۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۹
کد خبر: ۴۳۵۸۸۲

برگزاری دوره‌ شیعه‌شناسی در صربستان

رئیس دانشکده الهیات صربستان در دیدار با وابسته فرهنگی كشورمان از آمادگی این دانشكده برای برگزاری دوره‌های شیعه‌شناسی خبر داد.
صربستان

به گزارش خبرگزاری رسا، محسن سلیمانی، وابسته فرهنگی ایران در صربستان در آستانه سفر پردراگ پوزوویچ، رییس دانشکده الهیات این کشور به ایران با وی دیدار و در خصوص راهكارهای گسترش همکاری‌های بین‌ دانشگاهی و همایش‌ «جهان بدون خشونت و ادیان ابراهیمی» گفت‌وگو کرد.


رییس دانشکده الهیات صربستان ضمن ابراز خرسندی از سفر به کشور جمهوری اسلامی ایران، گفت: ما همیشه برای فرهنگ و تمدن ایران‌زمین احترام ویژه‌ای قائل بوده‌ایم که این احترام با توجه به اقدام مکرر ایران در به رسمیت نشناختن استقلال به ناحق کوزوو به‌ویژه در سازمان ملل متحد، دو چندان شد و تمایل ما نسبت به همکاری با جمهوری اسلامی ایران شدت یافت.


وی در سخنان خود، تأكید كرد: بنده به عنوان یک دین‌شناس، کارشناس تاریخ و عضو فرهنگستان علوم صربستان که آشنایی خوبی با تاریخ ایران دارد و همچنین، اسقف ایرینی که یکی از همکاران ما در منطقه باچکای صربستان است، علاوه بر استقبال از موضوع سفر به ایران، تلاشمان بر این است تا با آگاهی کامل با هم ترازان خود در دانشگاه‌های ایران دیدار و گفت‌وگو داشته باشیم و بتوانیم تفاهم‌نامه‌های همكاری امضا کنیم.


پردراگ پوزوویچ، اظهار كرد: مواردی چون تاریخ ادیان در دوره‌های متعدد می‌تواند یکی از عناوین مورد توجه در این سفر باشد كه لازم است در خصوص تبادل مقالات و چاپ و نشر آنها در مجلات و کتب علمی دو طرف گفت‌وگو شود.


وی افزود: به علاوه در دانشکده الهیات بلگراد، امکان برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت و همایش‌های علمی با هدف آشنایی استادان و دانشجویان ما با اسلام خصوصا مذهب شیعه وجود دارد که در ارتقای سطح آگاهی‌ها مفید خواهد بود و دانشکده نیز، امکان میزبانی از چنین برنامه‌هایی را دارد.


پوزوویچ مطرح كرد: دانشکده الهیات بلگراد در نظر دارد، در آینده‌ای نزدیک برای ایجاد ارتباطات بهتر و آینده‌ای مطلوب‌تر همایش علمی ـ دینی بین‌المللی را به مدت شش روز با شرکت اساتید و نمایندگانی از کشورهای منطقه از جمله کرواسی و بوسنی و هرزگوین برگزار کند که در آن بیش ‌از ۴۰ دانشجو به ارائه مقاله خواهند پرداخت.


پس از آن، محسن سلیمانی، وابسته فرهنگی ایران در سخنان آغازین خود خطاب به پوزوویچ گفت: برای استفاده بهتر از سفر پیش رو، پیشنهاد می‌کنم دیداری با بخش‌های مشابه دانشگاهی، حوزه‌های علمیه و مراکز دینی ایران داشته باشید.


وی افزود: اگر قرار بر این است که تفاهم‌نامه‌ای امضا شود، بهتر است پیش از آن جزئیات مربوطه مبادله و آماده شود؛ با این شیوه در زمان مناسب برنامه سفر در اختیارتان قرار خواهد گرفت و ارتباط شما با مؤسسات علمی پژوهشی دینی مشابه به منظور انجام مذاکرات و امضای تفاهم‌نامه تنظیم خواهد شد.


سلیمانی پیشنهاد داد: دانشکده الهیات بلگراد با مشارکت رایزنی فرهنگی ایران، در ماه دسامبر همایش یک روزه‌ای را با حضور نمایندگان مختلف سه جامعه مذهبی با عنوان جهان بدون خشونت و ادیان توحیدی ابراهیمی و دیگر موضوعاتی که از سوی هیئت علمی منتخب دانشکده الهیات مطرح خواهد شد، برگزار كند.


وی در پایان گفت: انتخاب هیئت علمی برگزار کننده، فراخوان، تعداد میزگردها و انتخاب مقالات را دانشکده می‌تواند سامان دهد. هدف از این گردهمایی، تبیین دیدگاه‌های واقعی ادیان و گسترش صلح، عشق و محبت میان پیروان ادیان واقعی الهی است، نه نفرت و تفرقه./982/ب102/د

ارسال نظرات