۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۸
کد خبر: ۴۳۲۵۲۴
آیت الله مصباح یزدی:

قومی به وحشی‌گری و جنایت پیشگی آمریکا در تاریخ عالم نداریم

آیت الله مصباح با بیان این که شاید در تاریخ عالم و انسانیت قومی به وحشی گری، جنایت پیشگی، قساوت، پستی و شیطنت همانند آمریکا نداشته باشیم، گفت: هر فسادی در هر گوشه دنیا زیر سر آن ها است؛ وادار می کنند که مردم وکودکان یمن را بکشند بعدا می گویند ما کودک کشی را محکوم می کنیم حتی طلبکار هم می شوند.
آیت الله مصباح یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) امشب در جلسه اخلاق ماه مبارک رمضان که در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد، گفت: اتباع از هوای نفس طیف وسیعی از رفتارهای اختیاری را در بر می گیرد که عنوانش دل بخواه است.

 

وی افزود: مسأله هوای نفس به عنوان امری که اخلاقا مذموم است عمدتا شامل چیزی می شود که یک یا چند کار برای انسان مطرح می شود که برخی از آن ها آثار خوب و مطلوب دارد و برخی دیگر سبب عذاب و عقوبت می شود اما شخص لذت آنی را مقدم بدارد یعنی این که دلخواه و لذت پست را بر لذت بالاتر ترجیح دهد.

 

عضو امعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که انسان برای مخالفت و ترک هوای نفس باید انگیزه داشته باشد، اظهار داشت: هیچ کار اختیاری انسان نیست که بر اساس منفعت و ضرر نباشد، انسان هرچه بیشتر اطلاع داشته و در ذهنش به آن توجه داشته باشد انگیزه قوی تری خواهد داشت تا با هوای نفس مخالفت کند.

 

وی ادامه داد: بیانات قرآنی و کلمات اهل بیت(ع) برای این که انسان را از هوای نفس دور کند منافع اجتناب از آن و ضررهای پیروی از هوای نفس را بیان می کند، نخستین نتیجه پیروی از هوای نفس گمراهی انسان است و حتی گاهی سبب گمراه شدن دیگران نیز می شود.

 

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که گاهی هده ای نیز تحت عنوان طرفداری از حق و مبارزه با بی دینی کسانی را فریب می دهند، ابراز داشت:این گروه افراد را به راهی می کشانند که تصور دارند در راه درست حرکت می کنند حال آن که نادرست است، گاهی نیز مشاهده می شود با زبان و چرب و نرم افرادی قسم می خورند که خیرخواه هستند اما در واقع در حال منحرف کردن انسان هستند.

 

وی عنوان کرد: علامت این افراد این است که اهل افساد هستند و  اگر قدرتی پیدا کنند دست به فساد می زنند، این ها وقتی به قدرت می رسند کشاورزی و نعمت های الهی را از بین می برند، در ظاهر می گویند دلسوزی و خیرخواهی داریم اما نتیجه عملشان چیزی دیگری است، خداوند هیچگاه فساد را دوست ندارد.

 

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: خداوند عالم را برای این قرار داده که صلاح در آن وجود داشته باشند و انسان ها به کمال برسند، شاید در تاریخ عالم و انسانیت قومی به وحشی گری، جنایت پیشگی، قساوت، پستی و شیطنت همانند آمریکا نداشته باشیم، هر فسادی در هر گوشه دنیا زیر سر آن ها است.

 

وی اضافه کرد: به اندازه ای آن ها فساد را می پوشانند و پرده پوشی می کنند که از همان کشوری که نهایت ظلم به آن ها ظلم می شود طرفدارانی دارند و می گویند مهربان و خیرخواه هستند، در این چند سال اخیر به بدترین و فجیع ترین وضع  کشورهای اسلامی را به جان هم انداختند، وادار می کنند که مردم وکودکان یمن را بکشند بعدا می گویند ما کودک کشی را محکوم می  کنیم حتی طلبکار هم می شوند.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه با بیان این که خدا می خواهد ماهیت آدمیزاد را بشناسد که چه اندازه می تواند ترقی کند که فرشتگان خادم او شوند، گفت: خدا می فرماید اگر بنده ای مطیع من شد فرشتگانم را می فرستادم تا حافظ او باشند، برای این که انسان در مسیر شیطانی وارد نشده و تابع هوای نفس نباشد باید درباره ضررها و منافع آن تفکر کند تا در انسان انگیزه ایجاد شود.

 

وی افزود: انسان باید رضای الهی را ملاک کار خود قرار دهد، اگر انسان اخلاص داشته و فقط برای رضای الهی عمل کند دیگر هیچ انسانی نمی تواند آن را محاسبه کند، خداوند همه زمینه را فراهم کرده که از نعمات او بیشتر استفاده کنیم، از پستی ها دور شده و به او نزدیک تر شویم./1323/پ201/ج1

ارسال نظرات