۲۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۰
کد خبر: ۵۹۴۰۰۳
آیت الله جوادی آملی:

کسانی که به بیگانه تکیه می کنند تفکر اسلامی ندارند

کسانی که به بیگانه تکیه می کنند تفکر اسلامی ندارند
حضرت آیت الله جوادی با بیان اینکه جامعه اسلامی باید روی پای خود بایستد و به بیگانه تکیه نکند، گفت:کسانی که به بیگانگان تکیه می کنند فکر اسلامی ندارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی مفسر برجسته قرآن کریم ظهر امروز در درس اخلاق هفتگی خود که در نمازخانه مؤسسه اسراء برگزار شد، با اشاره به حکمت 63 نهج البلاغه گفت: انسان برای آن که به سرمنزل مقصود برسد، نیازمند یک بال است که ائمه معصومین(ع) این بال را «توبه» معرفی کرده اند.

وی ادامه داد: ما در زمینه های فکری، علمی و عملی از خطا و اشتباه مصون نیستیم، بنابراین نیازمند یک بال هستیم تا به هنگام لغزش و زمین خوردن به کمک آن از جای برخیزیم؛ اگر کسی که لغزش دارد توبه نکند در مسیر بندگی زمین گیر خواهد شد.

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه برخی گناهان را تنها رحمت بی انتهای پروردگار می تواند شفاعت کند، ابراز داشت: اگر کسی لغزید می تواند با توبه آن لغزش را جبران کرده و در مسیر بندگی خود پرواز کند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه نماز خواندن، غسل کردن و رو به قبله بودن جزء آداب و سنن توبه کردن است، افزود: مراد اصلی از توبه، آن اراده شکست ناپذیری است که میان عبد و پروردگار برقرار می شود.

وی در ادامه به حکمت 64 نهج البلاغه اشاره و بیان کرد: اکثریت مردم در این دنیا در خواب غفلت به سر می برند و با مرگ متنبه شده و از خواب غفلت برمی خیزند، اما در آن لحظه دستشان از اعمال نیک خالی است؛ اکثر مردم در این دنیا تنها به فکر آن هستند که درآمد داشته باشند و مال اندوزی کنند، اما نمی دانند که این مسائل زینت دنیا بوده و در قیامت گره گشا نخواهند بود، بنابراین آنچه در جان ما به نام عقل و علم وجود دارد، زینت بخش آدمی بوده و در قیامت کارگشا واقع خواهد شد.

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه تعبیر اعمال انسان در قیامت ظاهر می شود، عنوان کرد: این که برخی به صورت سیاه، برخی به صورت سواره، برخی به صورت پیاده و برخی به صورت اسیر در قیامت محشور می شوند، حاکی از آن است که انسان ها در دنیا به نوعی در خواب به سر می برند که تعبیر این خواب در قیامت ظاهر خواهد شد.

مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به اینکه ما بر مرکب زمان سوار هستیم و مرکب زمان نیز توقفی ندارد، خاطرنشان کرد: اگر کسی در این دنیا بیدار باشد، بیداری را به همراه خود به آخرت می برد؛ چرا خواب باشیم و سفر خود را هوشیارانه و بیدار طی نکنیم؟

وی به حکمت 65 نهج البلاغه اشاره و تأکید کرد: رعایت نکردن آداب انسانیت سبب می شود دوستان از دور انسان رانده شوند؛ انسان غریب و تنها هیچگاه به مقصد نخواهد رسید.

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه نهج البلاغه باید به متن درسی حوزه تبدیل شود، اضافه کرد: کتاب کامل نهج البلاغه باید در هر خانه ای وجود داشته باشد و طلاب آن را مطالعه کنند تا حقیقت ها را دریابند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به حکمت 66 نهج البلاغه گفت: جامعه اسلامی باید روی پای خود بایستد و به بیگانه تکیه نکند، زیرا اگر جامعه مسلمان مستقل باشد شکوفا می شود؛ کسانی که به بیگانگان تکیه می کنند فکر اسلامی ندارند.

وی در پایان با بیان اینکه کشور از لحاظ منابع بسیار غنی است، یادآور شد: اگر احکام الهی در جامعه اجرا شود، موش صفتان و سلطان ها تولید نخواهند شد./841/پ201/ق

حسین ثالث موید
ارسال نظرات