۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۹
کد خبر: ۴۳۲۰۸۸
استاد حوزه علمیه:

سخاوتمندی سبب افزایش رزق و روزی می‌شود

استاد حوزه علمیه گفت: یکی از اصول مکارم اخلاق سخاوتمندی است؛ مومنان واقعی ضمن سخاوتمندی با اقوام صله رحم داشته و از این طریق افزایش روزی دارند.
غروی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید علی غروی استاد حوزه علمیه امروز در مراسمی که به مناسبت ماه مبارک رمضان در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد، با اشاره به فرق بین مکارم اخلاق و محاسن اخلاق، گفت: از پیامبر می‌پرسند برای چه مبعوث شدی؟ در جواب می‌فرمایند: من مبعوث شدم تا مکارم اخلاق را رواج دهم، بسیاری از افراد محاسن اخلاق دارند اما مکارم اخلاق ندارند.

 

وی افزود: از نظر علما محاسن اخلاق مربوط به بزرگی اما مکارم اخلاق مربوط به بزرگواری انسان است، بزرگی با بزرگوای فرق دارد، ما بزرگ زیاد داریم، اما اسلام آمده است تا بزرگوار تربیت کند.

 

استاد حوزه علمیه با اشاره به 10 ویژگی مکارم اخلاق از نظر امیرمومنان علی(ع) عنوان کرد: از نظر امام علی (ع) مکارم اخلاق 10 ویژگی سخاوت، صدق، تواضع، شجاعت، شکر، حلم و... دارد.

 

حجت‌الاسلام غروی با اشاره به نخستین ویژگی مکارم اخلاق، بیان داشت: نخستین ویژگی مکارم اخلاق سخاوتمندی یعنی بزرگوار بودن است، چنین افرادی به بهشت نزدیک هستند در مقابل انسان های بخیلی که از بهشت دور و به جهنم نزدیک هستند.

 

وی درباره افزایش رزق و روزی با اشاره به داستانی، اظهار داشت: مردی نزد امام صادق(ع) آمده و عرض کرد فقیر و بدهکار هستم، حضرت فرمودند: مهمانی بده و سفره بینداز و سپس دعا کن تا آنان آمین بگویند، وی گفت هیچ چیز برای پذیرایی ندارم، حضرت گفتند: قرض  کن و انجام بده، مرد جنین کرد و مشکل او بیش از حد انتظار حل شد.

 

استاد حوزه علمیه افزود: مهمان برکت آورده و بلا را از خانه دور می‌راند البته مهمانی‌هایی که در آن گناه و اسراف نبوده و با سخاوت همراه باشد.

 

حجت‌الاسلام غروی با اشاره به اینکه سخاوت از بهترین ویژگی هایی است که در احادیث بسیار زیادی به آن تاکید شده است، گفت: مومن واقعی سخاوتمند است، بنابراین در خانه خود را به روی مهمان نبندیم، زندگی خود در با صله رحم با خواهر، برادر، پدر و مادر، سایر اقوام شیرین کنیم.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: مردان و زنان همسران خود را با دیگران مقایسه یا قیاس نکنند و یکدیگر را تحت فشار قرار ندهند./202/807/ب1

ارسال نظرات