۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۴
کد خبر: ۴۳۵۸۹۷

دیدگاه روحانیان و اندیشمندان شیعه مصر درباره روز جهانی قدس

شیعیان مصر نیز مانند دیگر مسلمانان کشورهای عربی و اسلامی آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را که به نام روز جهانی قدس از سوی امام خمینی (ره) نامگذاری شده، برگزار کردند، اما شیوه برگزاری این مراسم در مصر با دیگر کشورها متفاوت بود.
قدس

به گزارش خبرگزاری رسا، پایگاه خبری مصری الشباب الجدید امروز (شنبه) به نقل از سالم الصباغ یکی از رهبران شیعه مصر در مراسم روز جهانی قدس نوشت: روز جهانی قدس که در همه کشورها با برگزاری تظاهرات و حمایت از مساله فلسطین برگزار می شود، به دلیل اوضاع کنونی مصر در این کشور به گونه دیگری برگزار شد.


وی گفت: با وجود آن که هیچ برنامه ای از سوی شیعیان مصر برای برگزاری تظاهرات و یا مراسم روز جهانی قدس تدارک دیده نشده بود، ولی شیعیان مصر از طریق گفت وگو درباره مساله فلسطین و ارائه راه حل هایی برای این مساله که برای همه مسلمانان از اهمیت ویژه ای برخوردار است در سطح رسانه ای و شبکه های اجتماعی اقدام کردند.


الصباغ تاکید کرد: مساله فلسطین در نقشه مسائل مورد توجه جهان عربی گنجانده نشده و اگر این روز جهانی قدس نبود، فاتحه مساله فلسطین به طور رسمی خوانده شده بود.


وی از کشورهای عربی و اسلامی خواست برای مقابله با دشمن صهیونیست اشغالگر، متحد شوند.


این روحانی شیعه مصری افزود: اتحاد علیه خطر صهیونیست ها و آمریکایی ها بر اساس این که رژیم صهیونیستی دشمن همیشگی مسلمانان است، بهترین روش حفظ امت عربی و اسلامی و دوری از فرقه گرایی و تشتت است.


این شخصیت مصری ادامه داد: ما اکنون نه تنها به یک روز در قضیه فلسطین بلکه به روزهای بیشتری درخصوص دیگر مشکلات مسلمان نیاز داریم؛ ما امروز نیازمند همبستگی در روزهایی برای سوریه، عراق، یمن و لیبی هستیم، زیرا ما امروز به جای یک مساله با چند مساله بزرگ مواجه شده ایم.


الصباغ تاکید کرد: روز جهانی قدس اولین بار از سوی امام خمینی (ره) بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی ایران و به منظور طرح مساله فلسطین به عنوان مساله اول جهان اسلام و عرب مطرح شد و این مراسم به مثابه مواجهه با دشمن صهیونیستی- آمریکایی برگزار شد؛ اولین تصمیم پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران بستن سفارت اسرائیل (رژیم صهیونیستی) و بازکردن سفارت فلسطین در همان مکان بود و پس از آن دیدیم که سفارت آمریکا در تهران که مکانی برای جاسوسی بود و انقلاب دوم خوانده شده، تسخیر شد.


وی با اعتراض به سلفی ها در کشورهای مختلف مانند مصر و عربستان به عنوان این که روز جهانی قدس مختص شیعیان است مخالفت کرد و گفت: مساله فلسطین مساله شیعه و سنی نیست بلکه مساله اسلامی - عربی و بحث آزادی ملی و کرامت و عزت مسلمانان است.


طاهر الهاشمی عضو کادر رهبری شیعیان مصر و عضو جمعیت جهانی آل البیت نیز در این باره گفت: روز جهانی قدس مانند به صدا در آوردن زنگ جهاد برای آزادی سرزمین های اشغالی فلسطین است.


وی گفت: روز قدس روزی است که ما در کنار ملت فلسطین با آنان اظهار همبستگی می کنیم.


الهاشمی با اشاره به اهمیت روز قدس تاکید کرد: اعتراض ها در روز قدس، اقدامات و مواضع صهیونیست ها و حامیان آنان را متزلزل می کند.


وی از آزادگان و مردم و سران کشورهای اسلامی و عربی خواست تا اختلاف ها را کنار بگذارند و به تفرقه افکنان توجه نکنند.


الهاشمی با توجه به این که رژیم صهیونیستی هیچ حد و مرز روشنی ندارد و طرح هایش همچنان در دست اجراست و صهیونیست ها می خواهند کشوری از نیل تا فرات تشکیل دهند، خواست تا مساله فلسطین مساله همه امت اسلامی شود./982/ب101/د

ارسال نظرات