۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۹
کد خبر: ۵۹۳۶۷۳

خانواده‌ها در مرز بحران

خانواده‌ها در مرز بحران
کوشش مصلحان جامعه به خصوص ائمه طاهرین(ع) این بوده که خانواده، یک نظام مستحکم و پایدار باشد و هیچ عاملی نتواند این کانون سعادت را متلاشی کند.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، خانواده، نهادی است که بر پایه ازدواج مرد و زن، شکل می گیرد و با تولید مثل، توسعه می یابد. این نهاد، اساس شخصیت انسان و مهم ترین عامل تکامل جامعۀ بشر است؛ حتی رویاگران و آنان که به ناکجا آباد روی آوردند بر خانواده و اهمیت حیاتی آن برای جامعه تاکید ورزیده اند.

جامعه‌ای می‌تواند ادعای سلامت کند که از خانواده‌ی سالم برخوردار باشد، زیرا هیچ یک از آسیب‌های اجتماعی، فارغ از تاثیر این نهاد مهم پدید نیامده است.

کوشش مصلحان جامعه مخصوصا ائمه‌ معصومین(علیهم‌السلام)  این بوده که خانواده، یک نظام مستحکم و پایدار باشد و هیچ عاملی نتواند این کانون سعادت را متلاشی گرداند؛ فروپاشی این کانون چنان نکوهیده است که امام صادق علیه السلام  آن را زلزله‌بخش عرش الهی در بالاترین مراتب نظام هستی بر می‌شمارد.

اما در حال حاضر با یک  واقعیت وحشتناک مواجهیم؛ دکتر احمد تویسرکانی معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در نشست خبری به مناسبت اعلام کرد: "در سه ماهه امسال 39 هزار و 967 واقعه طلاق در دفاتر رسمی طلاق کشور به ثبت رسیده است".

یعنی علی رغم پیشرفت های شگرف علم و صنعت، در مساله خانواده با مشکلات بزرگی رو به رو هستیم، با خانواده هایی بحران زده و نا کارآمد؛ چیزی نزدیک به فاجعۀ فروپاشی نظام خانواده در ایران.

کلید گم شده

در راستای اهمیت و جایگاه خانواده، آثار مختلفی نگاشته شده، که در آنها از خانواده موفق و اسلامی، عوامل تحکیم آن، حقوق و مسولیت های زوجین و... بحث شده است؛ اما به طور خاص و ویژه به موضوع "مودت" نپرداخته اند، و این در حالی است که  مودت نوعی خاص از محبت است که اثر آن در عمل ظاهر می گردد.

به عبارت دیگر انس و پیوند بین زن و شوهر و دلبستگی بین آنها که در قرآن تاکید شده ، زمینه برآورده شدن بسیاری از نیازهای روانی دیگر است. دوست داشته شدن و تمجید شدن، عزت نفس هر یک از زن و شوهر را افزایش داده و به شادی و رضایت آنان می انجامد.

بنابراین،  جامعه انسانی، نیازمند علل و عواملی است تا گرایش و صفای ضمیر افراد آن تامین شود و صرف قوانین و مقررات سیاسی، نظامی، اقتصادی، و... کافی نیست.

از سویی، جامعه سالم، محصول جوامع کوچک خانوادگی است؛ یعنی اعضای خانواده های متعدد، سازنده جامعه اند؛ پس مادامی که سبب رأفت و گرایش میان اعضای خانواده پدید نیاید، در جامعه نیز هرگز بین افراد آن، روح تعاون و پیوند دوستی برقرار نخواهد شد. در نتیجه لازم است به نقش "مودت " در خانواده و جامعه به طور ویژه مورد توجه و مطالعه قرار گیرد./918/ی704/س

محمد جواد نیکزاد

پی نوشت

۱ ـ امام صادق ع : " تَزَوَّجُوا وَ لَا تطلِّقُوا فَإِنَّ الطَّلَاقَ یَهْتَزُّ مِنْهُ الْعَرْشُ "  طبرسی، مکارم الخلاق، ص 197
۲ ـ  "وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُم مَّوَدَّهً وَرَحْمَهً إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ" روم (30)، 21.
ارسال نظرات