۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۱
کد خبر: ۴۳۵۸۸۵
استاد حوزه و دانشگاه تبریز:

تاكنون كمتر كسي همچون علامه امینی توانسته از حقانيت تشيع دفاع كند

مدیر حوزه علمیه خواهران آذربایجان شرقی با بیان این‌که علامه امینی با نگارش کتاب فاخر الغدیر مدافع حریم ولایت بوده است، گفت: تاكنون كمتر كسي به مانند علامه امینی توانسته از حقانيت تشيع دفاع كند.
علامه امینی

حجت الاسلام مختار مسعودنیا، مدیر استانی حوزه علمیه خواهران آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري رسا در تبريز، كه به مناسبت سالروز ارتحال علامه عبدالحسین اميني، صاحب کتاب ارزشمند الغدیر صورت گرفت، اظهار داشت: آن عالم بزرگوار یکی از مخلص‌ترین ارادتمندان ساحت اهل بیت عصمت و طهارت بوده است.


وی با اشاره به این‌که علامه امینی دارای شخصیتی جامع و مقام فقهی بسیار والا بوده است، گفت: اخلاص، محبت به اهل بیت(ع)، صراحت لهجه، صداقت در گفتار، قلم و بیان رسا، آراستگی به صفات اهل بیت عصمت و طهارت، توکل به توفیقات الهی و... در سراسر زندگی علامه امینی دیده می شود.


حجت الاسلام مسعودنیا با بیان این‌که علامه امینی در علوم اسلامی مانند تفسیر، حدیث، درایه، علم رجال، فقه و تاریخ از دانشمندان زمان خود بوده است، افزود: هنگامی که نخستین تالیف وی تحت عنوان «شهدای راه فضیلت» در سی و پنجمین سال عمرش منتشر شد، مراجع و علمای بزرگ زمان زبان به تحسین او گشودند.


وی با تأکید بر این‌که دیگر آثار علامه امینی مورد غفلت جامعه مخاطبان علوم دینی قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: نام علامه با کتاب ارزشمند الغدیر گره خورده است؛ اهل سنت نیز کتاب الغدیر را مستند می‌دانند، مجاهدت آن علامه بزرگوار در اثبات حقانیت مولای متقیان برای همه طلاب و پژوهشگران حوزوی الگویی تمام عیار است.


مدیر حوزه علمیه خواهران استان آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که علامه امینی برای تحقق اهداف مقدس خود به کشورهایی چون هند و ترکیه و سوریه و عراق... مهاجرت کرد، گفت: آن عالم مجاهد با تلاش خستگی‌ناپذیر و سفرهای طولانی مدت به دنبال تحقیق و نشر و تبلیغ ولایت حضرت علی(ع) و اثبات حقانیت تشیع بود.


حجت الاسلام مسعودنیا با اشاره به این‌که علامه امینی حاصل سال‌ها تحقیق و پژوهش را در میراثی گرانبها برای تشیع باقی گذاشته است، افزود: علامه امینی برای نگارش الغدیر کلیه کتاب های تفسیری، روایی، تاریخی، رجالی، انصاب، لغت، و دیوان های شعری را با دقت مورد مطالعه قرار داده‌ است.


وی با بیان این‌که الغدیر در 20 جلد به زبان عربی با نثری شیوا و رسا نگارش یافته است، گفت: علامه امینی زندگی خود را وقف تدوین و نگارش الغدیر کرد؛ این مجاهدت به قدری ارزشمند است که بنابر اعتراف علماي اهل سنت، تاكنون كمتر كسي به مانند علامه امینی توانسته از حقانيت تشيع دفاع كند.


مدیر استانی حوزه علمیه خواهران آذربایجان شرقی با اشاره به این‌که کتاب الغدیر اقدام عظیم و بی‏مانندی بود که پیش از آن بزرگوار هیچ عالمی در چنین سطح و اندازه‌ای نسبت به واقعه غدیر خم پرداخت نکرده است، افزود: علامه امینی با نگارش کتاب فاخر الغدیر مدافع حقیقی حریم ولایت بوده است.


حجت الاسلام مسعودنیا با تأکید بر این‌که علامه اميني خط بطلانی بر تمامي ادعاهاي مدعيان خلافت كشيد، تصریح کرد: البته علامه اميني تأليفات متعدد ديگري نيز دارد كه در محور ولايت مطرح بحث کرده است که جا دارد دیگر آثار آن عالم فرزانه نیز معرفی شوند./935/302/ب2

 

ارسال نظرات