۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۴
کد خبر: ۴۳۴۷۷۴
معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی:

ولایت امیرمومنان با وحدت مسلمانان منافات ندارد

معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی گفت: بحث ولایت امیرمومنان علی(ع) با وحدت مسلمانان منافات ندارد چرا که این بحث صرفا به خلافت توجه ندارد و بالاتر از آن قرار دارد.
علم الهدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید سجاد علم‌الهدی معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی امروز در نشستی عنوان دینداری خردمندانه در سیره و سخن امام علی(ع) که در پژوهشگاه علوم انسان برگزار شد، گفت: مقام امیرمومنان علی(ع) چنان بالاست که برای بسیاری از بزرگان قابل فهم و درک نیست، در روایتی از پیامبر(ص) نقل شده است یا علی تو غیر از خدا و من نشناخت.

 

وی افزود: گاهی برخی در اشعار یا عبارات خود درباره امیرمومنان علی(ع) دچار غلو و شرک می‌شوند از طرف دیگر برخی هم درباره ایشان با بغض و کینه صحبت می‌کنند، که هر دوی این گروه به امیرمومنان علی(ع) ظلم می‌کنند.

 

معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی با اشاره به بغض و کینه برخی نسبت به امیرمومنان علی(ع) عنوان کرد: بغض و کینه برخی به خاطر شخصیت خاص امیرمومنان علی(ع) بود که انسان معمولی همچون سایر انسان‌ها نبودند یعنی زمانیکه در تشخیص حق و باطل به حقی می‌رسیدند کوتاهی نمی‌کردند چنین انسان‌هایی نزد بسیاری مورد غضب هستند چراکه حق را هرچند که تلخ باشد بیان می‌کنند.

 

حجت‌الاسلام علم‌الهدی اظهار داشت: امیرمومنان علی(ع) خلافت خود را به مثالی همچون سنگ آسیاب تعبیر می‌کردند که خود محور آن هستند و می‌فرمودند: آگاه باشید که ابوبکر لباس خلافت را به تن کرد در حالیکه می‌دانست که رابطه من با خلافت رابطه یک محور با سنگ آسیاب بود.

 

وی افزود: همه مباحث خلافت باید بر اساس حق‌گرایی قرار می‌گرفت که به کام بسیاری از مردم دنیاپرست، مقام‌پرست و ترسو شیرین نبود، در چنین فضایی پیامبر(ص) امیرمومنان علی(ع) را به عنوان محور تعادل برای جلوگیری از افراط و تفریط در دین معرفی می‌کنند.

 

معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی بیان داشت: منافقان حتی زمان پیامبر(ص) نیز ولایت امیرمومنان علی(ع) را قبول نمی‌کردند چرا که امیرمومنان علی(ع) بسیار ملتزم به حق بودند و در مورد آن هیچگاه کوتاه نمی‌آمدند چنین بود که در جامعه خیلی مورد پسند عام نبودند اگرچه برای اهل حق مورد پسند بودند.

 

حجت‌الاسلام علم‌الهدی ابراز کرد: بعد از پیامبر(ص) منافقان با کنار زدن امیرمومنان علی(ع) مسیر جامعه را طوری عوض کردند که ایشان بعد از 5 سال حکومت نیز فرصت برگرداندن مردم از انحرافات فکری، دنیاطلبی و رفاه‌طلبی را پیدا نکردند.

 

وی افزود: همه کسانی که بعد از پیامبر(ص) از امیرمومنان علی(ع) به هر دلیلی فاصله گرفتند عاقبت بخیر نشدند همانگونه کا پیامبر(ص) فرمودند مثل اهل‌بیت من همچون سفینه‌ای از نور است که هرکس بر آن سوار شود نجات یافته و هرکس بازماند هلاک می‌شود.

 

معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی خاطرنشان کرد: بحث ولایت امیرمومنان علی(ع) با وحدت مسلمانان منافات ندارد چرا که این بحث صرفاً به خلافت توجه ندارد و بالاتر از آن قرار دارد./202/807/ب1

ارسال نظرات