دنیوی بوده با فضای جدیدی مواجه می شود که او را از این مسیر دنیوی جدا می کند.

 

سوره کهف داستان تازه ای از زندگی اصحاب کهف

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی با اشاره به اینکه اگر کار برای رضای پروردگار باشد آن هم ارزشمند است، گفت: قرآن هر روز حرف های جدیدی را برای انسان دارد و در سوره کهف داستان تازه ای از زندگی اصحاب کهف مطرح می شود.

 

امام جمعه اراک افزود: اصحاب کهف 300 سال شمسی و 309 سال قمری در خواب به سر بردند و این یک سریال بزرگی از تاریخ بشر است که بواسطه قرآن کریم مطرح می شود.

 

آیت الله دری نجف آبادی خاطر نشان کرد: همیشه قرآن کریم به دنبال فطرت، طهارت و پاکی که فطرت انسان ها را در بر می گیرند بوده است.

 

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی تصریح کرد: با توجه به این آیات خداوند به پیامبر(ص) می فرماید اگر بندگان ما نمی خواهند هدایت شوند و از قرآن درس های با عظمت بگیرند لازم نیست اینقدر جانفشانی کنید.

 

ایمان آوردن انسان ها اجباری نیست

امام جمعه اراک ابراز کرد: خداوند به پیامبر(ص) می فرماید تلاش برای هدایت انسان ها خوب است و تو باید تلاش کنی تا حداقل یک نفر هم اصلاح شود اما اینقدر از تو انتظار نداریم که جانت را کف دست بگیرید و در این راه از آنها سنگ بخورید و مجروح شوید.

 

آیت الله دری نجف آبادی با اشاره به اینکه ایمان آوردن انسان ها اجباری نیست، اظهار داشت: مردم آزاد و مختار و دارای حق انتخاب آفریده شده اند و خودشان باید با هدایت های انبیاء خیر را از شر تشخیص داده و راه درست را انتخاب کنند.

 

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی عنوان کرد: البته با متظاهرین به گناه، مقابله و امر به معروف و نهی از منکر را باید انجام داد اما اگر نمی خواهند هدایت شوند و به همین زندگی مادی، دنیوی و رفاه اجتماعی بسنده کرده اند اجباری برای ورود آنها به بهشت نیست.

 

انسان دارای تفکر و تعقل و تمدن ساز است

امام جمعه اراک تصریح کرد: عالم و زندگی انسان ها اختیاری و آزاد است و انسان ها دارای حق انتخاب هستند وگرنه حیوانات از ابتدای خلقت تاکنون همینطور باقی مانده و تغییری نکرده اند.

 

آیت الله دری نجف آبادی با اشاره به اینکه حساب انسان از حیوانات جدا است، بیان داشت: انسان دارای تفکر و تعقل و تمدن ساز است و می تواند از تمامی ظرفیت ها استفاده کند و خدا هم راه را برای او باز کرده است.

 

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی خاطر نشان کرد: خداوند پیامبران را چراغ راه انسان قرار داده تا انسان غرق در مادیات و جهل نشود و آیات 7 و 8 سوره مبارکه کهف نیز بر این مهم تاکید دارد.

 

امام جمعه اراک گفت: خداوند در این آیات زندگی انسان را به شکوفه که ناپایدار است تعبیر می کند و در مثالی وسیعتر می توان به عمر انسان از دوران های کودکی تا پیری اشاره کرد.

 

آیت الله دری نجف آبادی ادامه داد: این کره زمین در چهار مرحله آماده حیات شده و خداوند در قرآن کریم می فرماید: هدف از خلقت زمین و این نعمت ها امتحان انسان است تا ببینیم کدام انسان عمل احسن را انجام می دهد.

 

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی یادآور شد: کره زمین با 170 میلیون کیلومتر مربع مساحت قابل استفاده برای انسان یک روز نیز به زمینی غیر قابل استفاده تبدیل خواهد شد.

 

هیچ چیزی از این عالم طبیعت و عالم دنیا جاودانه نیست

امام جمعه اراک تصریح کرد: خداوند کره زمین و برکات آن را برای تعلیم و تربیت انسان آفریده و به انسان قدرت تشخیص داده است تا به کمال برسد.

 

آیت الله دری نجف آبادی اظهار داشت: انسان حیوان مسؤولی است که در میدان امتحان و آزمایش الهی قرار گرفته و خداوند هم حیات و مرگ را برای امتحان او قرار داده است.

 

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی با اشاره به اینکه هیچ چیزی از این عالم طبیعت و عالم دنیا جاودانه نیست، متذکر شد: البته اگر جلوه ها و زیبایی های زمین نبود هرگز انسانی به انسان دیگر نگاه نمی کرد، پس خداوند این زیبایی ها را نیز برای امتحان انسان ها آفریده و دنیا محل امتحان الهی و خداوند ممتحن و فرشتگان، انبیاء و اولیاء ناظران آن هستند.

 

رعایت کردن صداقت و امانت انسان ها در هر پست و مقام

امام جمعه اراک ادامه داد: انسان ها باید در هر پست و مقام و هر لباسی که هستند صداقت و امانت را رعایت کنند؛ چرا که نزد پرودگار مهم کارنامه عمر انسان ها است.

 

آیت الله دری نجف آبادی خاطر نشان کرد: زمین و زمان، در و دیوار این عالم و تمام اعضای بدن بر اعمال و رفتار انسان شاهد هستند.

 

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی در پایان تصریح کرد: آیه 7 و 8 سوره مبارکه کهف به این نکته اشاره دارد که آنچه در زمین زینت قرار دادیم برای امتحان انسان ها و برای این است که ببینیم چه کسانی عمل صالح و احسن را انجام می دهند./201/842/ب1

ارسال نظرات