۲۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۲
کد خبر: ۴۳۷۸۸۸
آیت الله مظاهری مطرح کرد؛

غیبت و تهمت؛ شیوه برخی از سایت‌ها برای جذب مخاطب

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان این‌که برخی از سایت‌ها از غیبت فراتر رفته و رو به تهمت آورده‌اند،‌ گفت: برخی از این سایت ها برای این که از یکدیگر پیشی بگیرند، پشت سرِ یک مسلمان حرف هایی می زنند که به آن مطمئن نیستند، شایعه پراکنی می کنند و آبروی یک مسلمان را می برند.
حضرت آیت الله حسین مظاهری رییس حوزه علمیه اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در سلسله جلسات تفسیر قرآن که هر روز صبح در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار می شود، گفت: ریشه بسیاری از تهمت ها، غیبت ها و آبرو بُردن ها در دنیا طلبی و ریاست طلبی است.

 

وی در ادامه تفسیر سوره همزه با اشاره به اصطلاحات بکار رفته در این سوره، افزود: آن که همزه دارد لمزه هم دارد و آن که لمزه دارد همزه نیز دارد و وجود این دو خصلت در یک انسان ریشه در مال اندوزی او در دنیا دارد.

 

رییس حوزه علمیه اصفهان در ادامه یادآور شد: سوره همزه از سوره هایی است که در آن به چند گناه بزرگ اشاره شده، گناهانی که انجام آن قهر و غضب الهی را به دنبال دارد، گناه غیبت، گناه عیب جویی، گناهانی بود که در این سوره مبارکه به آن پرداختیم و امروز می خواهیم به گناه مال اندوزی بپردازیم.

 

حضرت آیت الله مظاهری در تفسیر آیه دوم سوره همزه که می فرماید «الَّذِی جَمَعَ مَالا وَعَدَّدَهُ»، تبیین کرد: این آیه کسانی را می گوید که در شبانه روز دائماً به فکر به دست آوردن مال دنیا هستند، جدا از این که حلال و حرام پول برایشان اهمیت داشته باشد، این افراد معمولاً به ربا گرفتن و ربا دادن آلوده می شوند و به جنگ خداوند و پیامبر(ص) می روند.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان با انتقاد از نظام بانکی کشور، ابراز داشت: وای بر بانک ها که با عنوان های مختلف در حال رباخواری های میلیاردی هستند، چه تملق ها، چه چاپلوسی ها اتفاق می افتد تا یک وام به یک شخص داده شود، بعد با همین وام، شخص وام گیرنده را مجبور به دادن ربا می کنند.

 

وی در ادامه با اشاره به مفاسد اخلاقی در جامعه، گفت: این گناهان که گفتیم مثل گناه غیبت، مثل گناه عیب جویی، مثل گناه مال اندوزی، گناهان بسیار بزرگی است ولی متأسفانه در جامعه فراگیر شده است.

 

حضرت آیت الله مظاهری در تشریح معنای غیبت، افزود: همه بزرگان راجع به مفهوم غیبت یک چیز را گفته اند، همه می گویند اگر شخصی که در مورد او سخن می گوییم بیاید و از شنیدن سخنی که در موردش می گوییم ناراحت شود غیبت اتفاق افتاده است، یکی از مفاهیم واژه «لُمَزَه» همین است.

 

این مرجع تقلید تأکید کرد: یک چیز هست که گناهش از غیبت کردن بالاتر است و آن تهمت است، در این سایت ها حرف از غیبت گذشته و به تهمت رسیده، برخی از این سایت ها برای این که از یکدیگر پیشی بگیرند، پشت سرِ یک مسلمان حرف هایی می زنند که به آن مطمئن نیستند، شایعه پراکنی می کنند و آبروی یک مسلمان را می برند.

 

وی با بیان این که تهمت ها عمومی شده، ابراز داشت: روزی چند هزار نفر به سایت ها مراجعه می کنند و بعضاً حرف هایی را می بینند که هیچ سندی ندارد، این یعنی تهمت عمومی، وقتی هم شخص بخواهد از خودش دفاع کند، شایعه روی شایعه می چینند و آبروی طرف را به طور کامل از بین می برند.

 

حضرت آیت الله مظاهری در تشریح بزرگی گناه «آبرو بُردن»، تصریح کرد: آبروی یک مسلمان را بُردن گناهش از دروغ گویی و حتی از مال مردم خوری بزرگ تر است.

 

وی در پایان ابراز کرد: نظر قرآن در مورد ارتکاب کنندگان این سه گناه یعنی غیبت، عیب جویی و مال اندوزی بدتر از منافقان حربی است، اگر به آیات قرآن مراجعه کنید به این حرف بنده خواهید رسید./201/867/ب1

ارسال نظرات