۲۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۴
کد خبر: ۵۹۴۰۷۸
آیت الله مصباح یزدی:

ملاک کار انسان در هر حالی باید حق باشد

ملاک کار انسان در هر حالی باید حق باشد
رییس مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان اینکه ملاک انسان باید حق باشد، گفت: اقتضای حق طلبی این است که انسان سختی ها را تحمل و بر اساس ملاک حق عمل کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در جلسه درس اخلاق خود که در دفتر رهبر انقلاب در قم برگزار شد، با اشاره به ارزش های اخلاقی گفت: از دیدگاه اسلامی ملاک ارزش اخلاقی این است که خود کار دارای حسن بوده و نیت انسان الهی باشد.

وی افزود: نیت انسان هم مراتبی دارد، افعال خوب اجتماعی از دیدگاه اسلام به ارزش های اسلامی باز می گردد البته این در صورتی است که نیت انسان اطاعت امر الهی باشد یا این که اگر این کار انجام شود برای جامعه استعداد تکامل بیشتری پیدا می شود که سبب کمال نفس و سعادت ابدی خواهد شد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که اگر فعل حسن با نیت الهی باشد قطعا موجب سعادت و کمال شده و بالاترین ارزش اخلاقی را دارد، اظهار داشت: انسان باید برای کسب فضائل اهتمام داشته باشد و سبقت در خوبی ها و خیرات داشته باشد.

وی ادامه داد: گاهی ممکن است کاری که مطلوب به شمار می رود در شرایطی نامطلوب باشد، به عنوان مثال خوشرویی امری مطلوب است اما اگر این خوشرویی سبب جری شدن فردی در انجام کار خلاف شود نامطلوب خواهد بود چون مصلحت اقوی در ترک آن وجود دارد.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که انسان باید به مؤمنان کمک کند، ابراز داشت: باید در راستای تقویت ارزش های اخلاقی تلاش کنیم و به اجرای دستورات الهی اهتمام داشته باشیم.

وی عنوان کرد: ملاک انسان در هر حالی باید حق باشد حال دیگران بخواهند یا نخواهند، اقتضای حق طلبی این است که انسان سختی ها را تحمل و بر اساس ملاک حق عمل کند.

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 4
محمد قمین
ارسال نظرات