۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۱
کد خبر: ۴۳۴۷۲۱
آیت الله آل‌هاشم تأکید کرد؛

ضرورت احیای جایگاه حقیقی حوزه علمیه آذربایجان شرقی

امام جمعه موقت تبریز بر احیای جایگاه تاریخی و حقیقی حوزه علمیه آذربایجان در عصر معاصر تأکید کرد و گفت: با توجه به موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد استان آذربایجان شرقی، نیازمند نقش آفرینی حوزه های علمیه در سطح بین المللی هستیم.
آیت الله آل هاشم

آیت الله سیدمحمدتقی آل‌هاشم، امام جمعه موقت تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز, با تأکید بر توجه به جایگاه واقعی حوزه علمیه تبریز، اظهار داشت: با توجه به موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد استان آذربایجان شرقی، نیازمند نقش آفرینی حوزه های علمیه در سطح بین المللی هستیم.


وی ادامه داد: افزایش ظرفیت پذیرش و ارتقای سطح کیفی آموزش در مدارس علوم دینی مهم ترین مسأله و دغدغه متولیان حوزوی استان است، این در حالی است که در گذشته‎‌ای نه چندان دور تبریز میزبان صدها طلبه از کشورهای همجوار و آسیای میانه و قفقاز بوده است.


آیت الله آل‌هاشم با تأکید بر این‌که طرح توسعه حوزه‌های علمیه تبریز به صورت جدی پیگیری می شود، گفت: امیدواریم مسؤولان استانی و شهر تبریز نیز ما را در این امر خطیر یاری کنند، البته این امر باید از سال ها پیش آغاز می شد، اما با این حال فرصتی که امروز به دست آمده را نباید از دست داد.


امام جمعه موقت تبریز با تأکید بر این‌که بایستی احیای نقش تاریخی تبریز جزو فعالیت های ضروری حوزه های علمیه قرار گیرد، خاطرنشان کرد: امروز نیازمند همت و کار مضاعف متولیان حوزوی و مسؤولان استانی برای بازیابی جایگاه حقیقی حوزه علمیه تبریز هستیم، این امر بدون تعریف دقیق از نقش حوزه در فرهنگ جامعه ممکن نخواهد بود.


وی تصریح کرد: دورانی که هزاران طلبه از همسایگان شمالی ایران، قفقاز و آسیای میانه برای تحصیل در علوم دینی به شهر تبریز سفر می کردند، را نباید فراموش کرد، از این رو توسعه مدارس علمیه تبریز ضرورتی انکارناپذیر در حوزه فرهنگی، دینی و اجتماعی شهر تبریز محسوب می شود.


آیت الله آل‌هاشم با اشاره به این‌که در گذشته ده‌ها مجتهد مسلم دارای رساله همزمان در تبریز زندگی می کردند، گفت: برای بازیابی جایگاه حقیقی و تاریخی حوزه علمیه آذربایجان در عصر معاصر باید به فکر گسترش فضای آموزشی حوزه در تبریز بود، از سوی دیگر بایستی علمای بومی از سراسر کشور برای تحقق این امر به زادگاه خود بازگردند.


امام جمعه موقت تبریز با تأکید بر این‌که تبریز به عنوان مرکز منطقه شمال‌غرب کشور بایستی در عرصه دینی و اعتقادی نیز پیشتاز باشد، افزود: در شهرهایی مانند اضفهان، شیراز و مشهد ده‌ها حوزه علمیه فعال هستند اما در شهر تبریز که نخستین پایتخت جهان تشیع است، کمتر از 10 مدرسه علمیه فعالیت دارد./935/302/ب2

ارسال نظرات