۲۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۶
کد خبر: ۵۹۴۱۱۵
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان:

علما باید در میان مردم باشند

علما باید در میان مردم باشند
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه اهل بیت(ع) علما را معلم نامیدند، گفت: علما باید در میان مردم باشند تا همگان از علم آنان بهره ببرند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین انصاریان استاد حوزه علمیه، امروز به مناسبت ایام فاطمیه در مسجد پیامبراکرم(ص) به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: اگر انسان قرآن مجید را که سراسر علم، حکمت، حق، حقیقت، برهان، اخلاق و مسائل اعتقادی استوار است قبول نکند به طور قطع باطل را قبول کرده و زیر بار فرهنگ ابلیسی خواهد رفت.

وی افزود: نتیجه پذیرش فرهنگ ابلیسی بسته شدن درهای خیر دنیوی و اخروی به روی انسان است.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با اشاره به خاطره‌ای از مرحوم علامه جعفری، ابراز کرد: روزی مرحوم علامه محمدتقی جعفری شنیدم که گفتند من اصلا امیدی به روزهای تحصیل و تدریسم ندارم که در قیامت به کمکم بیایند.

استاد حوزه علمیه در ادامه کسب علم، تعقل و تدبر را از توصیه های قرآنی بیان کرد و اظهار داشت: علم آموزی از توصیه های قرآنی است خداوند در این کتاب شریف می فرماید: آیا از جمع شما کسی نیست که به دنبال شناخت دین برود و بعد به سوی مردم خود بازگردد؛ انسان بعد از علم آموزی نباید خود را از مردم جدا کند و دیگر به سوی مردم بازنگردد.

وی افزود: علامه به این امر آگاهی داشتند و می دانستند که علم آموزی و تدریس به دیگران عبادت است و اینکه مردم از علم عالم بهره ببرند نزد خداوند ارزشمند است. علمای بسیاری در طول تاریخ مورد آزار و اذیت ظالمان و برخی جاهلان قرار گرفتند و مسخره شدند ولی دست از علم آموزی معارف دینی بر نداشتند چرا که می دانستند خداوند کسب علم را دوست دارد.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با استناد به کتاب با عطمت اصول کافی، گفت: در این کتاب شریف روایات بسیاری درباره ثواب علم آموزی بیان شده است؛ علم همچون چراغ، راه انسان را روشن می کند، انسانی که روشنایی علم را درک نکرده در تاریکی قرار دارد برای همین برخی جاهلان به عالم و علم خدشه وارد می کند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به حدیثی از پیامبراسلام، عنوان کرد: حضرت فرمودند: در قیامت سه چیز از انسان شکایت می کنند نخست مسجدی است که در آن نماز جماعت برگزار نمی شود.

وی با بیان اینکه دومین شاکی قیامت قرآن کریم است، ادامه داد: این کتاب شریف از مردمی که به آیات آن عمل نکردند شکایت می کند و سومین شاکی عالمی است که سالها درس می خواند و زحمت می کشد اما مردم از علم او استفاده نمی کنند.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان اینکه اهل بیت(ع) علما را معلم نامیدند، ابراز کرد: طبق صریح روایات؛ اگر کسی برای کسب علم از خانه خارج شود و در راه مرگ او فرا برسد در اصل این فرد به شهادت رسیده است.

استاد حوزه علمیه بالاترین گریه را براساس روایات اهل بیت(ع) گریه بر شناخت خداوند متعال بیان کرد و گفت: با همه اوصافی که برای علم آموزی بیان شد علامه در ادامه فرمودند: من سالها در قم و نجف درس خواندم ولی امیدی به آن ندارم، سال ها تدریس کردم به آن هم امید ندارم، مولف قریب به 80 جلد کتاب علمی هستم به آن هم امیدی ندارم، تنها امید من برای قیامت فقط و فقط امام حسین(ع) است یقین دارم که تنها کسی که می تواند دستگیر من در قیامت باشد حضرت سیدالشهدا(ع) است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تنها راه نجات انسان استجابت دعوت خداوند است./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات