۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۷
کد خبر: ۴۳۸۲۵۸
مدیر حوزه علمیه مازندران:

بزرگداشت علما، تجلیل و تکریم از اسلام و مکتب اهل بیت است

مدیر حوزه علمیه مازندران بزرگداشت شخصیت هایی همچون شیخ فضل الله نوری را تجلیل و تکریم از اسلام، مکتب اهل بیت(ع)، جهاد، مقاومت، بصیرت و بیداری گری دانست و گفت: این عالم بزرگوار یکی از استوانه های علمی حوزه های علمیه بود.
مدیر حوزه علمیه مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام ابوالقاسم طاهری، مدیر حوزه علمیه مازندران امروز در دیدار عوامل برگزاری کنگره بزرگداشت شیخ فضل الله نوری، شیخ شهید را یکی از مفاخر استان مازندران و شهرستان نور دانست و گفت: این روحانی شهید یکی از استوانه های علمی حوزه های علمیه بود.

 

وی افزود: شیخ فضل الله نوری به یک واسطه شاگرد مکتب علمی خاتم الفقها، شیخ مرتضی انصاری بود که خاطرات علمی شاگردان آن عالم فرهیخته حاکی از تسلط عمیق شیخ شهید بر مبانی فقهی و اصولی شیخ مرتضی انصاری دارد.

 

مدیر حوزه علمیه مازندران با بیان این که شیخ فضل الله نوری با توجه به این که برخواسته از یک منطقه دورافتاده از مرکز بود، ادامه داد: اما بسیار خوش سابقه در تاریخ تشیع مازندران و خطه بلده برخواست و چنان اوج گرفت که از آوازه جهانی افتخار آمیزی برخوردار شد.

 

حجت الاسلام طاهری بصیرت عمیق را یکی از ویژگی های بارز شیخ فضل الله نوری برشمرد و گفت: همین بصیرت عمیق او موجب شد تا ظاهرسازی های گسترده ای که منافقان بدخواه در قالب های دفاع از حاکمیت ملی به عنوان مشروطه ارائه کردند چهره فریبکار آنها را با بصیرت نافذ خود به خوبی می شناخت.

 

وی با اشاره به این که شیخ بصیرت همچنین خطراتی که از ناحیه ملی گرایان روشن فکر و فاقد دغدغه دینی به جامعه اسلامی و دینی سرایت می کرد به خوبی تشخیص می داد، خاطرنشان کرد: با توجه به ضعف بصیرت بسیاری از چهره های انقلابی آن دوران، شیخ فضل الله نوری با طرح موضوع مشروطه مشروعی در جهت مقابله با خطرات استعمار و استبداد برخواست.

 

استاد حوزه علمیه مازندران ادامه داد: شیخ فضل الله نوری تا آخرین لحظه عمر خود از آموزه های شریعت مقدس تلاش کرد و به پای این امر مقدس حاضر شد و تا پای چوبه دار نیز از آرمان ها و ارزش های اسلامی دفاع کرد.

 

وی شیخ فضل الله نوری را شاگرد مکتب اهل بیت(ع) به ویژه مکتب عاشورا معرفی کرد و گفت: با توجه به پیشنهادات متعدد از سوی وابستگان به شرق و غرب برای حفاظت از جانش هرگز در زیر پرچم بیگانگان حاضر نشد و از اصول و آرمان های خود عقب نشینی نکرد.

 

مدیر حوزه علمیه مازندران خاطرنشان کرد: شیخ فضل الله نوری و شخصیت هایی نظیر وی الگوهای برجسته ای برای انقلابیون مسلمانی بودند که با آغاز نهضت روشنگرانه امام راحل در مسیر عزت اسلامی و رهایی از یوق بیگانگان تا پای جان کنار امام خود ایستادند.

 

استاد حوزه علمیه آشنایی نسل جوان امروز جامعه با الگوهایی راستینی چون شیخ فضل الله نوری را ضروری دانست و تصریح کرد: متولیان عرصه های دینی و فرهنگی باید جایگاه علمی، فقهی و مبارزاتی این عالم برجسته را بیشتر برای نسل جوان جامعه تبیین کنند.

 

عضو شورای حوزه علمیه مازندران بزرگداشت شخصیت هایی همچون شیخ فضل الله نوری را تجلیل و تکریم از اسلام، مکتب اهل بیت(ع)، جهاد، مقاومت، بصیرت و بیداری گری دانست و خاطرنشان کرد: مازندران دارای سرمایه های ارزشمندی است که اگر دیگر استان ها این چنین شخصیت هایی را داشتند بهتر از این ها در جهت شناخت و تبیین جایگاه آن گام بر می داشتند.

 

مدیر حوزه علمیه مازندران با بیان این که متأسفانه آن طور که شایسته بود از ظرفیت های ناشناخته در حوزه علم و فقاهت به خوبی استفاده نکردیم، بیان داشت: ذخیره علمی همانند ابن شهرآشوب سالیان متمادی در گمنامی به سر می برد که در سال های اخیر با تلاش علما و بزرگان دینی آثار این شخصین بزرگ علمی احیاء و به جامعه دینی عرضه شد.

 

حجت الاسلام طاهری با اشاره به این که هنوز هم بسیاری از شخصیت های علمی و فقهی در کشورمان گمنام و ناشناخته هستند، تصریح کرد: یکی از مهم ترین اقداماتی که امروز دستگاه های فرهنگی باید آن را دنبال کنند شناسایی بزرگان دینی و احیای آثار آنها است.

 

وی با تأکید بر این که جامعه امروز به ویژه نسل جوان بیش از هر زمان دیگری نیازمند الگو برای حرکت در مسیر صحیح است، خاطرنشان کرد: سیره علمی و عملی بزرگان دینی بهترین الگو و روش برای نسل جوان امروز در جهت رسیدن به سعادت و تعالی حقیقی است.

 

مدیر حوزه علمیه مازندران ادامه داد: هر کسی برای شهید، علم و عالم قدمی بردارد در دنیا و آخرت از پاداش ارزشمندی برخوردار خواهد شد.

 

حجت الاسلام طاهری با بیان این که به حتم با برگزاری چنین کنگره هایی روح ملکوتی امام راحل شاد خواهد شد، افزود: امام راحل در دوران حیات خود نسبت به چند نفر توجه بسیار ویژه داشت که یکی از این شخصیت ها شیخ فضل الله نوری بود و قطعاً با این اقدام ارزشمند دست اندرکاران این کنگره روح ملکوتی امام راحل و علمای دین راضی و شاد خواهند شد./950/202/ب2

ارسال نظرات