۰۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۲
کد خبر: ۴۴۰۸۲۳
حجت ‌الاسلام والمسلمین راشد یزدی مطرح کرد؛

درس خواندن نخستین لازمه طلبگی/ اساس اسلام علم است

حجت ‌الاسلام والمسلمین راشد یزدی با اشاره به اینکه درس خواندن نخستین لازمه طلبگی است، گفت: طلاب اگر خوب گوش بدهند و خوب درس بخوانند، حجت بر آن ها تمام می شود.
حجت ‌الاسلام والمسلمین محمدکاظم راشد یزدی حجت ‌الاسلام والمسلمین محمدکاظم راشد یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت ‌الاسلام والمسلمین محمدکاظم راشد یزدی، استاد حوزه و دانشگاه، بعد از ظهر امروز در دوره «اختبار و تثبیت» طلاب جدیدالورود حوزه های علمیه استان چهارمحال و بختیاری که به میزبانی مدرسه علمیه امامیه شهرکرد در حال برگزاری است، با تأکید بر اینکه اسلام دین علم است و این در حالی است که ادیان ابراهیمی دین علمی هستند، اظهار داشت: بین علم و علمی تفاوت های بسیاری وجود دارد که در ادامه به این بحث کامل پرداخته می شود.

 

وی با اشاره به اینکه نخستین کلمه دین اسلام خواندن است که این خواندن از علم نشأت می گیرد، تصریح کرد: نخستین اسمی که در دین اسلام به آن توجه جدی شده، قلم است؛ قلم و کتاب در دین اسلام آرم هستند و از اعتبار بالایی برخوردارند.

 

حجت ‌الاسلام والمسلمین راشد یزدی با تأکید بر اینکه مسلمانان نباید قلم را از دست خود رها کنند چرا که خداوند برای قلم و اهل قلم خیرهای بسیاری قرار داده است، افزود: برای اهمیت جایگاه اهل قلم همین بس که نباید خورده های قلم زیر پا افتاده شود و کراهت دارد قلم را در جیب پایین بدن قرار دهیم چراکه مورد احترام است.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه خدای اسلام و سایر ادیان الهی یکی است، خاطرنشان کرد: راه رسیدن به خداوند متعال در اسلام علم و در ادیان دیگر حس است و این دو تفاوت بسیار دارند.

 

این مقام مسؤول با اشاره به اینکه در فلسفه، معارف به سه دسته تقسیم می شوند، ابراز داشت: یک معرفت سطحی داریم که حسی است و یکی معرفت علمی و دیگری نیز معرفت فلسفی است که هر کدام از این دسته بندی ها دارای درجات مختلفی هستند.

 

وی با اشاره به آب درون لیوان، به تشریح هر کدام از درجات معرفت پرداخت و گفت: ممکن است از فردی در مورد آب درون لیوان سؤال شود و او عنوان کند که این آب سیال است و خاصیت ترکنندگی دارد و شکلش نیز به ظرفش بستگی دارد؛ شناخت این فرد نسبت به آب سطحی و حسی است و همه نسبت به این موارد آگاه هستند.

 

کارشناس مسائل دینی در ادامه با اشاره به اینکه ممکن است فرد دیگری علاوه بر نکات سطحی در مورد آب درون لیوان به نحوه تشکیل آن و اینکه از دو حجم هیدروژن و یک حجم اکسیژن تشکیل شده است، سخن به میان آورد، افزود: به یقین نگاه و شناخت این فرد علمی و ذهنی است.

 

این مقام مسؤول در تشریح نگاه فلسفی که کامل ترین نگاه معرفتی است، خاطرنشان کرد: اگر در مثال آب درون لیوان فرد افزون بر نگاه حسی و علمی عنوان کند که آب مایه حیات همه موجودات است و خالق آن کسی نیست جز خداوند متعال، به واقعیت امر اشاره کرده و شناختش فلسفی است.

 

وی با تأکید بر اینکه مبنای اسلام بر اساس علم است، افزود: از آنجایی که علم شاکله اسلام است؛ بنابراین افراد باید در حوزه های مختلف این علم را یاد بگیرند و به دیگران یاد بدهند که در این بین طلاب نیز رسالت مهمی را بر عهده دارند.

 

حجت ‌الاسلام والمسلمین راشد یزدی، درس خواندن را نخستین لازمه طلبگی دانست و ابراز داشت: اگر از شما پرسیدند برای چه می خواهید طلبه شوید، بگویید برای اینکه معارف دین را یاد بگیریم و به عموم مردم انتقال دهیم و این کار آسانی نیست.

 

سخنران حرم رضوی با اشاره به تجربیات دوران طلبگی خود تصریح کرد: طلاب اگر خوب گوش بدهند و خوب درس بخوانند، حجت بر آن ها تمام می شود.

 

وی با بیان اینکه اگر طلبه اهل درس خواندن نباشد، موفق نخواهد شد، ابراز داشت: شرایط امروز جامعه با گذشته بسیار تفاوت دارد چراکه بیشتر افراد جامعه امروز تحصیل کرده هستند و در این بین اگر طلبه خود را مجهز به علوم مختلف نکند و اهل درس خواندن نباشد، به یقین در مقابل سایر افراد کم خواهد آورد و دیگر کسی به حرف او گوش نمی دهد.

 

کارشناس مسائل دینی با اشاره به اینکه عصر حاضر، عصر سرعت است، گفت: در عصر سرعت اگر اشتباه کنیم و سستی به خرج دهیم از قافله عقب می مانیم و این دیگر جبران پذیر نیست.

 

این مقام مسؤول با تأکید بر اینکه افراد باید با درک شرایط روز اجتماع وارد فضای طلبگی شوند، تصریح کرد: استفاده کردن از تجهیزات و امکانات مدارس علمیه زمانی شرعی و حلال است که فرد با همه وجود درس بخواند خود را برای تبلیغ دین آماده سازد.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه هیچ طلبه ای حق ندارد بگوید من نمی توانم درس بخوانم، افزود: به حمدالله امروز همه شرایط برای تحصیل طلاب فراهم است، فقط باید یک یاعلی بگویید و وارد میدان عمل بشوید.

 

وی سن تکلیف را دوره بحران مسیر طلبگی بیان کرد و ابراز داشت: دوران به تکلیف رسیدن سن هر طلبه مقارن با درس خواندن او است که اگر مدیریت نشود، به یک دوران بحرانی تبدیل می شود.

 

حجت ‌الاسلام والمسلمین راشد یزدی، ازدواج را بهترین راه برای غلبه بر غرایز جنسی عنوان کرد و افزود: اگر شرایط ازدواج هم فراهم نبود، باید با عفت به سراغ غریزه جنسی نروید، چراکه تنها در این صورت است که این غریزه هم به سراغ شما نخواهد آمد.

 

سخنران حرم رضوی در پایان با اشاره به اینکه اگر زمان به عقب برگردد، دو کار انجام می دهم، اظهار اشت: در وهله نخست بدنم را سالم تر نگه می دارم و پس از آن هم بیشتر درس می خوانم و این توصیه امروز من به همه طلاب است.

 

گفتنی است، دوره «اختبار و تثبیت» حوزه های علمیه استان چهارمحال و بختیاری، از 5 مردادماه با حضور 130 طلبه جدیدالورود به میزبانی مدرسه علمیه امامیه شهرکرد در حال برگزاری است./9457/201/ب2

ارسال نظرات