۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۲
کد خبر: ۴۳۵۸۹۶
حجت الاسلام والمسلمین میرباقری:

شکرگزاری راهی برای ایجاد محبت خدا در دل است

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم شکرگزاری را راهی برای ایجاد محبت خدا در دل دانست و گفت: یادآوری و شکرگزاری از نعمات، یکی از اموری است که در روایات به آن تأکید شده زیرا انسانی که توجه به نعمات و محبت خدا دارد محبت خدا در او افزون می شود.
حجت الاسلام والمسلمین میرباقری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی میرباقری، رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم ظهر امروز در ادامه مبحث محبت الهی در جمع زائران و مجاوران حرم مطهر امام رضا(ع) گفت: یکی از مقام هایی که در قرآن و روایات به آن دعوت شده ایم دعوت به محبت خدای متعال و ائمه معصومین(ع) است.


وی در ادامه افزود: محبت خدا همان مقام اخلاص و اخلاص بالاترین مرتبه اطاعت است یعنی غیر خدا در قلب فرد جای نداشته باشد.


 حجت الاسلام والمسلمین میرباقری در باب احسن النيات اظهار کرد: انسان باید تلاش کند نیتش بهترین نیت و عملش بهترین باشد، بندگی و طاعت خدا که ناشی از ترس از عقوبت و انجام ثواب انجام شود صحیح است ولی بندگی ناشی از محبت خدا برترین نیت می باشد.
 

رييس فرهنگستان علوم اسلامی قم در تبیین راه های رسیدن به محبت خدا، ابراز کرد: یکی از مهم‌ترین راه های رسیدن به محبت خدا، محبت به معصومین(ع) است، وجود معصوم(ع) نسبتی با خدا دارد، محبت او، محبت خدا، دشمنی با او دشمنی با خداست، همان گونه که در جامعه کبیره می خوانیم "کسی که آنان را دوست بدارد خدا را دوست داشته و دشمنی با ایشان، دشمنی با خدا می باشد."


مقام معصوم


وی به آیه "اطیعوالله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم" اشاره و تصریح کرد: ولایت خدا و ائمه (ع) در عرض هم نیستند و دوئیتی وجود ندارد، همه دین در توحید است و بس؛ خدا اطاعت از رسول (ص) و ائمه اطهار(ع) را اطاعت خود دانسته و این حرف بدین معناست که انسان به مقامی برسد که اطاعتش، اطاعت خدا باشد.


رييس فرهنگستان علوم اسلامی قم ابراز کرد: مفضل از امام صادق(ع) نقل می کند "خدای متعال این گونه دوست دارد که از طریق محبت و شناخته شدن یک رجال شناخته شود و از طریق طاعت ما طاعت شود" و مؤمن هم با اخذ روایات و معانی آنها می تواند به درک ائمه (ع) و بالاترین درجات برسد.


وی در تشریح حدیث فوق به فرمایش حضرت علی(ع) پرداخت و بیان کرد: خدا شناخته نمی شود مگر از طریق ما، خدا عاجز نیست اگر می خواست مستقیم معرفی می کرد، ولی خدای متعال این چهار ویژگی را در ما قرار داده تا از طریق ما او را بشناسید، نخستین خصوصیت ما این است که امام باب الله است و باب ورود به وادي توحید و بندگی، ولایت امام(ع) بوده، با معرفت ما به معرفت الله می رسید.


حجت الاسلام والمسلمین میرباقری دومین ویژگی ائمه (ع) را سبیل الله خواند و اظهار کرد: خدا راه امام را راه خود قرار داده، کسی که بخواهد به خدا برسد از سبیل و راه امام می تواند دست یابد، همچنین امام صراط مستقیم و وجه الله هست؛ اگر می خواهید متوجه خدا شوید باید متوجه امام باشید، زیرا امام(ع) وجه الله است.


شکرگزاری راه ایجاد محبت خدا در دل


رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم شکرگزاری را راهی دیگر برای ایجاد محبت خدا در دل دانست و تأکید کرد: یادآوری و شکرگزاری از نعمات، یکی از اموری است که در روایات به آن تأکید شده زیرا انسانی که توجه به نعمات و محبت خدا دارد محبت خدا در او افزون می شود.
 


وی با تأکید بر این که مؤمن کسی است که دست خدا را در همه کارها دیده، او را روزی دهنده می داند، خاطرنشان کرد: مؤمن نه از دست غیرخدا می گیرد و نه به دست غیر خدا می دهد انسان باید بداند که هیچ محبتی جای محبت خدا را نخواهد گرفت و همچنین مؤمن در حرم ائمه معصومین(ع) باید به گونه ای باشد که مشغول خدا شود نه غیر خدا./202/861/ب1

ارسال نظرات